Eredoctoraten 2022 in het thema 'kindness'

Op dinsdag 24 mei 2022 reikte de School voor Sociale Wetenschappen haar allereerste eredoctoraat uit aan prof. dr. Stella M. Nkomo tijdens een plechtige ceremonie waarin ook psychiater Dirk De Wachter, filosofe Annemarie Mol, econoom Christian Gönroos en de organisatie TeGek!? gehuldigd werden.

Ontdek alle eredoctores hier.

Nkomo Stella Nkomo Stella

Eredoctoraat voor prof. dr. Stella M. Nkomo

De Amerikaanse professor Stella M. Nkomo (University of Pretoria, Zuid-Afrika) is wereldwijd een pionier en gezaghebbende stem in het onderzoek rond diversiteit, gender en ongelijkheid.

Als één van de eersten binnen het onderzoeksdomein organisatiestudies vestigde zij de aandacht op thema’s als raciale ongelijkheid. Hierin toont ze hoe bepaalde processen en praktijken binnen organisaties exclusie creëren en focust ze op hoe inclusie net kan worden bevorderd.

Stella Nkomo is ook stichter en voorzitter van de Africa Academy of Management (AFAM).

De festiviteiten startten al op maandag 23 mei in Z33 met een welkomstwoord door rector prof. dr. Bernard Vanheusden en prof. dr. Patrizia Zanoni, gevolgd door een lezing van eredoctor prof. dr. Stella M. Nkomo en een panelgesprek met Dounia Bourabain (VUB), Sibo Kanobana (UGent) en Koen Van Laer (UHasselt), gemodereerd door Patrizia Zanoni (te bekijken in de video hiernaast).

In de namiddag vond een bezoek aan de tentoonstelling Charging Myths: On-Trade-Off over lithium in Congo in Z33 plaats en we sloten deze feestelijke en interessante dag af met een rondleiding in het campusgebouw "Oude Gevangenis" van de UHasselt.