2023 wordt feestjaar! UHasselt viert 50ste verjaardag

Universiteit Hasselt viert in 2023 haar gouden jubileum. “Die vijftigste verjaardag gaan we uitgebreid vieren. Met heel wat activiteiten voor onze studenten, personeelsleden, alumni én de hele regio”, zegt rector Bernard Vanheusden. Wat gebeurde er de voorbije 50 jaar in Limburg én de wereld? UHasselt gaat een samenwerking aan met theatergezelschap Het nieuwstedelijk om daar een voorstelling van te maken.

Uhasselt Het Nieuwstedelijk (2) Uhasselt Het Nieuwstedelijk (2)

Universiteit Limburg, Nu!

"Universiteit van alle standen, Ook voor onze jeugd gelijke kansen, Mijnen gesloten, universiteit open”.  Met die slogans trokken 11.000 Limburgers op 18 oktober 1969 door de straten van Hasselt. Op die betoging van het Actiecomité Universiteit Limburg, Nu begon het verhaal van UHasselt. Al zou het nog tot september 1973 duren voor het Limburg Universitair Centrum (LUC) officieel geopend werd en gouverneur Louis Roppe, een van de grootste voorvechters van de universiteit, het lintje plechtig mocht doorknippen aan de toegangsweg van de Universiteitslaan. Een jaar later werd de campus in Diepenbeek feestelijk geopend, tegen de achtergrond van boerenprotest in Hasselt en omstreken.

Opening 1974

Sterke wortels in de regio

“De ontstaansgeschiedenis van onze universiteit is nauw verweven met de geschiedenis van onze regio. Dat maatschappelijk engagement voor onze regio en de wereld – die civic rol zoals we dat vandaag graag noemen – zijn we nooit kwijtgeraakt. Daar zetten we ons nog iedere dag voor in”, zegt rector Bernard Vanheusden. “We blijven op alle mogelijke manieren de banden met onze regio aanhalen. Door met de ecotron een uniek labo voor klimaatonderzoek in Limburg te verankeren, met het Limburgs Geboortecohort de effecten van luchtvervuiling op de gezondheid van kinderen in kaart te brengen, met TALim kansen te creëren voor Limburgse jongeren in kansarme situaties of door met de Live Projects van onze studenten architectuur samen met alle stakeholders te werken aan lokale ontwerpvraagstukken.”

Een feest voor alle Limburgers

“Daarom willen we in 2023 onze 50ste verjaardag ook niet alleen vieren met onze studenten, personeelsleden, alumni en kennissen. We willen het vieren met iedereen”, zegt rector Bernard Vanheusden met klem. “En precies daarom gaan we een samenwerking aan met theatergezelschap Het nieuwstedelijk om – onder de werktitel  Epos – een toneelstuk te maken over de voorbije 50 jaar. Wat is er de voorbij decennia gebeurd in Limburg en in de wereld? En hoe beïnvloeden die twee elkaar? Het is de eerste keer dat het verhaal van de provincie Limburg op zo´n omvattende, creatieve manier verteld wordt. Dit toneelstuk is een geschenk van UHasselt aan alle Limburgers.”

EPOS

“Limburg onderging de voorbije vijftig jaar een boeiende transformatie. van de provincie van terrils en schachtbokken evolueerde ze naar één van start-ups en incubatoren. Dat boeiende verhaal willen we op de theaterbühne weer tot leven brengen. De voorstelling is sowieso een prachtig geschenk voor alle Limburgers, maar we zijn ervan overtuigd dat het een verhaal is dat ook ver buiten de provinciegrenzen gesmaakt zal worden. Epos zal in primeur opgevoerd worden in de Limburgse culturele centra, maar trekt nadien op tournee doorheen Vlaanderen”, zegt Bernard Vanheusden.

Het is niet de eerste keer dat Het nieuwstedelijk en UHasselt samenwerken. “In de afgelopen jaren is de band alleen maar gegroeid en dat vinden we bijzonder fijn”, aldus Stijn Devillé van Het nieuwstedelijk. “Voor deze productie zijn we op een unieke manier te werk gegaan. In Epos volgen we de levens van een aantal personages in deze regio, met op de achtergrond belangrijke gebeurtenissen uit de afgelopen vijftig jaar. Zo vertellen we het verhaal van een gebied in transitie. We zijn volop bezig met de research en interviews die als basis zullen dienen voor dit nieuwe toneelstuk. Epos wordt een unieke voorstelling, met een grote ploeg acteurs en muzikanten. Het resultaat is een voorstelling om naar uit te kijken.”

Het Nieuwstedelijk
Rector Bernard Vanheusden

Een feestjaar

De theatervoorstelling is slechts één van de feestelijke activiteiten waarmee UHasselt haar vijftigste verjaardag zal vieren. “2023 wordt voor ons een echt feestjaar”, zegt -Bernard Vanheusden. “Naast de officiële opening van het Refugehuis en lezingen door onderzoekers uit binnen- en buitenland, Science Pubs en tentoonstellingen staan er nog heel wat feestelijke initiatieven op stapel. Samen met de gemeente Diepenbeek en Stad Hasselt geven we dit jubileum een gouden rand.

Blik op de toekomst

“Deze vijftigste verjaardag is een unieke gelegenheid om uitgebreid terug te blikken, maar aan UHasselt kijken we ook graag vooruit. Ons verhaal is immers nog lang niet af”, beklemtoont rector Bernard Vanheusden. “We blijven ambitieus. Met vijf nieuwe opleidingen in september 2022 en stevige ambities op vlak van toponderzoek. En met een belofte die we maken voor de komende halve eeuw: als civic universiteit blijven we meebouwen aan een sterke regio waar het goed is om te leren, werken, wonen en leven.”