2.600 laatstejaarsleerlingen maken tijdens proefdag kennis met de campussen van UHasselt en Hogeschool PXL

Na twee jaar online een studiekeuze bepalen aan de hand van onder meer digitale SID-IN’s en virtuele infoavonden, maken op 10 en 29 maart 2.600 laatstejaarsleerlingen secundair onderwijs opnieuw fysiek kennis met het Hoger Onderwijs.

Proefdag 2022 Proefdag 2022

Alle opleidingen van Universiteit Hasselt en Hogeschool PXL organiseren tijdens de Proefdag aangepaste lessen en activiteiten om laatstejaarsleerlingen secundair onderwijs te tonen wat hun opleiding precies inhoudt en de zin om verder te studeren aan te wakkeren. “We willen de leerlingen de kans geven om echt kennis te maken met het hoger onderwijs en wat het voor hen zou betekenen als ze gaan verder studeren”, zegt Marieke Huysmans van UHasselt. “De leerlingen kiezen zelf welke lessen ze volgen. Ze kunnen hierbij ook variëren, een voormiddag les aan één opleiding en in de namiddag kennis maken met een andere. Of ze kunnen ook een halve dag aan Hogeschool PXL combineren met een halve dag aan UHasselt. Zo komen de leerlingen meer te weten over wat studeren aan een hogeschool of universiteit precies inhoudt en welke verschillen er zijn.”

Recordaantal inschrijvingen

En dat heel wat leerlingen en scholen nood hadden aan dit soort activiteiten was heel snel duidelijk. “Voor zowel 10 als 29 maart schreven telkens 1.300 leerlingen zich in om een les te volgen. Dat is het hoogste aantal leerlingen dat we al hebben mogen ontvangen tijdens onze Proefdagen. Op 29 maart komen er zelfs 28 verschillende middelbare scholen naar onze campussen, een absoluut record. Het is heel fijn dat de respons zo groot is. Iedereen weet dat de keuze maken om verder te studeren niet makkelijk is, we denken dan ook dat deze Proefdag een handig middel kan zijn om de leerlingen wegwijs te maken in het hoger onderwijs”, zegt Elke Martens van Hogeschool PXL.

Overzicht proeflessen

Aan UHasselt konden de leerlingen kiezen uit 15 verschillende proeflessen. Waaronder ook een proefles aan de gloednieuwe opleiding Sociale Wetenschappen, die (onder voorbehoud van de goedkeuring van de Vlaamse Regering) vanaf september 2022 voor het eerst zal opstarten aan UHasselt. Verder gingen studenten bij Mobiliteitswetenschappen bijvoorbeeld op pad met speedguns en geluidsmeters en maakten ze een testrit in de rijsimulator, studenten met interesse voor geneeskunde maakten kennis met de anatomiezaal, waar ze uitleg kregen over het menselijke hart. Bij (interieur)architectuur kregen de leerlingen dan weer een initiatieles schetsen. Vrijwel alle sessies aan UHasselt zijn volzet.

Aan Hogeschool PXL organiseren de opleidingen maar liefst 46 verschillende proeflessen. Van een proefles uit het graduaat Accounting administration tot een proefles uit de bachelor Vroedkunde. Maar ook de artistieke opleidingen zoals Grafisch ontwerp of Pop-en rockmuziek zetten hun deuren voor aanstormend talent. “Leerlingen die het echt nog niet weten, konden terecht in een workshop ‘ik weet niet wat studeren’. En zo zijn er nog heel wat jongeren, blijkt uit de 100 inschrijvingen per proefdag. Voor hen die hun studiekeuze al definitief gemaakt hebben organiseert Hogeschool PXL twee workshops ‘nota’s nemen en studeren in het hoger onderwijs’.  “Ook hier zijn er meer dan 70 geïnteresseerden, onder hen ook de begeleidende leraren. Zij komen op die manier meer te weten over de aanpak en begeleiding in het hoger onderwijs. Met 64 verschillende workshops en proeflessen in de voor- en namiddag kunnen we vele leerlingen perfect op weg helpen in het maken hun studiekeuze”, zegt Elke Martens van Hogeschool PXL.