Jaco Vangronsveld en Pascal Vranckx in lijst meest geciteerde onderzoekers wereldwijd

Milieubioloog Jaco Vangronsveld en cardioloog intensivist Pascal Vranckx, beide professor aan de universiteit Hasselt, behoren tot de top 1% meest geciteerde onderzoekers wereldwijd. Dat blijkt uit de Higly Cited Researchers list, een prestigieuze lijst die jaarlijks wordt gepubliceerd door Clarivate Web of Science.

Jaco Vangrondsveld Pascal Vranckx (1) Jaco Vangrondsveld Pascal Vranckx (1)

Invloedrijkste wetenschappers

De Highly Cited Researchers list rangschikt ieder jaar de invloedrijkste wetenschappers ter wereld binnen hun vakgebied. De lijst bestaat uit wetenschappers die het afgelopen decennium het meest geciteerd werden door hun collega’s. 6.167 onderzoekers uit 21 verschillende disciplines krijgen in 2020 deze onderscheiding. Onder hen ook twee UHasselt-professoren.

Jaco Vangrondsveld 01

Prof. dr. Jaco Vangronsveld, zoekt als milieubioloog naar milieuvriendelijke oplossingen om verontreinigde bodems te zuiveren. In de jaren 90 ontwikkelde zijn team de methode van bacterie geassisteerde fytoremediatie, waarbij planten en micro-organismen gebruikt worden om vervuiling uit bodems en (grond)water te verwijderen. Bacteriën maken hierbij de vervuilende stoffen onschadelijk door ze op te nemen en af te breken. Een techniek die decennia later wereldwijd toegepast wordt, en waarvoor het Centrum voor Milieukunde van UHasselt tot de wereldtop behoort. "Uiteraard ben ik zeer tevreden met deze erkenning”, zegt prof. Vangronsveld. “Dit is het resultaat van teamwork en weloverwogen keuzes voor maatschappelijk relevant en tegelijk innovatief hoog risico fundamenteel onderzoek. En dat in parallel met toegepast onderzoek in het veld. Deze erkenning toont aan dat het belangrijk is en blijft dat men onderzoekers de nodige vrijheid en vertrouwen geeft om creatief te zijn en risico's te nemen in het verkennen van nieuwe domeinen."

Prof. dr. Pascal Vranckx, is medisch hoofd Cardiale Intensieve Zorgen aan het Jessa Ziekenhuis en is verantwoordelijk voor de leerlijn farmacologie binnen de opleiding geneeskunde aan de Universiteit Hasselt. Binnen zijn onderzoek werkt hij aan richtlijnen voor behandelingen en het gebruik van medicijnen bij cardiovasculaire aandoeningen. Voornamelijk zijn werk rond medicijnen welke inwerken op de bloedstolling trok de aandacht. Pascal Vranckx publiceerde over de laatste jaren herhaaldelijk in toonaangevende medische tijdschriften zoals The Lancet, en The New England Journal of Medicine. Pascal Vranckx: “Het voelt goed te weten dat het onderzoek uitgevoerd binnen de dienst cardiologie van het Jessa ziekenhuis en de Universiteit Hasselt wereldwijd naar haar waarde wordt geschat, en daarbij ook anderen weet te inspireren in hun onderzoek en hun klinische praktijk.”

Pascal Vranckx (1)