UHasselt 53ste plaats beste jonge universiteiten wereldwijd

Times Higher Education plaatst UHasselt dit jaar op de 53ste plaats van Best Young Universities. Een wereldwijde ranking voor universiteiten jonger dan 50 jaar. Een daling van 6 plaatsen ten opzichte van vorige editie, maar dat komt voornamelijk omdat er door de COVID-pandemie afgelopen academiejaar minder doctoraten werden verdedigd.

THE Ranking 2022 (1) THE Ranking 2022 (1)

UHasselt 53ste plaats beste jonge universiteiten wereldwijd

In totaal rangschikte THE Best Young Universities 539 jonge universiteiten uit 68 landen gerankt. UHasselt eindigt dit jaar 53ste en valt dus net buiten de top 50. “Maar dit blijft een heel mooi resultaat, zeker als je weet dat er dit jaar 64 extra universiteiten in de ranking werden opgenomen en dat de hoofdreden voor onze daling het minder aantal doctoraatsverdedigingen is”, zegt rector Bernard Vanheusden. “In de volgende editie van deze rangschikking zou hier zeker een inhaalbeweging zichtbaar moeten zijn, aangezien de uitgestelde doctoraatsverdedigingen nu allemaal plaatsvinden.”

Op de totale rankingscore scoren we dit jaar 52,5% ten opzichte van de best scorende universiteit, dat is een kleine daling van 0,5 procent ten opzichte van vorig jaar. Doordat de afgelegde doctoraten meegeteld worden in de onderwijsindicator, gaan we dit jaar op deze indicator achteruit (-2%). Maar op vlak van onderzoek (+2%), inkomsten uit contractonderzoek (+3%) en internationale uitstraling (+1%) gaan we nog steeds steevast vooruit.

De Top 5 van beste jonge universiteiten ziet er dit jaar zo uit:

1. Paris Sciences et Lettres – PSL Research University Paris
  2. Nanyang Technological University, Singapore