Op weg naar (nog) meer duurzaamheid in de opleidingen van de faculteit Architectuur & kunst

Picture 4 Picture 4

Hoe willen wij leven in het Vlaanderen van 2050? Hoe kunnen we de transitie inzetten naar een duurzame, innovatieve en veerkrachtige samenleving? Dit was de onderliggende vraag voor de projectoproep vanuit Departement Omgeving voor onderwijsinnovatie rond 'Omgeving voor de Toekomst'. Gezien de sterke link met wat we onze studenten willen meegeven, hebben we als faculteit Architectuur & kunst hiervoor een aanvraag ingediend, die ook werd goedgekeurd.

Het bijzondere aan het project is dat we geen geld krijgen, maar wel tijd, expertise en procesbegeleiding door twee medewerkers van Duurzaam Educatiepunt (Yolan Gielen en Tom Janssen) gedurende een heel academiejaar. De aanpak van het begeleidingstraject is in nauw overleg met verschillende collega’s van de faculteit en van OBKZ uitgewerkt, zodat het zoveel mogelijk aansluit bij onze noden en bij de doelstellingen van ons nieuw onderwijsstrategieplan. Doel van het begeleidingstraject is om ons te ondersteunen in het versterken van de duurzaamheidscompetenties in onze opleidingen architectuur en interieurarchitectuur.

Concreet werken we dit academiejaar aan vier trajectlijnen.

In Trajectlijn 1 Begripsverheldering willen we antwoorden vinden op de vragen “Wat is duurzaam wonen en bouwen?” en “Wat is de positie van de (interieur)architectuuropleiding UHasselt daarin? Via interviews met verschillende stakeholders (docenten, alumni, studenten, werkveld,…), en discussietafels proberen we te komen tot een gemeenschappelijk taal, een kader om onze opleiding aan te toetsen en een beter begrip van de verschillende visies op duurzaamheid die er leven binnen onze opleiding. Deze trajectlijn loopt over het hele academiejaar.

In Trajectlijn 2 Experimenten willen we een continue en haalbare curriculumvernieuwing initiëren. Hiervoor hebben we in januari op ons halfjaarlijks Opleidingsforum een ontwerpdag gehouden om met de input die tot dan toe uit dit traject is gekomen samen enkele experimenten te ontwerpen waar we in het 2de semester samen aan werken. De vier experimenten waar collega’s willen aan werken zijn:

• Duurzaamheid meer in de ontwerpstudio’s brengen met als concrete test om in het 3de jaar interieurarchitectuur de 4 studio’s te laten samenwerken rond dezelfde site.
  • Een leerlijn uitbouwen rond duurzaam en ethisch reflecteren.
  • Een experiment rond het uitbouwen van een leergemeenschap met docenten, studenten en mogelijks externen rond duurzame thema’s en/of het integreren van duurzaamheid in het curriculum of op de campus.
  • Werken rond een challenge of wedstrijd om op die manier duurzaamheid verder aan te vuren.

In juli of september houden we een volgende ontwerpdag, om dan te werken aan noden die op dat moment relevant zijn.

Voor Trajectlijn 3 Curriculumhervorming organiseert Duurzaam Educatiepunt, gespreid over het jaar, vier inspiratiesessies om het nieuwe competentiekader van de UHasselt in vakken te verwerken. Docenten die specifiek in hun vak aan een duurzaamheidscompetentie willen werken zijn welkom in zo’n sessie.

Tenslotte de focus van Trajectlijn 4 Hefboom is om de leerlessen uit dit traject zoveel mogelijk te gebruiken om op andere plaatsen aan de UHasselt gelijkaardige trajecten te starten, in samenwerking met medewerkers van OBKZ.

We zijn ondertussen ongeveer halfweg het traject en het is inspirerend om te merken dat veel collega’s tijd vrijmaken in hun drukke agenda’s om deel te nemen aan een of meerdere sessies van de trajectlijnen. De maandelijkse aanwezigheid van twee externe procesbegeleiders en de gestructureerde aanpak zorgen er alvast voor dat ideeën en ambities die misschien tot nu toe eerder sluimerden, via (kleine) stappen worden omgezet in concrete onderwijsinnovatie.