Herdenking Verzetsdaad Juni 1944 - Oude Gevangenis Hasselt

Democratielezing "Helden, zijn ze nog van deze tijd?" door historica Sophie De Schaepdrijver

Op 10 juni 1944 drongen vijf leden van het Belgische verzet de Hasseltse gevangenis binnen om gevangen medestanders te bevrijden. Bij deze heldhaftige actie werden 17 verzetslieden bevrijd, maar de vijf initiatiefnemers lieten helaas het leven. Een gedenkplaats in de gevel van de Oude Gevangenis herinnert ons dagelijks aan dit gebeuren.

06 juni 2023
Martelarenlaan 42, 3500 Hasselt
Unnamed Unnamed

Dit event is reeds afgelopen

Met een jaarlijkse democratielezing wil de faculteit Rechten van de UHasselt haar steentje bijdragen om de herinnering levend te houden. We willen onze studenten en de ruimere universitaire gemeenschap aanzetten tot reflectie over de kwetsbaarheid van democratie en mensenrechten.

Professor Sophie De Schaepdrijver zal op dinsdag 6 juni 2023 om 18.30 uur een lezing geven over heldendom en burgerzin. Crisissen vragen helden – burgers die hun welzijn en leven op het spel zetten om de totale catastrofe te vermijden. En dat net omdat àndere burgers hun plichten verzuimen.

Deze Democratielezing biedt voorbeelden en analyses rondom de centrale gedachte: “Hoefde heldendom maar niet. Over burgerzin en plichtsverzuim”.

Deelname is gratis, maar wel graag inschrijven via deze link.

Terug naar het Agenda overzicht