Luc De Schepper neemt na 16 jaar afscheid als rector UHasselt

Tijdens de Academische Openingszitting van de Universiteit Hasselt en Hogeschool PXL nam Luc De Schepper ook officieel afscheid als rector van UHasselt. 16 jaar stond hij aan het hoofd van de universiteit. “Het was een enorm voorrecht om uw rector te mogen zijn gedurende zestien intense en interessante jaren met onder meer de naamsverandering en de groeisprong van de universiteit, de opening van een tweede campus in Hasselt, de verwerving van historisch patrimonium en tot slot een onverwachte pandemie”, blikt Luc De Schepper terug.

Unnamed (9) Unnamed (9)

“Het rectorschap is teamwork”, zegt de uittredende rector van UHasselt. “Het is dankzij de grote toewijding en de vele inspanningen van heel wat collega’s dat de universiteit in de voorbije jaren vele mijlpalen heeft kunnen bereiken. Daarom ook oprecht veel dank aan alle UHasselt-collega’s en in het bijzonder de vicerectoren, beheerders, decanen en directeuren die mij gedurende al deze jaren bijstonden.”

Dank aan politiek

Luc De Schepper dankte tijdens zijn afscheidswoord ook de politieke wereld. “Ik geef toe: ik heb het onze politici niet altijd even makkelijk gemaakt en hen, soms, tegen de schenen gestampt. Niet alle ambities en plannen die ik voor de universiteit koesterde, zijn vervuld. Maar dankzij de nodige politieke steun hebben we er wél heel wat kunnen realiseren. Ik heb die steun altijd enorm op prijs gesteld.”

Tot slot richtte Luc De Schepper nog het woord tot zijn opvolger, Bernard Vanheusden. “Beste Bernard, vandaag draag ik het spreekwoordelijke estafettestokje met grote tevredenheid over. Je rectorschap starten temidden een crisis als deze, is geen geschenk. Maar ik ben er zeker van dat je het goed zal doen. Ik wens jou en je team alle succes toe! En ik wens deze jonge universiteit – de jongste van Vlaanderen – nog een lange en mooie toekomst.”

Lees de volledige afscheidsspeech van Luc De Schepper hier.