UHasselt en Hogeschool PXL organiseren 'Studiekeuze on tour'

Universiteit Hasselt en Hogeschool PXL gaan van 1 t.e.m. 30 maart met een mobilhome langs bij secundaire scholen om laatstejaarsleerlingen de kans te geven om met studiekeuzebegeleiders in gesprek te gaan. “We merken dat veel leerlingen nog met vragen zitten over hun studiekeuze in het Hoger Onderwijs. Zeker omdat heel wat infomomenten nu enkel online doorgaan. Met Studiekeuze on tour willen we deze leerlingen coronaproof tijdens een fysiek gesprek op weg helpen”, zeggen Elke Martens en Marieke Huysmans, relatiebeheerders secundair onderwijs van Hogeschool PXL en Universiteit Hasselt.

21 03 01 Uhasselt On Tour 13 21 03 01 Uhasselt On Tour 13

Studiekeuze bepalen

Onder de huidige coronamaatregelen kunnen laatstejaarsleerlingen de verschillende campussen niet bezoeken in klasverband. Ook ouderinfoavonden worden digitaal georganiseerd in plaats fysiek.

“We moeten het u niet vertellen, échte contacten en échte gesprekken kunnen niet vervangen worden door teammeetings, virtuele beursbezoeken en/of videochats” getuigt Elke Martens, relatiebeheerder secundair onderwijs van Hogeschool PXL. We merken dat het uitsluitend digitaal verkennen van het hoger onderwijslandschap niet dezelfde resultaten oplevert, dus zijn we op zoek gegaan naar een nieuw concept.

Zo bracht het beeld van de “babbelbus van De Lijn” ons op het idee om ‘on tour’ te gaan naar de secundaire scholen, vertelt Gerrit Schuermans, directeur communicatie Hogeschool PXL. Als wij leerlingen niet meer welkom kunnen heetten, dan gaan wij met plezier naar de leerlingen toe.

21 03 01 Uhasselt On Tour 10

Coronaproof in gesprek

Ook onze associatiepartner UHasselt was meteen voor dit idee te vinden. “Op een coronaveilige manier kunnen we met dit project praten met leerlingen die nog twijfelen of een laatste bevestiging van hun studiekeuze willen”, zegt Marieke Huysmans, Relatiebeheerder secundair onderwijs. “Met een mobilhome en vier tentjes staan we op de speelplaats. We organiseren één op één gesprekken tussen de studiekiezer en een studiekeuzebegeleider. Een tafel, stoelen, verwarmingselement én plexischerm zorgen ervoor dat alles veilig en comfortabel kan verlopen.”

“Al een dertigtal scholen schreven in. Voor iedere school ontwikkelden we een boekingssysteem waar leerlingen een individueel babbelblok van 10 min kunnen reserveren”, vertelt Sarah Timmermans, Marketing Coördinator UHasselt. “Voor dit blok van 10 min verlaten ze even de les en geven onze studiekeuzebegeleiders hen brede en neutrale informatie over de verschillende studiemogelijkheden in Vlaanderen of zelfs daarbuiten.”

Drop-outs vermijden

“We kunnen zulke initiatieven alleen maar aanmoedigen”, aldus algemeen directeur Ben Lambrechts van Hogeschool PXL en Bernard Vanheusden, rector van Universiteit Hasselt. “We weten dat we door de omschakeling naar een digitale wereld sommige leerlingen en ouders niet bereiken. Met dit initiatief, dat financiële ondersteuning krijgt vanuit de Associatie Universiteit Hogeschool Limburg (AUHL), zorgen we dat geen enkele leerling uit de boot valt. Want het maken van een juiste studiekeuze is van groot belang. Daarmee kunnen we ook de latere drop-out en kans op niet-slagen doen afnemen.”