fac ARK Openingslezing: Sofie De Caigny

We zijn verheugd dat Sofie De Caigny ons academisch jaar 2023 - 2024 wil aftrappen met een openingslezing.

18 september 2023
UHasselt, Campus Diepenbeek, Agoralaan, 3590 Diepenbeek
Upscaler Image003 (1) 2X Upscaler Image003 (1) 2X

Dit event is reeds afgelopen

Sofie De Caigny is directeur van het Vlaams Architectuurinstituut en professor Architectuurkritiek aan het departement Ontwerpwetenschappen van de Universiteit Antwerpen.

Ze behaalde haar doctoraat in architectuurgeschiedenis (2007, KU Leuven) en een postgraduaat in cultureel management (2001, Universitat van Barcelona). Haar doctoraat "Bouwen aan een nieuwe thuis" verscheen bij Universitaire Pers Leuven.

Ze publiceert veel over de hedendaagse architectuurcultuur in Vlaanderen, met bijzondere aandacht voor de relatie die architectuur heeft met het verleden.

Sofie De Caigny is hoofdredacteur van het Architectuurboek Vlaanderen (edities 2018, 2020 en 2022) en stelde verschillende tentoonstellingen samen, waaronder ‘Maatwerk. Architectuur uit Vlaanderen en Nederland' in het Duitse Architectuurmuseum, Frankfurt (2016). Ze was ook commissaris van ‘Composite Presence’, de inzending voor het Belgisch paviljoen op de 17e Architectuurbiënnale van Venetië in 2021.

Van 2014 tot 2022 was ze secretaris-generaal van ICAM – International Confederation of Architectural Museums en momenteel is ze één van de fellows van UHasselt.

Deadline voor registratie is 15 september 2023.

De lezing is verplicht voor alle studenten uit de eerste bachelor.

Interview Radio Klara

Onlangs kon je Sofie De Caigny en collega Bie Plevoets nog horen op Radio Klara. In het programma Pompidou praatten ze honderduit over architectuur, de opening van As Found, en de tentoonstelling "Gevonden Architectuur" (nog tot 17 maart 2024 te bezoeken in De Singel, Antwerpen).

Herbeluister hier de uitzending online via VRT MAX.

Praktische informatie:

• Datum: maandag 18 september 2023
  • uur: lezing start om 15.30 uur
  • locatie: Campus Diepenbeek, D-A102

• Deze lezing, op uitnodiging, is in het Nederlands en registratie voor de lezing, gevolgd door onze traditionele openingsreceptie, is verplicht.
  • Deadline voor registratie is 15 september 2023.
  • De lezing is verplicht voor alle studenten uit de eerste bachelor.
Terug naar het Agenda overzicht