Magnetometer OSCAR-QUBE UHasselt succesvol geïnstalleerd in ruimtestation ISS

ESA-astronaut Thomas Pesquet heeft de diamantgebaseerde kwantummagnetometer van de UHasselt-studenten van OSCAR-QUBE geïnstalleerd in het ruimtestation ISS. Enkele uren later kregen de UHasselt-studenten, die de installatie live konden meevolgen in het Space Applications Services Zaventem, de eerste data over het magnetische veld rond de aarde binnen. “Een fantastisch moment waar we als team ontzettend trots op zijn. We tonen hiermee dat onze technologie ook in de ruimte kan ingezet worden”, zegt teamleider Jaroslav Hruby.

Thomas Pesquet OSCAR QUBE Thomas Pesquet OSCAR QUBE

'Ongelooflijk moment'

Eén grote vreugdekreet bij de studenten van OSCAR-QUBE, wanneer de rode lijn die het magnetische veld weergeeft op hun computerscherm, gisterenavond begon te bewegen. De installatie van de OSCAR-QUBE aan boord van het ruimtestation ISS is geslaagd en de eerste data liep binnen op de campus in Diepenbeek. “Zoveel inspanningen, zoveel werk en plots viel alles op zijn plaats. We kregen een mooi, helder signaal binnen, zonder enige technische problemen. Dit was waar we zo op hoopten. Een ongelooflijk moment”, zegt Jaroslav Hruby, doctoraatsstudent aan imo-imomec, het geïntegreerd onderzoeksinstituut van de Universiteit Hasselt en imec.

OSCAR QUBE Geinstalleerd In ISS

Orbit Your Thesis

Het was de Franse astronaut Thomas Pesquet (ESA) die aan boord van het ruimtestation ISS de OSCAR-QUBE installeerde. De studenten van OSCAR-QUBE werden geselecteerd door het European Space Agency ESA binnen het Orbit Your Thesis project. Als beste van 10 deelnemende teams van universiteitsstudenten uit Europa werden de UHasselt-studenten gekozen om hun experiment in de ruimte uit te voeren. Thomas Pesquet nam ook uitgebreid de tijd om enkele selfies en zelfs een videoboodschap op te nemen met de magnetometer.  (KLIK HIER VOOR VIDEO) “Fantastisch om te zien. Thomas Pesquet is een heel grote naam in de ruimtevaart. Dat hij ons project een warm hart toedraagt is ongelooflijk”, zegt Sebastiaan Vanspauwen, die net afstudeerde als masterstudent Industriële wetenschappen (UHasselt-KULeuven).

Magnetisch veld

De OSCAR-QUBE van de UHasselt-studenten zal de volgende maanden aan boord van het ISS metingen uitvoeren en het magnetische veld rond de aarde in kaart brengen. Al die tijd zal de magnetometer data terugsturen naar de UHasselt-campus in Diepenbeek, waarna de studenten ermee aan de slag zullen gaan.  “Onze aarde wordt omringd door een magnetisch veld dat is opgebouwd uit meerdere signalen. Deze signalen komen voort uit bronnen zoals de vloeibare aardkern, platentektoniek of grote ondergrondse mineraalreserves. Verder zijn er ook externe bronnen zoals bijvoorbeeld zonnestormen. Ons hoofddoel is om te bewijzen dat we met ons toestel het opgemeten signaal kunnen ontleden in de verschillende componenten, en om verstoringen ten gevolge van het ruimtestation te kunnen wegfilteren. Als we hierin slagen, zullen we met onze technologie een verandering teweegbrengen aan de manier waarop magnetometrie in de ruimte wordt uitgevoerd”, zegt Yarne Beerden, UHasselt-student fysica.

Inspiratie voor alle studenten

Na het verblijf in het ruimtestation zal de magnetometer via de SpaceX-CRS25 raket terugkeren naar de aarde. Hiervoor kregen de studenten financiële steun van tal van sponsors die het project een warm hart toedragen. “We willen Melexis, POM Limburg, Element Six, en SELECT SYSTEM van harte bedanken voor hun steun. De magnetometer is naast van grote wetenschappelijke waarde, ook een symbool dat je als studenten ontzettend veel kan verwezenlijken. En zelfs tot in de ruimte kan geraken. We hopen met OSCAR-QUBE dan ook heel wat andere studenten te inspireren om groots te denken”, zegt Teoman Köseoglu, bachelorstudent Industriële wetenschappen (UHasselt-KULeuven).

Over Orbit Your Thesis! (OYT) van ESA

OYT! is een educatief project van ESA dat deel uitmaakt van het ESA Academy-programma voor universiteitsstudenten. Het project wil studenten praktische ervaring laten opdoen met de volledige levenscyclus van een echt ruimtevaartproject, om zo beter voorbereid en gekwalificeerd te zijn voor een carrière in de Europese ruimtevaartsector.

OSCAR QUBE IAC2021 Dubai