Als nieuwe student (2025 - 2026)

Welkom bij Universiteit Hasselt! We zijn verheugd dat je overweegt om je bij ons in te schrijven voor het academiejaar 2025-2026. Ons inschrijvingsproces is onlangs gewijzigd. Hieronder vind je een overzicht van de stappen die je moet volgen om je inschrijving succesvol te voltooien. 

Stap 1: Aanmelden

De eerste stap is het indienen van je aanmelding voor de gewenste opleiding. Zorg ervoor dat je alle vereiste documenten uploadt om je aanmeldingsdossier volledig te maken. Een volledig dossier is essentieel voor de verdere verwerking van je aanmelding. 

Bekijk hier ook zeker het filmpje voor verdere ondersteuning tijdens het inschrijven.

Let op, gebruik je eigen mailadres (het e-mailadres van de toekomstige student) niet dat van de ouders, om je aanmelding aan te maken. 

Start je aanmelding

Stap 2: Toelating tot de opleiding

Zodra je aanmeldingsdossier compleet is, zal je toegelaten worden tot de opleiding. Bij de app 'Overzicht Aanmeldingen' kan je de status van je dossier opvolgen. 

Blijf je als Vlaamse student herinneringen ontvangen om bijkomende documenten - naast je diploma en identiteitskaart - op te laden, controleer dan zeker of je de juiste vooropleiding hebt ingeven alsook of je je leerkrediet correct hebt ingevuld!

 

Let op! Heb je ....

  • geen diploma uit Vlaanderen,
  • geen VWO-diploma of Nederlandstalige propedeuse uit Nederland, 
  • of je je wil inschrijven voor een van onze Engelstalige masterprogramma’s,

dan moet je eerst een toelating aanvragen.

Heb je onvoldoende leerkrediet om aan je studies te beginnen door eerder gevolgde opleidingen, neem dan eerst contact met de studieloopbaanbegeleider van de opleiding die je wil volgen. 

Stap 3: Betaling van het voorschot op het inschrijvingsgeld

Na je toelating ontvang je een e-mail om het voorschot op het inschrijvingsgeld te betalen. De betaling kan eenvoudig uitgevoerd worden via de link in de e-mail. 

Je kan ook opnieuw inloggen via je studentenportaal om daar je status van je inschrijving op te volgen en eventueel daar ook online je betaling uit te voeren.

Stap 4: Definitieve inschrijving (vanaf 26 juni 2025 t.e.m. 17 september 2025)

Inschrijven? Geen afspraak nodig!

Je hoeft geen afspraak meer te maken om je in te schrijven.
👉 Als je aanmeldingsdossier volledig is, word je automatisch ingeschreven na betaling van het voorschot op het studiegeld.
Je ontvangt hierover alle info per mail – je hoeft hiervoor dus niet langs te komen.


Optionele contactmomenten op de campus


Na de starttoets – enkel op Campus Diepenbeek

Je kan je inschrijving afronden vlak na de toets:

Zaterdag 23 augustus, tussen 9.00 en 15.00 uur

📍 De starttoets én het inschrijfmoment vinden plaats op Campus Diepenbeek.
📄 Breng je diploma en identiteitskaart mee als je je definitieve inschrijving wil afronden.


Tijdens de infodagen – op Campus Diepenbeek én Campus Hasselt

Woensdag 27 augustus, tussen 14.00 en 17.30 uur

📄 Ook hier kan je langskomen om je aanmelding op te starten of af te ronden. Diploma en identiteitskaart meebrengen.


Hulp nodig? Maak een afspraak

Loop je vast met je aanmelding of inschrijving? Dan kan je een individuele afspraak maken op Campus Hasselt.
👉 Deze momenten zijn bedoeld voor wie extra hulp nodig heeft – een afspraak maken is enkel nodig als je er zelf nood aan hebt.

📅 Boek je afspraak via onze afsprakenpagina (deze pagina opent vanaf eind juni).

Voor vragen of verdere ondersteuning kun je terecht bij de medewerkers van de studentenadministratie via e-mail op studentenadministratie@uhasselt.be of telefonisch op +32 (0) 11 26 81 00.

Raadpleeg de openingsuren van Campus Hasselt en Campus Diepenbeek

We kijken ernaar uit je te verwelkomen aan de Universiteit Hasselt en wensen je veel succes met je aanmelding en inschrijving!