Het nieuwstedelijk en Universiteit Hasselt presenteren: Mooie jaren - een kroniek van onze tijd

Voor de 50ste verjaardag van UHasselt maakt theaterhuis Het nieuwstedelijk de voorstelling Mooie jaren – een kroniek van onze tijd. “Een voorstelling over de voorbije halve eeuw waarin we een generatie vrienden volgen die het leven, de liefde en een wereld in voortdurende verandering ontdekken”, zeggen regisseurs Stijn Devillé en Christophe Aussems van Het nieuwstedelijk. De voorstelling gaat op 19 mei in première in het Cultuurcentrum Hasselt en trekt in het najaar op tournee doorheen Vlaanderen.

Foto 103 Foto 103

Mooie jaren

Met de theatervoorstelling Mooie jaren maakt Het nieuwstedelijk een kroniek van onze tijd, in grote en kleine verhalen, geïnspireerd door de recente geschiedenis en transities in de provincie Limburg en de wereld. Tegen de achtergrond van mijnsluiting en maanlanding, van vrije liefde en oliecrisis, van autoloze en zwarte zondagen, de val van de muur en de val van de banken, volgt de voorstelling een generatie vrienden in een kleine stad.

Cast Nieuwstedelijk Mooie Jaren

Over de personages:

Danielle is een jonge studente geneeskunde. Haar ontmoeting met de dwarse maar charismatische professor Julia Sporken zal haar leven een nieuwe wending geven. Mijnwerker Luc, Luckieluc voor de vrienden, besluit na zijn gedwongen pensioen op 38 jaar verder te gaan studeren. Zijn vriend Mickie raakt betrokken bij malafide beleggingspraktijken. Yassine ziet zijn droom om profvoetballer te worden uiteenspatten na een ongeval.

50 jaar UHasselt

De voorstelling Mooie jaren kwam tot stand in coproductie met UHasselt. Voor haar 50ste verjaardag vroeg de universiteit aan Het nieuwstedelijk om een theaterstuk te maken over de voorbije 50 jaar en hoe dit een impact had op deze regio in volle transitie. “De repetities zijn vandaag gestart, we kregen nu een eerste blik op de teksten en we zijn echt enorm benieuwd naar de uiteindelijke voorstelling”, zegt rector Bernard Vanheusden . “En we zijn uiteraard heel erg trots om deze voorstelling met een absolute topcast van bekende acteurs en jong aanstormend talent mee te kunnen realiseren.”

Limburgse tournee en tot in Blankenberge

Op 19 en 20 mei gaat Mooie jaren in première in het Cultuurcentrum Hasselt voor UHasselt-personeel, studenten, alumni en genodigden. Op 23 en 24 mei zijn er publieksvoorstellingen in het ccha. In het najaar trekt de voorstelling op tournee, eerst in
C-mine Genk, MUZE Heusden-Zolder, De Velinx Tongeren en CC De Adelberg Lommel. Inkomsten van deze voorstellingen gaan deels naar het Universiteitsfonds UHasselt die deze middelen gaan gebruiken om projecten op te zetten om het welzijn van UHasselt-studenten te bevorderen. Later trekt de voorstelling doorheen heel Vlaanderen. Zo zal Mooie jaren ook te zien zijn in onder meer Maasmechelen, Blankenberge, Turnhout, Leuven, Merksem en Tervuren.

Verouderen

De volgende weken en maanden zullen voorbijgangers in het Hasseltse straatbeeld zeker de promotiecampagne opmerken voor de voorstelling Mooie jaren. “Omdat het verhaal gespreid is over enkele decennia, hebben we de gezichten van de spelers en muzikanten van Mooie jaren laten verjongen en verouderen. Het resultaat zijn leuke en opmerkelijke korte video’s die eerst op schermen in het centrum van Hasselt te zien zullen zijn”, zegt Tim Toubac, communicatieverantwoordelijke van Het nieuwstedelijk.

Foto 107

Mooie jaren is een theatervoorstelling van Het nieuwstedelijk & UHasselt, in samenwerking met CCHA Hasselt, C-mine Genk, MUZE Heusden-Zolder, De Velinx Tongeren, CC De Adelberg Lommel, CC Maasmechelen.

tekst Stijn Devillé & Els Theunis

regie Stijn Devillé & Christophe Aussems

dramaturgie Els Theunis

spel Tom Van Bauwel, Alejandra Theus, Kris Cuppens, Matthias Van de brul, Joëlle Francis, Simone Milsdochter, Prince K. Appiah, Rashif El Kaoui, Michaël Pas & Sara Vertongen

muziek Bert Hornikx & Geert Waegeman

scenografie & licht Bart Van Merode

assistent scenografie Renée Faveere

kostuum Joëlle Meerbergen

geluidsontwerp Stefan De Reese & Tom Buys

Speeldata

Vrijdag 19 mei première voor UHasselt-personeel en genodigden
Zaterdag 20 mei voorstelling voor UHasselt-studenten en alumni (op uitnodiging)

Dinsdag 23 mei Cultuurcentrum Hasselt*
Woensdag 24 mei Cultuurcentrum Hasselt*

Donderdag 9 november  C-Mine Genk*

Donderdag 16 november  Velinx Tongeren*

Vrijdag 17 november  Cultuurcentrum Adelberg Lommel*
Zaterdag 18 november  Cultuurcentrum Adelberg Lommel*

Vrijdag 21 november  De Muze Heusden-Zolder*
Zaterdag 22 november  De Muze Heusden-Zolder*

*De inkomsten van deze voorstellingen gaan via het Universiteitsfonds UHasselt naar projecten die het welzijn van UHasselt-studenten steunen. Van individuele psychologische begeleiding tot workshops rond topics als beweging en voeding en activiteiten om eenzaamheid te doorbreken.

Donderdag 23 november CC Den Amer Diest

Vrijdag 24 november Cultuurcentrum Blankenberge