Open Huis | Welkom in het Refugiehuis en de Witte Kazerne

Op zondag 10 september is het Open Monumentendag én houdt stad Hasselt een autoloze zondag. Redenen te over dus om het brede publiek te verwelkomen in het nieuwe huis van UHasselt middenin de stad.

Refugiehuis Buitenkant 12 Refugiehuis Buitenkant 12

Je bent van harte welkom om de knappe renovatie van het historische Refugiehuis en de Witte Kazerne te komen ontdekken met een deskundig woordje uitleg van de Hasseltse erfgoedkenners em. prof. Patrick Reygel en Karin De Greeve. Het Refugiehuis huisvest sinds dit jaar het rectoraat van UHasselt en een aantal ondersteunende diensten. In de Witte Kazerne heeft o.a. het Instituut voor Mobiliteit (IMOB) een nieuwe thuis gekregen.

Naar aanleiding van de autoloze zondag toont IMOB welk baanbrekend onderzoek het al gerealiseerd heeft en kan je de fiets- en rijsimulator testen. Buiten zijn er dronedemo's en kunnen kinderen het fietsbehendigheidsparcours uitproberen. Hiervoor heeft IMOB de handen in elkaar geslagen met de Sven Nys Academy, want allebei streven ze naar meer en betere verkeersveiligheid.

Voorts staan er ook nog gidsbeurten in de Oude Gevangenis op het programma.

Kom je van buiten de stad naar Hasselt? Bekijk hier alle actuele verkeersinformatie zodat je vlot bij ons geraakt.

Evenementzone Kolonel Dusartplein

Fietsbehendigheidsparcours i.s.m. Sven Nys Academy (kinderen van 6 tot 14 jaar)

Gratis, maar vooraf inschrijven is verplicht
Sessies starten om 10u en 11u
Zelf mee te nemen: fiets en fietshelm

Ervaren begeleiders van de Sven Nys Academy -inclusief de wielerheld zelf- leren je kids de nodige tips en tricks aan om leuk, behendig én veilig te fietsen. Sturen, evenwicht gebruiken, een traject inschatten; na een uurtje lukt het gegarandeerd al heel wat vlotter!

Behendigheidsparcours voor gewone fietsen, MTB en E-bikes ism Sven Nys Academy

Doorlopend tussen 13u en 18u

Demonstratie wereldkampioen MTB-Trial Kenny Belaey

Demo's om 14u, 15.30u en 17u

Oude Gevangenis, Martelarenlaan 42

Gidsbeurten i.s.m. Dienst Toerisme

Duur: 45 minuten

Gidsbeurten starten om 12.30u, 13u, 14u, 14.30u, 15.30u, 16u, 17u, 17.30u

Tentoonstelling 'Mirror Mirror'

Doorlopend van 13u tot 18u

Tentoonstelling van kunstwerken rond het thema 'Diversiteit, Digitalisering & Democratie', uitgewerkt door studenten 1e Bachelor Sociale Wetenschappen.

Voorstelling 'Afscheid van een auto' (Adriaan Van Aken - Het Nieuwstedelijk)

Voorstellingen om 14u, 15.30u en 17.30u

Maquettes en podcast uit de voorstelling met inleiding door de maker, Adriaan Van Aken.

Fietsend door het water...in Hasselt?

Doorlopend van 13.30u tot 17.30u op de Groene Boulevard

Refugiehuis en Witte Kazerne, Maastrichterstraat 100

Gidsbeurten Refugiehuis en Witte Kazerne door Karin De Greeve en Patrick Reygel

Duur: 45 minuten
Gidsbeurten starten om 12.30u, 13u, 14u, 14.30u, 15.30u, 16u, 17u en 17.30u

Schrijf hier in

EXPO | LIVE Lab. Duurzaam veranderen doe je live!

Doorlopend van 13 tot 18 u.

In het jaar waarin UHasselt 50 wordt maak je in deze overzichtstentoonstelling kennis met 50 projecten die de omschakeling willen maken naar voetgangers- en fietsveilige woonplekken voor alle generaties, groen en dieren.

Daarna nog vrij te bezoeken tot en met 27 september, van maandag tot donderdag, telkens tussen 13.00 en 16.30 uur. Finissage op 29 september.

Opendeur Instituut voor Mobiliteit (IMOB)

Doorlopend van 13u tot 18u

Een kennismaking met het onderzoek, de innovaties en projecten van dit onderzoeksinstituut en de opleiding mobiliteitswetenschappen.

Begeleide bezoeken rij- en fietssimulator IMOB