UHasselt verwelkomt universiteiten van netwerk EURECA-PRO voor start tweede projectfase

Nadat de Europese Unie in juni 2023 het licht op groen zette voor de tweede fase van het Europese netwerk van universiteiten EURECA-PRO, verzamelen deze week maar liefst 140 medewerkers van de 9 partneruniversiteiten aan Universiteit Hasselt. “In deze kick-off week leggen we de basis waarop we de volgende vier jaren zullen voortbouwen aan ons netwerk om binnen Europa hét aanspreekpunt te worden rond duurzame productie en consumptie”, zegt rector Bernard Vanheusden.

EURECA PRO Groepsfoto EURECA PRO Groepsfoto

EURECA-PRO

EURECA-PRO behoort tot het European Universities Initiative van de Europese Commissie, dat Europese universiteiten ondersteunt om samen te werken rond de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde Naties. Samen met 8 universiteiten in Oostenrijk, Duitsland, Frankrijk, Polen, Spanje, Griekenland en Roemenië werkt Universiteit Hasselt binnen EURECA-PRO aan strategische doelstelling 12: het verzekeren van duurzame consumptie en productie.

EURECA PRO Groepsfoto Vrolijk

Kick-off week

In de eerste week van februari komen medewerkers van alle betrokken universiteiten samen aan UHasselt voor een kick-off week. “Tijdens de opstartfase van EURECA-PRO hebben we de voorbije jaren in werkgroepen gezocht naar hoe we ons netwerk vorm willen en kunnen geven. Met de vernieuwde steun vanuit de Europese Unie komen we nu in de tweede projectfase. De volgende vier jaren zetten we volop in op de uitrol van ons Europees universiteitsnetwerk”, zegt rector Bernard Vanheusden.

Zo worden er nieuwe studieprogramma’s en onderzoeksprojecten rond duurzame consumptie en productie uitgewerkt. Waarbij UHasselt het voortouw neemt in de branding van dit netwerk van universiteiten en de uitbouw van een gezamenlijke Tech Transfer Office en de EURECA-PRO doctoraatsopleiding. “Zo kunnen we nog internationalere trajecten voor onze doctorandi uitbouwen, nog meer topdocenten uit het buitenland aantrekken en maximaal samenwerkingskansen ontdekken tussen de verschillende partneruniversiteiten. EURECA-PRO biedt ons echt wel heel veel kansen om de internationalisering aan UHasselt nog te versterken”, zegt Bernard Vanheusden.

Onderzoek verruimen

Met EURECA-PRO willen de partneruniversiteiten hun internationale samenwerking in onderzoek verruimen. “Denk hierbij aan het gezamenlijk gebruik van onderzoeksinfrastructuur, het inzetten op gedeelde doctoraten of het aanzetten van onze onderzoeksgemeenschap om strategisch in te zetten op EURECA-PRO wanneer ze onderzoeksfinanciering verwerven”, zegt Elke Van Hellemont, coördinator van EURECA-PRO.

Duurzaamheid centraal

Tijdens de kick-off week staan ontmoetingen centraal. Naast een openingsceremonie en tal van vergaderingen, is er ruimte voor workshops, een teambuilding en plaatsbezoeken naar onder meer de Ecotron Hasselt University.

Aangezien duurzaamheid centraal staat binnen EURECA-PRO, wordt er alles aan gedaan om de kick-off week zo duurzaam mogelijk te maken. “We gaan voor zero waste”, zegt Nageeb Zafar, eventcoördinator. “De catering tijdens het event is volledig vegetarisch, alle deelnemers is gevraagd om een eigen waterfles mee te nemen en in de goodiebag steekt bijvoorbeeld een powerbank op zonne-energie.”

Foto Rectoren

EURECA-PRO maakt deel uit van het European University Initiative van de Europese Commissie en krijgt financiering vanuit het Erasmus+ programma.

Naast UHasselt bestaat EURECA-PRO uit:

- Montanuniversität Leoben (Oostenrijk)

- Université de Lorraine (Frankrijk)

- Technische Universität Bergakademie Freiberg (Duitsland)

- Technical University of Crete (Griekenland)

- University of León (Spanje)

- Silesian University of Technology (Polen)

- University of Petrosani (Roemenië)

- University of Applied Sciences Mittweida (Duitsland)

www.eurecapro.eu

Meer cases over