Wiskundestudenten UHasselt trekken op modelleerweek

De eerste twee weken van dit academiejaar 2020-2021, nl. van 21 september tot 2 oktober, organiseerde de Faculteit Architectuur en Kunst van de UHasselt op drie plekken in Vlaanderen (Aarschot, Houthalen-Helchteren en Rekem) een Live Project. Hieraan namen studenten van 2de Master Architectuur en 1ste Master Interieurarchitectuur deel, op veilige afstand natuurlijk!

Blokbeeld Modelleerweek Oostduinkerke Blokbeeld Modelleerweek Oostduinkerke

De civic-missie van UHasselt en wiskunde combineren? Geen probleem! Dat toonde onze vakgroep wiskunde alvast aan tijdens haar allereerste modelleerweek. Een week lang trokken de studenten naar zee om aan de hand van grote datasets te werken aan complexe cases aangeleverd door zeven Vlaamse bedrijven. “Een leuke ervaring voor de studenten, want zij werkten aan cases die ze in het  professionele leven ook zullen tegenkomen en kwamen nauw in contact met de bedrijven en het werkveld”, zeggen prof. dr. Jochen Schütz en Roel Schrooten, praktijkassistent wiskunde.

Wat hield jullie modelleerweek precies in?

Jochen Schütz: “Met 19 studenten wiskunde, zowel eerste- als tweede- en derdejaars, zijn we een week lang naar zee gegaan om er te werken rond echte bedrijfscases. Zes Vlaamse bedrijven (H. Essers, Greenyard, Aquafin, Climatrix, Intellisol, Vectr.Consulting en Hegge) bezorgden ons hun grote datasets en vroegen de studenten om te werken aan complexe situaties waar zij mee geconfronteerd worden.

Roel Schrooten: “Zo werkten onze studenten bijvoorbeeld aan het berekenen van de meest efficiënte reisroute voor personeelsleden, of maakten ze op basis van de datasets van de afgelopen jaren een voorspellende analyse voor het bedrijf. De laatste dag van de modelleerweek werden de bedrijven uitgenodigd op onze campus Diepenbeek waar de studenten de resultaten aan hen presenteerden.”

Jochen Schütz: “Uiteraard zijn wij geen consultancybedrijf. Dat hebben we op voorhand ook heel duidelijk gemaakt aan de bedrijven. Het was echt de bedoeling dat de studenten de vrijheid kregen om zelf aan de slag te gaan met de datasets en tot eigen oplossingen konden komen. Het eindresultaat lag vooraf  niet vast, de studenten konden dus heel creatief zijn. En zij hebben de bedrijven ook verrast, dat was mooi om te zien.”

Vanwaar het idee van deze modelleerweek?

Jochen Schütz: “We wilden onze studenten wat meer uit hun comfortzone halen en tonen dat je met wiskunde allerlei richtingen uit kan in je professionele carrière. En we wilden ook meer banden aanhalen met de regio, het civic principe van UHasselt zeg maar. We hebben dan een aanvraag ingediend als innovatief onderwijsproject, en dat hebben we gekregen. Zo konden we een medewerker vrijmaken om de contacten te leggen met de bedrijven.

Roel Schrooten: “We kregen best wel wat enthousiaste reacties uit de bedrijfswereld. Dat was leuk om te zien. Ze waren tevreden dat UHasselt met wiskunde naar hen toestapte. Want de vraag naar wiskundige talenten op de arbeidsmarkt is gigantisch.”

Jochen Schütz: “We hebben al langer het opleidingsonderdeel ‘mathematics everywhere’ lopen, daarin tonen we onze eerstejaarsstudenten dat ze met wiskunde echt overal terecht kunnen. Want ja, wiskunde is overal. Dat toont deze modelleerweek ook aan.”

Jullie zetten dit onderwijsproject dus verder?

Jochen Schütz: “Heel zeker! (lacht) We zijn best tevreden over deze eerste editie.  Het was mooi om te zien hoe onze studenten zich inspanden om tot een goed eindresultaat te komen. We hebben dit onderwijsproject nu opgenomen in ons curriculum. Ook de volgende jaren trekken we er dus een week op uit om met behulp van partners uit de bedrijfswereld onze studenten nog meer te stimuleren in hun creativiteit.”