Gezonde proefpersonen gezocht voor onderzoek naar gezond ouder worden

Hoe ontstaan ouderdomskwalen zoals minder vlot kunnen bewegen of geen eenvoudige taken meer kunnen uitvoeren zoals een hemd dichtknopen of veters strikken? Welke veranderingen in het brein treden er dan op en hoe kunnen we die tegengaan zodat ouderen zo lang mogelijk gezond kunnen blijven? Om hierop een antwoord te vinden is de faculteit Revalidatiewetenschappen van UHasselt op zoek naar gezonde proefpersonen tussen 25 en 80 jaar oud.

Shoot Reval Proefpersonen LR 09 Shoot Reval Proefpersonen LR 09

Proefpersonen gezocht

Proefpersonen Gezocht

In België is 1 op de 4 personen ouder dan zestig jaar, en dat aantal zal de volgende decennia alsmaar stijgen. Van 27,1% vandaag, naar 29% in 2030. Gezond ouder worden, wordt belangrijker dan ooit. Het BRAINS-lab van de faculteit Revalidatiewetenschappen van Universiteit Hasselt voert daarom in samenwerking met KU Leuven onderzoek naar de impact van veroudering op onze hersenen.

“In het dagelijks leven voeren we voortdurend taken uit die een coördinatie vragen tussen onze beide handen, zoals het strikken van veters of het dichtknopen van een hemd. Bij het ouder worden, merken vele personen vaak dat het uitvoeren van taken die je met twee handen doet, minder vanzelfsprekend gaat. Wat wij graag willen begrijpen is welke rol de ouder wordende hersenen hierin spelen", zegt doctoraatsonderzoeker Maud Beeckmans. Tegelijk blijkt dat naarmate men ouder wordt het moeilijker is om de bloedsuikerspiegel onder controle te houden en dat diabetes almaar vaker voor komt bij ouderen (11,7% van de 60+ers). Studies geven aan dat 45% van de personen met type 2 diabetes problemen ondervindt met cognitieve beperking.

Gezonde proefpersonen gezocht
Om de achterliggende mechanismen hiervan te onderzoeken heeft het BRAINS-lab van UHasselt nu twee onderzoeksprojecten lopen, waarvoor ze op zoek zijn naar gezonde deelnemers tussen de 25 en 80 jaar oud. “Bij hen onderzoeken we hoe gezond de hersenen en de stofwisseling in het lichaam zijn en vergelijken dit onder meer met een patiëntengroep. De analyses gebeuren, afhankelijk van het onderzoek, onder andere aan de hand van een bloedstaal, een glucosetolerantietest, een fietstest, een scan van de lichaamssamenstelling of het uitvoeren van beweegtaken en cognitieve taken. Daarnaast wordt er binnen één van de onderzoeken ook een MRI-scan afgenomen”, zegt Maud Beeckmans.
Proefpersonen Gezocht (2)
Shoot Reval Proefpersonen LR 52
Gratis gezondheidsscreening
Deelnemers aan dit onderzoek helpen niet alleen de wetenschap vooruit, maar ontvangen, afhankelijk van het onderzoek waar ze aan deelnemen, een gratis gezondheidsscreening die je kan bespreken met je huisarts. Daarnaast voorziet het onderzoeksteam een mooie financiële vergoeding. “Door mee te doen aan deze studie help je ons om een beter inzicht te krijgen in veroudering waardoor we mogelijke revalidatieprogramma’s kunnen ontwikkelen. Je kan tenslotte op elke leeftijd starten met je gezondheid in eigen handen te nemen”, zegt prof. dr.  Joke Spildooren.
Interesse om deel te nemen? Registreren kan via de webpagina uhasselt.be/brainslab of via mail naar brein.onderzoek@uhasselt.be.