Hieronder vindt u een overzicht van alle nieuwsberichten over UHasselt

Voor persvragen, kan u hier terecht

UHasselt, campus Hasselt, voorzijde gebouw UHasselt, campus Hasselt, voorzijde gebouw
Talim Maasmechelen Opstart
29 jan

Project tegen schooluitval TALim nu ook van start in Maasmechelen

Met een provinciale startfinanciering van 400.000 euro is Talent Academie Limburg (TALIM) in 2021 van start gegaan in Genk en later in Beringen. Die financiering heeft gewerkt als een hefboom want nu is, dankzij provinciale begeleiding en ondersteuning, 900.000 euro vrijgemaakt voor de opstart in een 3de Limburgse gemeente, m.n. Maasmechelen. In Genk en Beringen begeleidt TALim nu al meer dan 150 jongeren. In Maasmechelen kunnen vanaf september 2024, 40 jongeren starten.

Dr. Lisa Hermans
15 sep

Infectieradar.be helpt om verspreiding infectieziekten en virussen beter in kaart te brengen

Infectieradar, het platform van UHasselt en UAntwerpen waarop burgers wekelijks symptomen van infectieziekten online kunnen melden, spoort belangrijke signalen en trends rond de verspreiding van virussen tot enkele weken vroeger op. En dat dus nog voor de meeste patiënten aankloppen bij huisartsen.

21 mrt

Het nieuwstedelijk en Universiteit Hasselt presenteren: Mooie jaren - een kroniek van onze tijd

Voor de 50ste verjaardag van UHasselt maakt theaterhuis Het nieuwstedelijk de voorstelling Mooie jaren – een kroniek van onze tijd. “Een voorstelling over de voorbije halve eeuw waarin we een generatie vrienden volgen die het leven, de liefde en een wereld in voortdurende verandering ontdekken”, zeggen regisseurs Stijn Devillé en Christophe Aussems van Het nieuwstedelijk. De voorstelling gaat op 19 mei in première in het Cultuurcentrum Hasselt en trekt in het najaar op tournee doorheen Vlaanderen.

Lancering Leerstoel LRM
13 mrt

LRM en UHasselt lanceren leerstoel om het ondernemende landschap in Vlaanderen te versterken

Helpen duurzame investeringen bedrijven echt te groeien? Hoe kunnen we ondernemingen versneld laten doorgroeien? En hoe moeten stakeholders in een ondernemend ecosysteem duurzame samenwerkingsverbanden opzetten  om ondernemerschap te stimuleren? Om deze actuele beleidsvraagstukken te beantwoorden, richt LRM een leerstoel op rond “duurzaam ondernemen” aan Universiteit Hasselt.

F1 2
17 feb

Tien nieuwe ambassadeurs voor UHasselt

Universiteit Hasselt heeft tien nieuwe fellows aangesteld. Tien bevlogen personen met een knappe professionele carrière en een warm hart voor de maatschappij die zich de volgende drie jaar als ambassadeur van UHasselt zullen engageren rond thema’s zoals duurzaamheid, inclusiviteit, ondernemerschap en levenslang leren.

Groepsfoto Leerstoel Limburgs Kankerfonds Stop Darmkanker Data In Strijd Tegen Darmkanker
31 jan

Limburgs Kankerfonds en Stop Darmkanker lanceren leerstoel aan UHasselt

Onderzoekers van het Data Science Institute van UHasselt ontwikkelen een dashboard waarin ze alle bestaande data rond darmkanker zullen verzamelen, om zo de bevolking nog beter te informeren over deze nog veel te vaak voorkomende kanker. Het platform wordt ontwikkeld met de steun van het Limburgs Kankerfonds en Stop Darmkanker.

Stichting Alzheimer Onderzoek Ilse Dewachter
27 jan

300.000 euro voor onderzoek naar rol vetmetabolisme in hersenen bij Alzheimer

Welke rol speelt het vetmetabolisme in de hersenen bij personen met Alzheimer dementie? En kunnen we dat metabolisme positief beïnvloeden door medicatie of proactief, door onze levensstijl aan te passen? Dat onderzoekt de onderzoeksgroep Neurologie van UHasselt professor Ilse Dewachter (BIOMED) met steun van de Stichting Alzheimer Onderzoek. Zij schenken 300.000 euro aan dit onderzoek.

CELL Groepsfoto 2 Charter Universiteitsfonds
05 okt

Limburgse eerstelijnszones en kennisinstellingen ondertekenen uniek samenwerkingscharter

17 Limburgse organisaties uit de zorg- en welzijnsector en de kennisinstellingen Universiteit Hasselt en Hogescholen PXL en UCLL zullen de volgende jaren binnen CELL intensief samenwerken om de eerstelijnszorg en welzijnsorganisaties te versterken. Limburg is de eerste provincie waar zo een samenwerking opgestart wordt.

CO3 1067

Na succes in Genk, TALim nu ook van start in Beringen

Vanaf september 2022 start de Talent Academie Limburg (TALim) ook in Beringen. TALim begeleidt drie jaar lang jongeren om hun talenten te laten ontdekken en te ontplooien. Sinds 2021 loopt TALim al in Genk, en met succes: 36 jongeren nemen daar wekelijks deel aan de activiteiten. En vanaf volgend schooljaar worden dat er al 72. Ook in Beringen zullen  jongeren vanaf volgend schooljaar de kans krijgen om te werken aan hun talenten en sociale vaardigheden, om zo hun toekomstperspectieven te verbreden.

21 11 16 Cheque Legaat Prof Mebis (2)
01 jan

Erfenis van 20.000 euro voor lichttherapie bij kankerpatiënten

De onderzoeksgroep van prof. dr. Jeroen Mebis, diensthoofd Medische Oncologie Jessa Ziekenhuis en hoofddocent aan de UHasselt, krijgt een erfenis van 20.000 euro geschonken aan Universiteitsfonds UHasselt.

21 11 22 Uhasselt Fellowship Ceremony 05

UHasselt stelt zeven Fellows aan

UHasselt stelt zeven fellows aan. Zeven personen met een knappe professionele carrière en een warm hart voor de maatschappij, die als ambassadeur van UHasselt mee een brug zullen vormen tussen universiteit en de samenleving.

Fair Trade Week Uhasselt (1)
07 okt

Minister Meryame Kitir opent Fair Trade Week

In aanwezigheid van minister van Ontwikkelingssamenwerking Meryame Kitir ondertekende rector Bernard Vanheusden vanmorgen het Fair Trade Charter. Meteen het startschot van de Fair Trade Week aan UHasselt, met tal van activiteiten rond eerlijke handel.