X-LAB UHasselt krijgt inspirerend hoofd om in te denken

Universiteit Hasselt heeft er een echte eyecatcher bij. Bovenop het paviljoen van X-LAB op de campus in Diepenbeek is een 5 meter hoog kunstwerk van een hoofd uit cortenstaal geplaatst. Binnenin het hoofd zijn er zitplaatsen voorzien. “Dit wordt onze nieuwe brainstormplek”, zegt prof. Jean Manca, hoofd van X-LAB. “In ons lab staat crossover centraal en willen we verschillende disciplines – van wetenschap tot kunst - samenbrengen om na te denken over creatieve oplossingen voor de uitdagingen van de toekomst. Het hoofd is onze schedel, wij zijn de hersenen.”

21 01 14 Plaatsing Hoofd Op Xlab 32 BB 21 01 14 Plaatsing Hoofd Op Xlab 32 BB

Think a head, zo heet het grote sculptuur van een hoofd gemaakt uit Cortenstaal. De creatie van 5 meter hoog, 5 meter lang en 3 meter breed, is ontworpen door kunstenaar Frits Jeuris. “In ons X-LAB staan crossover en interdisciplinariteit  centraal. Elkaar inspireren, daar draait het om in ons wetenschappelijk onderzoek, maar zeker ook in ons onderwijs. Want de uitdagingen waar we vandaag tegenaan kijken, zoals de coronacrisis of de klimaatopwarming, kunnen enkel opgelost worden als ze vanuit allerlei hoeken bekeken worden. En dat willen we symboliseren met Think a head. In dit unieke landmark brengen wij mensen uit allerlei disciplines samen in zogenaamde crossover X-Tiger-Teams. Het gaat hierbij om studenten, onderzoekers als ook ondernemers en kunstenaars.  Samen willen we tot nieuwe ideeën komen. Deze ruimte nodig alvast uit tot inspiratie en out-of-the-box denken.”

Het kunstwerk weegt in totaal 2,6 ton. Het beeld kwam in twee delen aan op de campus in Diepenbeek en werd hier door de kunstenaar ter plekke aan elkaar gelast.  Een kraan hees het kunstwerk hierna over het hoofdgebouw, waar het zijn definitieve plaats kreeg bovenop het paviljoen van X-LAB. Vanaf volgend jaar hoopt de onderzoeksgroep definitief intrek te kunnen nemen in hun nieuwe pand, en zullen de eerste brainstormsessies van de verschillende crossover X-Tiger-Teams in het kunstwerk kunnen plaatsvinden.