Chris Burtin (RWS) nieuw lid Jonge Academie

Prof. dr. Chris Burtin van de faculteit Revalidatiewetenschappen is verkozen tot één van de nieuwe leden van de Jonge Academie. Deze Academie wil een ontmoetingsplaats zijn voor jonge toponderzoekers en -kunstenaars om wetenschap breed te promoten en te wegen op het wetenschapsbeleid. “Ik ben erg blij om toe te treden tot deze groep frisse, geëngageerde wetenschappers. Ik wil me onder meer toeleggen op meer bewustwording van een actieve, gezonde levensstijl bij wetenschappers”, zegt Chris Burtin.

Chris Burtin 07 Chris Burtin 07

Ieder jaar treden een tiental nieuwe leden toe tot de Jonge Academie. De nieuwe leden worden verkozen op basis van wetenschappelijke excellentie, motivatie én de voorstellen die zij doen met betrekking tot de Academie. Dit jaar valt de eer dus te beurt aan Chris Burtin.

“Het idee om samen te werken met deze groep jonge, enthousiaste wetenschappers, waarvan de professionele interesses vaak mijlenver uit elkaar liggen, sprak me enorm aan”, zegt Chris Burtin. “Door mee out-of-the-box te denken wil ik helpen om de rol van wetenschap en de wetenschapper in de maatschappij te versterken. Uiteraard hoop ik een zo breed mogelijke bijdrage aan de academie te kunnen leveren, maar het is zeker ook mijn ambitie om vanuit mijn expertise meer bewustwording te creëren rond het belang van fitheid en een actieve levensstijl bij wetenschappers. Een erg relevant issue, want wij zijn toch wel een groep mensen die doorgaans dag in dag uit onze agenda achterna hollen.”

Alleskunners

Als jonge onderzoeker weet Chris ook voor welke uitdagingen wetenschappers vandaag de dag staan. “Je wordt als wetenschapper in de academische wereld toch wel verwacht een alleskunner te zijn. Excellent onderzoek uitvoeren, succesvol beursaanvragen schrijven, uitmuntend doceren, events organiseren, continu netwerken, mensen inspireren, leiding geven, diensten verlenen aan de maatschappij en goeie wetenschapscommunicatie ademen. Dat hoort er vandaag allemaal bij als wetenschapper. Het is dan ook de uitdaging om een klimaat te creëren waarin academici kunnen groeien, waarin ze met hun sterktes kunnen uitpakken maar waarin het ook aanvaardbaar is dat ze in sommige aspecten minder goed zijn. De prijsvraag die de jonge academie een tijdje terug heeft gelanceerd voor creatieve ideeën rondom de beoordeling van een onderzoeker past perfect in dit plaatje wat mij betreft.”

Chris Burtin zal de komende vijf jaar lid zijn van de Jonge Academie. Bart Vermang (IIW), Michelle Plusquin (WET), Nele Witters (BEW), Ann Bessemans (ARK), Rose Bruffaerts (GLW), Joke Goris (REC) en Lodewijk Heylen (ARK) zijn al huidig lid van de Jonge Academie.

www.jongeacademie.be