UHasselt leidt grootschalig samenwerkingsproject om leefomstandigheden van lokale bevolking in Ecuador te verbeteren

Binnen een langlopend partnerschapsproject van VLIRUOS werkt UHasselt de komende tien jaar samen met verschillende Vlaamse universiteiten en hogescholen aan het versterken van de levenskwaliteit in de Ecuadoriaanse provincie Imbabura. Samen met de plaatselijke Universidad Técnica del Norte (UTN) en lokale gemeenschappen wordt er gewerkt aan inclusief onderwijs, toegankelijke gezondheidszorg, een duurzame leefomgeving, inclusieve economie en gezonde voeding voor kinderen.

Liesbeth Oeyen Prof. Dr. Natalie Beenaerts Prof. Dr. Annemie Spooren Liesbeth Oeyen Prof. Dr. Natalie Beenaerts Prof. Dr. Annemie Spooren

Partnerschap

Imbabura is een provincie in het noorden van Ecuador met 470.000 inwoners. Onder hen zijn er verschillende kleinere lokale gemeenschappen, zoals de Karanki en Kayambi bevolking. Deze gemeenschappen beschikken over een rijke traditie aan voorouderlijke kennis, zogenaamde saberes ancestrales, maar worden tegelijk sterk getroffen door uitdagingen zoals armoede, beperkte toegang tot basisvoorzieningen en de gevolgen van klimaatverandering, zoals ontbossing, watertekorten en verlies aan biodiversiteit. 

Communities At UTN (2)

Bevolking versterken

Deze Institutionele Universitaire Samenwerking van VLIRUOS wil samen met die lokale gemeenschappen duurzame oplossingen ontwikkelen, door de traditionele kennis die zij generatielang al doorgeven, te combineren met nieuwe wetenschappelijke inzichten. Daarnaast ondersteunt het project de Universidad Técnica del Norte (UTN)  in haar groei naar een inclusieve, onderzoeksgerichte en maatschappelijk betrokken universiteit. Daarvoor wordt het Kawsay Living Lab opgericht: een participatiemodel waarin gemeenschapsleden, onderzoekers en studenten als gelijken werken aan nieuwe initiatieven rond onderwijs, gezondheid, milieu, voeding en economie. Samen wisselen zij kennis en ervaringen uit en ontwikkelen zij oplossingen die aansluiten bij de lokale context.

Wisselwerking

“Het is onze droom dat de inheemse gemeenschappen in 2040 een voorbeeld zijn voor inclusieve, duurzame en rechtvaardige ontwikkeling. We willen hen, en specifiek vooral de vrouwen en kinderen in deze gemeenschappen, meer kansen geven op goed onderwijs, betere gezondheidszorg, gezonde voeding, een eigen inkomen en inspraak in beslissingen”, zeggen prof. dr. Annemie Spooren en prof. dr. Natalie Beenaerts, UHasselt-coördinatoren van dit samenwerkingsproject. “Maar dit project is vooral ook een wisselwerking. De kennis die UTN genereert, kunnen wij op onze beurt ook weer gebruiken bij onze eigen samenwerkingen.”

7 deelprojecten

Binnen zeven deelprojecten, elk getrokken door een Vlaamse universiteit of hogeschool, worden er de volgende jaren projecten opgestart in samenwerking met UTN en de lokale gemeenschap. 

Inclusief onderwijs (trekker: Hogeschool PXL)

Dit deelproject wil het onderwijs meer laten aansluiten bij de cultuur van de lokale gemeenschappen. En dat door lokale talen, tradities en voorouderlijke kennis (saberes ancestrales) te integreren in vernieuwende lesmethodes.

Duurzame leefomgeving (trekker: KU Leuven)

Het beschermen van natuurlijke hulpbronnen zoals water, lucht, bodem en biodiversiteit, waarbij bewoners actief worden betrokken via burgerwetenschap.

Mensgerichte gezondheidszorg (trekker: UHasselt)

Het samenbrengen van traditionele geneeskunde en moderne medische kennis om zo toegankelijke, holistische zorg te bieden die aansluit bij de noden van de gemeenschap.

 

Communities At UTN
IUC Project
Inclusieve economie (trekker: UGent)

De lokale bevolking ondersteunen om economische kansen te creëren met lokale middelen, waarbij vrouwen een sleutelrol spelen in het bevorderen van ondernemerschap en economische zelfstandigheid.  

Voeding voor kinderen (trekker: UAntwerpen)

Om ondervoeding te bestrijden worden voedzame, traditionele voedingsmiddelen opnieuw geïntroduceerd. Zo willen de onderzoekers vooral bij kinderen en vrouwen gezonde gewoontes stimuleren.

Saberes ancestrales (trekker: UAntwerpen)

Dit deelproject wil niet alleen de voorouderlijke kennis van de gemeenschappen bewaren, maar ook erkennen en deze verweven met wetenschappelijke inzichten. Om zo de culturele identiteit te versterken en bij te dragen aan het doorbreken van uitsluiting.

Institutionele versterking van UTN (trekker: VUB)

De Universidad Técnica del Norte laten ontwikkelen tot een inclusieve en maatschappelijk betrokken instelling, die samen met de gemeenschappen werkt aan onderzoek, innovatie en beleidsontwikkeling.

Nog meer samenwerkingsprojecten

VLIRUOS keurde in totaal 6 IUC-projecten goed. Naast dit project in Ecuador (als coördinator) speelt UHasselt in 3 van deze projecten een rol als trekker van een deelproject. Zo is UHasselt ook actief in Cuba binnen regio-ontwikkeling, in Kenia rond hernieuwbare energie en in Zuid-Afrika rond duurzaam ondernemen.

Meer cases over
Onderzoek Onderwijs