Postgraduaat Building Beyond Borders wint TerraFibra award 2021

‘The Women’s House of Ouled Merzoug’ van het Postgraduaat Building Beyond Borders van de faculteit Architectuur en Kunst en UHasselt SEE heeft de TerraFibra award 2021 gewonnen voor beste educatieve project. Een internationale prijs voor hedendaagse architectuur op basis van ongebakken aarde of plantaardige vezels. Samen met de lokale bevolking bouwden studenten van Building Beyond Borders een vrouwenhuis in Marokko.

Thomasnoceto OM Presskit 31 Min Thomasnoceto OM Presskit 31 Min

Postgraduaat in de prijzen

Building Beyond Borders is een postgraduaat van de Faculteit Architectuur en kunst van UHasselt en UHasselt SEE. De opleiding is bedoeld voor architecten, ontwerpers, ingenieurs en (bouw)professionals in binnen- en buitenland.

Thomasnoceto OM Presskit 26 Min

In Ouled Merzoug, een klein dorp dichtbij het Atlasgebergte in Marokko, bouwden de deelnemers samen met de lokale bevolking een een ontmoetingshuis voor de vrouwen van het dorp. Een plek voor vrouwen om elkaar te ontmoeten, om samen brood te bakken in de centrale oven, bijscholingen te volgen.

Het vrouwenhuis werd volledig gebouwd met materialen uit de regio met een lage milieu-impact én zorgen voor een hedendaags comfort. Voor dit project werd er gebruik gemaakt van adobe (bouwblokken op basis van ongebakken aarde en stro), leempleisters, natuursteen, hout en riet. Het ontwerp en de realisatie van het vrouwenhuis werd nu als educatief project bekroond met de TerraFibra Award 2021.

"Deze prijs is een heel mooie erkenning voor de ongelooflijke inzet van alle deelnemers", zeggen prof. dr. ir. Elke Knapen en architecte Peggy Winkels van de faculteit Architectuur en Kunst. "Wat deze award voor ons zo bijzonder maakt, is dat hij niet enkel de materialiteit en de architectuur van het Vrouwenhuis waardeert, maar ook het hele proces van samenwerking tussen onze studenten, de vrouwen, de vakmannen en eigenlijk de hele gemeenschap."

Meer informatie over Building Beyond Borders kan u hier terugvinden.

De andere winnaars van de TerraFibra award vindt u hier.

Foto's The Women’s House of Ouled Merzoug (© Thomas Nosceto)