Verzeilt onderwijs in een ‘perfecte storm’? | Limburg Lezing met Dirk Van Damme

20 juni 2023
Campus Hasselt, aula Louis Verhaegen
210714 Pietdirkugent TFL Antoncoene 51 210714 Pietdirkugent TFL Antoncoene 51

Dit event is reeds afgelopen

Onderwijsexpert Dirk Van Damme over de staat, de uitdagingen en de toekomst van het onderwijs.

De reusachtige tanker die het onderwijs is, bevindt zich in woelig water. De naweeën van corona zijn nog niet verteerd. Scholen vinden geen leraren meer en kinderen slijten vele uren in ‘de studie’. Allerlei indicatoren wijzen op een sterke daling van de kwaliteit van wat leerlingen kennen en kunnen. Velen verlaten de school zonder goed te kunnen lezen, schrijven en rekenen. En dan komen artificiële intelligentie en haar opzienbarende toepassingen op ons af.

De school wordt met vele problemen tegelijk geconfronteerd en moet er vele taken bijnemen. Kan de school dit nog wel aan en wat moet er gebeuren om het onderwijs door deze storm te loodsen? De samenleving heeft nog steeds veel vertrouwen in de school en heeft een kwaliteitsvol en ambitieus onderwijs nodig. Welke toekomstvisie kan ons daarbij helpen?

Header Lustrumlezing
Limburg Lezingen Logo