Magazijnmedewerkers die zelf hun taak kunnen kiezen zijn meer tevreden, gemotiveerder en even efficiënt

Order pickers die in een logistiek bedrijf zelf kunnen kiezen welke producten ze moeten ophalen, zijn gemotiveerder en meer tevreden over hun werk, en dat zonder aan efficiëntie in te boeten. “Door meer keuzevrijheid te krijgen, voelen magazijnmedewerkers zich minder als een robot, en verbetert hun mentaal welzijn. Dat is erg belangrijk in een sector die kreunt onder arbeidskrapte”, zegt dr. Thomas De Lombaert die tijdens zijn doctoraatsonderzoek een praktijkstudie uitvoerde in een logistiek bedrijf.

Thomas De Lombaert1 Copy Thomas De Lombaert1 Copy

Wil je een pallet samenstellen die bestaat uit 23 dozen van gemiddeld 12 kilogram, verspreid over 13 locaties waarbij je 9 keer een hoogtewerker moet gebruiken? Of liever een pallet van 32 dozen van gemiddeld 15 kilogram, verspreid over 3 locaties, met slechts 1 keer een hoogtewerker? In zijn doctoraatsonderzoek binnen de onderzoeksgroep Logistiek aan UHasselt, onder supervisie van promotor prof. dr. Katrien Ramaekers en co-promotor prof. dr. Kris Braekers, ontwikkelde dr. Thomas De Lombaert een technologie die magazijnmedewerkers zelf de keuze liet welke order picking taken zij wilden uitvoeren. Het geven van inspraak in operationale processen is iets dat tot nu eigenlijk onbestaande is in logistieke bedrijven, waar order pickers aangestuurd worden door computermodellen en zich steeds moeten houden aan de taken die de software hen geeft. 

Voorbeeld Keuzemogelijkheid Die Order Pickers Krijgen

Geen robot

“In gesprekken met magazijnmedewerkers kwam dan ook duidelijk naar voren dat velen zich als een robot voelden, een nummer dat alleen maar bevelen van een computer mag uitvoeren, wat weinig werkvreugde biedt en niet meteen bevorderlijk is voor hun motivatie. Met ons onderzoek op de werkvloer wilden we kijken of we door meer keuzevrijheid, het mentaal welzijn van de order picker konden verbeteren, zonder dat dit ten koste ging van de efficiëntie in het bedrijf, want alle opdrachten moeten natuurlijk wel uitgevoerd worden”, zegt dr. Thomas De Lombaert. 

Meer jobtevredenheid

Gedurende verschillende weken volgde Thomas De Lombaert tijdens zijn onderzoek order pickers op de werkvloer van een logistiek bedrijf terwijl ze via de ontwikkelde technologie zelf keuzes konden maken over de taak die ze moesten uitvoeren. Hun werkprestaties werden opgevolgd en geanalyseerd, met een sporthorloge werd hun objectieve werklast gevolgd, en via geregelde korte enquêtes en langere interviews werd er gepeild naar hun perceptie en mentaal welbevinden. “Daaruit bleek dat grotere keuzevrijheid leidde tot meer jobtevredenheid (+21%) en een hogere motivatie (+16%) bij de order pickers, omdat ze meer het gevoel hadden dat er rekening werd gehouden met hun welzijn en ze zelf wat meer inspraak hadden in hun job. Dat is erg positief, want tevreden werknemers zorgen voor minder personeelsverloop, minder absenteïsme en betere werkprestaties”, zegt Thomas De Lombaert.

Nadien werd eenzelfde studie ook uitgevoerd in een labsetting in Rotterdam onder directe supervisie van prof. dr. René De Koster, een gerenommeerde autoriteit op vlak van magazijnonderzoek en co-promotor van dit doctoraat. In deze extra studie vonden de onderzoekers nagenoeg dezelfde resultaten, een bevestiging dus dat de technologie werkt. 

foto: één van de keuzemogelijkheden die order pickers te zien kregen

Even efficiënt
Na het onderzoek op de werkvloer, besloot het logistiek bedrijf de technologie gedurende nog een half jaar langer te gebruiken en de extra verzamelde data verder te laten analyseren door de onderzoeksgroep. “De positieve resultaten bleven behouden. En belangrijker: de keuzevrijheid bleek geen impact te hebben op de productiviteit. Iedere taak werd tegen het einde van de dag uitgevoerd, waarbij we bijvoorbeeld zagen dat bepaalde order pickers de voorkeur hadden om meer afstand af te leggen, of liever lichte met zware dozen afwisselen en sommigen meer of net minder met een hoogtewerker willen werken. Eén magazijnmedewerker omschreef het als een systeem dat meer mogelijkheden geeft om iedereen op hun eigen sterktes uit te spelen”, zegt Thomas De Lombaert. “Wel moet er aandacht voor zijn dat het keuzemoment geen vorm van pauze mag betekenen.”

Verdere uitrol

“De technologie die we ontwikkelden valt vrij eenvoudig te integreren in de IT-infrastructuur van logistieke bedrijven”, zeggen de onderzoekers. “Maar ondertussen willen we ook al verder kijken. Dit soort werksystemen hoeft niet beperkt blijven tot enkel de logistieke sector. Ook in andere sectoren kan het aanbieden van keuzevrijheid een rol spelen in het verbeteren van mentaal welzijn van medewerkers, zeker in hedendaagse werkomgevingen waarin technologie vaak een belangrijke rol toegekend krijgt. Waarom zouden werknemers in een productie-omgeving ook niet kunnen kiezen welke taak ze uitvoeren tijdens hun shift? Zelfs de keuze welke zorgtaak uitgevoerd moet worden in een ziekenhuis zou aan verpleegkundigen gelaten kunnen worden, uiteraard met inachtneming van zorgprioriteiten. Mensen uitspelen op hun sterktes in repetitieve taken zal mogelijk in nog heel wat andere omgevingen positieve effecten met zich meebrengen”

Meer cases over
Technologie Onderzoek