VLIR-UOS krijgt eredoctoraat van Congolese universiteit

VLIR-UOS, de organisatie voor universitaire ontwikkelingssamenwerking heeft een eredoctoraat gekregen van de Université de Lubumbashi (UNILU) in de Democratische Republiek Congo. Sinds 1998 startte VLIR-UOS 24 projecten op met de Congolese universiteit. In 8 van deze projecten is UHasselt nauw betrokken als partner of als Vlaamse coördinator.

VLIR UOS Eredoctoraat UNILU VLIR UOS Eredoctoraat UNILU

Waardevolle samenwerking

Het is de eerste keer dat een buitenlandse universiteit een eredoctoraat uitreikt aan een Vlaamse organisatie in het kader van universitaire ontwikkelingssamenwerking. Naast VLIR-UOS krijgt ook ARES, de Franstalige tegenhanger in België, een eredoctoraat voor hun jarenlange samenwerking en inzet.

Foto Eredoctoraat VLIR UOS Bewerkt

“De Université de Lubumbashi is verheugd een eredoctoraat toe te kennen aan VLIR-UOS en ARES voor hun belangrijke bijdrage aan de wetenschap en de ontwikkeling van de DR Congo via partnerschappen met onze Alma Mater, door middel van capaciteitsopbouw, wetenschappelijk onderzoek en de opleiding van volgende generaties academici”, zegt Gilbert Kishiba Fitula, rector van de Université de Lubumbashi.

Impact op onderzoek en onderwijs

Naast de 24 projecten die in de voorbije 25 jaar werden opgestart met UNILU, goed voor zo’n 4 miljoen euro. Werden er in totaal door VLIR-UOS als 152 projecten met Congolese universiteiten opgestart en deden in de voorbije vijf jaar meer dan 300 Vlaamse en Congolese studenten academische ervaring op in Vlaanderen of in DR Congo. Aan UNILU verdubbelde het aantal doctorandi ook sinds 2000, de helft hiervan werd gefinancierd door Belgische ontwikkelingssamenwerking, waardoor er een aanzienlijke impact is op het onderzoek en onderwijs aan de universiteit.

“We kijken enthousiast uit naar de komende jaren, waarin we via lopende en nieuwe partnerschappen blijven inzetten op onderzoek en onderwijs dat bijdraagt tot duurzame oplossingen voor globale uitdagingen. Ook in fragiele regio’s, zoals de mijnstreek van DR Congo, is academische samenwerking een hefboom voor duurzame verandering, via partnerschappen gebaseerd op vertrouwen en respect voor mensenrechten en met ruimte voor kritische vraagstelling”, zegt Kristien Verbrugghen, directeur VLIR-UOS.

“Als civic universiteit wil UHasselt zich ook in de toekomst blijven inzetten op maatschappelijke uitdagingen in de regio, die via innovatief onderzoek wereldwijd een antwoord kunnen bieden op complexe problematieken, ook in ontwikkelingslanden. VLIR-UOS maakt hiertoe via de financieringskanalen een wezenlijk verschil, met direct voelbare impact op de lokale communities”, zegt Sadia Vancauwenberghe, directeur onderzoek, bibliotheek en internationalisering.

Eredoctoraat VLIR UOS

UHasselt & UNILU-projecten

Lopende projecten

IUC Environment and healthprof. dr. Virginie Bito