Ömer Sercik wint Inclusiviteitsprijs 2021

Masterstudent biostatistiek Ömer Sercik is de winnaar van de Inclusiviteitsprijs 2021 van de universiteit Hasselt en Het Belang van Limburg. Ömer Sercik was één van de eerste studenten met een niet-westerse migratieachtergrond die aan UHasselt afstudeerde in de opleiding fysica en hij is initiatiefnemer van de Young Phys-X-Academy. Via workshops en proefdagen wil dit initiatief jongeren stimuleren om te kiezen voor een studierichting in de exacte wetenschappen.

Omer Sercik 09 Omer Sercik 09

“Deze Inclusiviteitsprijs is voor mij een heel mooie eer”, zegt een trotse Ömer Sercik. “Ik ben erg gepassioneerd door exacte wetenschappen en dan vooral door fysica en wiskunde. Die passie probeer ik over te brengen naar anderen. Het ontvangen van deze prijs motiveert me nóg meer om een rolmodel te zijn en die liefde voor wetenschappen over te brengen naar andere jongeren.”

De masterstudent uit Beringen werd door drie UHasselt-professoren fysica voorgedragen voor de Inclusiviteitsprijs. “In 2020 behaalde Ömer als één van de eerste studenten met een niet-westerse migratieachtergrond het diploma van bachelor in de fysica aan UHasselt. Er is in deze studierichtingen nog steeds een significante ondervertegenwoordiging van studenten met een migratie-achtergrond. Rolmodellen zoals Ömer Sercik kunnen zeer inspirerend zijn om dit te doorbreken”, zegt prof. dr. Jean Manca, hoofd van X-LAB UHasselt.

Inclusiviteitsprijs Min

Young Phys-X-Academy

En die rol wil Ömer, die uit liefde voor wiskunde koos om een masteropleiding biostatistiek te volgen, ook opnemen binnen de ‘Young Phys-X-Academy’ waar hij één van de initiatiefnemers is. “Met deze academie willen we via tal van activiteiten jongeren uit de derde graad middelbaar onderwijs warm maken voor een opleiding in de wetenschappen. Studenten dompelen de leerlingen laagdrempelig onder in de wereld van fysica tijdens workshops of proeflessen. Door de coronapandemie heeft het project een jaar vertraging opgelopen, maar in de volgende krokusvakantie zullen we jongeren ontvangen op de UHasselt-campus voor een dag les over elektromagnetisme. Zo willen we ze tonen dat fysica zowel theorie als praktijk is, voor ieder wat wils dus.”

Rolmodel

Alle jongeren zijn welkom in de Young Phys-X-Academy, maar als student met een migratieachtergrond wil Ömer zich vooral richten op andere jongeren met een migratieachtergrond. “Ik zie dat nog te weinig van hen kiezen voor een richting in de exacte wetenschappen. Vaak omdat ze amper een beeld hebben over wat je er allemaal mee kan bereiken. Veel jongeren met een migratieachtergrond kiezen voor een economische opleiding of een opleiding in de geneeskunde of rechten omdat ze hier een heel duidelijk carrièrepad zien. Bij een opleiding fysica of statistiek is dat natuurlijk minder duidelijk. Ik wil hen tonen dat er nog een veel bredere wereld is in de wetenschappen, en dat die wereld ook ontzettend boeiend kan zijn.”

“Met zijn enthousiasme en gedrevenheid toont Ömer zich als een inspirerend rolmodel en ambassadeur voor de exacte wetenschappen”, staat te lezen in het juryverslag voor de Inclusiviteitsprijs. “Zijn persoonlijk engagement om de inclusiviteit aan UHasselt te vergroten en zo de schoolloopbanen van kansarme jongeren te verbeteren is één van de redenen waarom hij voor ons de terechte winnaar is van deze prijs.”

Met dank aan de ouders

Zowel de ouders van Ömer als ook zijn broer, masterstudent biomedische wetenschappen aan UHasselt en zijn oud-fysica leerkracht van zijn middelbare school waren aanwezig tijdens de prijsuitreiking. “Mijn ouders zijn altijd mijn grootste voorbeelden geweest”, zegt Ömer. “Mijn vader stimuleerde me enorm om goed te studeren. Hij was daar ook zeer strikt in. Met een slecht rapport durfde ik vroeger niet thuis komen. Tegelijkertijd kon hij me enorm motiveren én belonen als ik mijn best deed. Dankzij mijn ouders weet ik dat je in het leven hard moet werken en dat je er vroeg of laat voor beloond zal worden.”