Campus Class vrijdag 29 maart 2024

Inschrijven?

Schrijf je hier in voor de Campus Class van vrijdag 29 maart, je bent meer dan welkom!

Inschrijven is verplicht. Je deelname is pas definitief na betaling.

Deelnemen aan de Campus Class kost 10 euro. Deze bijdrage gaat naar Universiteitsfonds UHasselt en zo geef je ons onderzoek naar kanker, MS, klimaatverandering, patiëntveiligheid, klimaat, … én onze studenten een flinke duw in de rug.

Je deelname is pas definitief na betaling op rekeningnummer BE36 4532 5278 1181 met vermelding  'Campus Class 29 maart 2024 + naam van de deelnemers'

Sprekers

Dubbelportret 2 (1)

Prof. dr. Tim Nawrot en Prof. dr. Michelle Plusquin (UHasselt)

Sterven er op windstille dagen meer mensen als gevolg van fijnstof en is de lucht in huis nog ongezonder dan buiten?
Is het verantwoord om je kind met de fiets door de walmende uitlaatdampen naar school te sturen en verhoogt vervuilde lucht het risico op een ernstig verloop van infectieziekten zoals covid?
Heeft een verhoogde blootstelling aan fijnstof tijdens de zwangerschap later een invloed op de snelheid waarmee we verouderen?
Kan de nabijheid van een park in een stad een verschil kan maken voor de ontwikkeling van kinderen?

Luchtvervuiling is een killer. Wereldwijd sterven er elk jaar miljoenen mensen vroegtijdig omdat ze ongezonde buitenlucht inademen. Vervuilde lucht verhoogt het risico op astma, op hart- en vaatziekten en op dementie.
Fijnstof is een verzamelnaam voor allerlei kleine deeltjes die in de lucht zweven, en vaak niet groter zijn dan 10 micrometer (een duizendste van een millimeter). Sommige fijnstofdeeltjes zijn zelfs
kleiner dan 2,5 micrometer. Ze ontstaan bijvoorbeeld tijdens verbrandingsprocessen, een ander deel is afkomstig van natuurlijke bronnen zoals zeezout, en stof uit de Sahara dat door de wind wordt
meegevoerd. Of ze ontstaan in de atmosfeer, waar gassen zoals zwaveldioxide, stikstofoxide en ammoniak door chemische reacties in fijnstof worden omgezet.

In het Limburgse geboortecohort onderzoekt het Centrum voor Milieukunde hoe de blootstelling aan omgevingsfactoren al heel vroeg in ons leven bepalend is voor latere ziektes. Ze meten de effecten
van luchtvervuiling en schadelijke stoffen in verzorgingsproducten op de foetus en kinderen. Maar ook de aanwezigheid van groene ruimte is erg belangrijk voor ons mentaal en fysiek welzijn.
We leven langer, ons geboortegewicht is beter en ook onze mentale gezondheid vaart er wel bij als we groen in onze buurt hebben.

Prof. dr. Tim Nawrot is milieu-epidemioloog aan UHasselt. Hij leidt een team van onderzoekers dat de invloed van het milieu op de gezondheid bestudeert. Luchtvervuiling en groene ruimtes zijn
twee belangrijke topics in dat onderzoek.

Prof. dr. Michelle Plusquin is epidemiologe en doet onderzoek naar de interactie tussen genen en de omgeving vanaf de conceptie.

Frank Keunen (Goestingambassadeur van Vlaanderen)

‘Ga ik of ga ik niet’ is een interactieve lezing naar aanleiding van het nieuwe boek ‘Van embryo tot as’ (09/2023) van auteur Frank Keunen dat aanbevolen wordt door Hendrik Vos en Noël Slangen. Met concrete dagdagelijkse voorbeelden toont Frank aan dat politiek en het leven verweven zijn met elkaar. Het gaat van het ontstaan van een embryo tot het verstrooien van as na het overlijden en alles daartussen. De inhoud is meeslepend en gelijktijdig ook confronterend en zal worden gebracht op een luchtige manier en met de nodige humor.

12.30u - Ontvangst met koffie en thee

13.00u - Welkom door Frédérique de Keyser - coördinator Universiteitsfonds UHasselt

13.05u - 'Ga ik of ga ik niet, goesting uw toekomst'- Frank Keunen (Goestingambassadeur van Vlaanderen)

14.00u - koffiepauze *

14.30u - Optimale Gezondheid van begin tot eind: Het belang van een gezonde omgeving.
              Prof. dr. Tim Nawrot en Prof. dr. Michelle Plusquin (UHasselt)

15.30u - einde *

In de foyer kan u tijdens de koffiepauze en aan het einde van de Campus Class bij onze juristen terecht voor vragen over uw testament of gratis advies. Gelieve hiervoor in te schrijven en een tijdslot te kiezen. Houd er rekening mee dat het aantal tijdslots beperkt is.

Praktisch

Waar en wanneer?

Vrijdag 29 maart vanaf 12.30 uur Campus Hasselt – Oude Gevangenis, Martelarenlaan 42 in Hasselt

Hoe de Oude Gevangenis bereiken?

Met de bus

Je kan de Oude Gevangenis makkelijk bereiken met de bus. Stap uit aan halte Kolonel Dusartplein, op nog geen vijf minuutjes wandelen van de Oude Gevangenis.

Kom je met de trein? Neem aan Hasselt station dan de Boulevardpendel naar het Dusartplein. De Boulevardpendel van De Lijn vertrekt om de vijf minuten.

Met de auto

De dichtstbijzijnde parking is Parking Kolonel Dusartplein (boven- en ondergronds). Deze is wel betalend. Gratis parkeerplaatsen in de binnenstad vind je in/aan: Mouttoren – Kolenkaai – Cultureel Centrum