Master • 60 studiepunten • Nederlandstalig
Als healthcare engineering professional moet je in staat zijn om op de hoogte te blijven van wetenschappelijke inzichten en innovaties. Je moet snel en doortastend gegevens en concepten kunnen analyseren. Je leert op zelfstandige basis nieuwe kennis zoeken, verwerken en waar nodig genereren. Om de inhoud van de opleiding op een zo realistisch mogelijke manier te laten aansluiten bij de complexe realiteit van gezondheidszorg, laten we je kennismaken met enkele toepassingsgebieden waarin je later kan worden ingezet. Door te verwijzen naar voorbeeldcases uit de toepassingsgebieden (preventieve, acute, chronische, geestelijke, residentiële en eerstelijnsgezondheidszorg) worden leerinhouden concreet toepasbaar. Je leert wat ‘value-based healthcare’ inhoudt, en initieert en ondersteunt het realiseren hiervan door middel van systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg. Samen met onze partnerziekenhuizen, instellingen en bedrijven actief in de zorg bieden we leerstof aan die relevant én future proof is.
Je werkt samen met de betrokken stakeholders aan strategische en operationele uitdagingen in de gezondheidszorg, gericht op persoonsgerichte zorg. Daarnaast werk je ook in partnerschap met de diverse zorgprofessionals en belanghebbenden binnen de gezondheids- en welzijnszorg. Je faciliteert vanuit een brugfunctie tussen technische experten en zorgverleners bij het conceptualiseren en innoveren van zorgprocessen en -systemen.
In deze opleiding zetten we in op afwisselende en activerende leervormen. Ter voorbereiding van contactmomenten ga je zelfstandig aan de slag met online leerpaden die je kan doornemen waar en wanneer het jou past. Op de campus ga je kennis en inzichten uit de leerpaden verdiepend toepassen tijdens interactieve werkzittingen in het THINK3 simulatie- en innovatielab. Er zijn vaardigheidstrainingen voorzien om je academische en professionele skills aan te scherpen. Andere lesvormen zijn zelfstudieopdrachten, (transdisciplinaire) casussen of responsiecolleges (vraag gestuurde bespreking van leerinhouden).
Examens hebben elk kwartiel (om de tien weken) plaats. Zo weet je snel waar je aan toe bent en kan je indien nodig vlot bijsturen.
Afhankelijk van je vooropleiding kan je rechtstreeks, via een voorbereidings- of schakelprogramma instappen.
Je kan rechtstreeks instappen met een:
Behaalde je een ander academisch bachelordiploma of een masterdiploma in een zorggerelateerde richting, neem dan contact op met de studieloopbaanbegeleider om na te gaan of je rechtstreeks of via een voorbereidingsprogramma kan instappen in de masteropleiding. Toelatingsaanvragen zullen via de studieloopbaanbegeleider worden ingediend bij de voorzitter van de examencommissie.
Je kan instappen via een schakelprogramma met een professioneel bachelordiploma in een zorggerelateerde richting (vb. verpleegkunde, vroedkunde, ergotherapie, ...)
Het studieprogramma wordt vermeld onder voorbehoud van wijzigingen die mogelijk nog in de loop van het
academiejaar kunnen doorgevoerd worden. Het programma is definitief bij de start van het academiejaar.
Onderzoeksmethoden in de gezondheidszorg | 10 SP
In dit opleidingsonderdeel zal je inzetten op het opbouwen van kennis en inzichten in verschillende onderzoeksmethodes binnen de gezondheidszorg. Je behandelt de conceptualisatie van onderzoek, ethisch verantwoord onderzoeken, mogelijke onderzoeksdesigns en methoden om data te verzamelen. Hierbij komen zowel kwantitatieve, kwalitatieve als mixed-methods studiedesigns aan bod.
Kwalitatief onderzoek – verdieping | 5 SP
In dit opleidingsonderdeel wordt verbredend en verdiepend ingegaan op kwalitatieve onderzoeksmethoden. De kennis en inzichten uit ‘onderzoeksmethoden in de gezondheidszorg’ worden omgezet in vaardigheden en toegepast in een context binnen de gezondheidszorg. Je formuleert een onderzoeksvraag, bepaalt een benadering, voert datacollectie en -analyse uit en voorziet de rapportage van de resultaten. Kwaliteitscriteria, integriteit en ethisch handelen zijn constanten doorheen dit proces.
Data science in de gezondheidszorg | 15 SP
In dit opleidingsonderdeel leer je hoe je kwantitatieve gegevens vertaalt naar een betekenisvol en relevant dataproduct binnen de context van de gezondheidszorg. Vertrekkende vanuit een onderzoeksvraag leer je de geschikte analysemethoden selecteren en toepassen. Je ontwikkelt vaardigheden om ruwe data systematisch te verzamelen, voorbereiden en analyseren met behulp van statistische software.
Daarnaast leer je jouw analyses helder en gestructureerd rapporteren volgens geldende wetenschappelijke standaarden, ondersteund door effectieve visualisaties. De nadruk ligt op de praktische toepassing van data science en statistiek in reële zorgsituaties.
In dit opleidingsonderdeel zullen vier onderdelen aan bod komen:
1. Statistiek
2. Epidemiologie
3. Relationele databases
4. Artificial intelligence.
Systematisch literatuuronderzoek | 6 SP
In dit opleidingsonderdeel leer je systematisch wetenschappelijke literatuur te verzamelen en te evalueren met behulp van elektronische databanken. Je ontwikkelt de vaardigheden om een onderzoeksvraag scherp te formuleren en af te bakenen, en om gericht en efficiënt relevante bronnen te zoeken.
Daarnaast leer je de gevonden literatuur kritisch te beoordelen op kwaliteit en relevantie. Je inzichten verwerk je in een helder en gestructureerd literatuuronderzoek, dat je leert te rapporteren en communiceren. Hierbij is er bijzondere aandacht voor het vertalen van wetenschappelijke informatie naar een breder publiek, met behoud van inhoudelijke nauwkeurigheid én enthousiasme voor wetenschap.
Past, present, and future healthcare | 3 SP
Je maakt kennis met de fascinerende wereld van zorg en gezondheid, vanuit verschillende perspectieven: de persoon die zorg vraagt, de zorgverstrekker, de instanties die zorg organiseren, de zorgvoorzieningen, de geneesmiddelen en medische hulpmiddelen, de informele zorg, de zorgcontext zoals hij vandaag is, ... maar ook zoals hij morgen zou kunnen zijn of worden.
Kwaliteit en (patient)veiligheid | 3 SP
De dimensies van kwaliteitsvolle zorg worden geconcretiseerd vanuit een internationaal perspectief, met specifieke Vlaamse aanvullingen. Naast de focus op de persoon met een zorgnood, wordt er ook gekeken naar de impact van (een gebrek aan) kwaliteit en veiligheid in de zorg voor de zorgverstrekker en de maatschappij. Hierbij wordt systeemdenken ontwikkeld, met een belangrijke focus op kwaliteit en veiligheid in zorgtrajecten. Ook het filosofisch kader en maatschappelijk-ethische vraagstukken op vlak van kwaliteit en patiëntveiligheid krijgen een belangrijke plaats in dit opleidingsonderdeel.
Persoonsgerichte zorg | 3 SP
Je verkent verschillende frameworks die helpen om het concept van persoonsgerichte zorg te begrijpen en toe te passen. We behandelen de voorwaarden en vaardigheden die nodig zijn om persoonsgerichte zorg te bieden, evenals de invloed van de ruimere zorgomgeving. Je leert hoe persoonsgerichte processen op microniveau vorm krijgen en hoe persoonsgerichtheid gemeten kan worden met indicatoren. Tenslotte krijg je inzicht in de rol van maatschappelijke en beleidsmatige factoren op macroniveau. Dit opleidingsonderdeel biedt een theoretische basis om zorg af te kunnen stemmen op de unieke behoeften en voorkeuren van elke persoon.
VERPLICHTE OPLEIDINGSONDERDELEN | 6 SP
Inleiding in gezondheidseconomie | 3 SP
Deze cursus biedt een kennismaking met de basisprincipes van gezondheidseconomie en hoe economische concepten toegepast worden binnen de gezondheidszorg. Je leert hoe schaarste, keuzes en kosten-batenanalyses een rol spelen in zorgbeleid en -organisatie. Aan de hand van actuele voorbeelden ontdek je hoe economische afwegingen de toegankelijkheid, kwaliteit en betaalbaarheid van zorg beïnvloeden.
Health policy | 3 SP
In dit opleidingsonderdeel leer je om de impact van het overheidsbeleid op het gebied van gezondheid te beoordelen, te bepalen welke partijen hierdoor beïnvloed worden en om mogelijke (onbedoelde) gevolgen te identificeren.
OPLEIDINGSONDERDELEN NAAR KEUZE | 9 SP
Academisch Engels | 3 SP
Is Engels een hindernis voor jou? Geen nood, dit opleidingsonderdeel geeft je hierbij de nodige ondersteuning. We zetten in op het uitbreiden van je (academische) woordenschat en het verbeteren van spreek- en presentatievaardigheden. Bij het presenteren wordt er gewerkt aan de opbouw van de presentatie, maar ook aan interactie, uitspraak, lichaamstaal en stemgebruik.
Projectmanagement | 3 SP
In dit opleidingsonderdeel wordt theorie afgewisseld met praktische voorbeelden vanuit de (eigen) praktijk. Zowel het klassieke als het agile projectmanagement (bv. SCRUM-methodiek) zal worden behandeld, waarna deze getoetst worden aan praktijkvoorbeelden. Je zal in (inter)professionele teams werken aan een (middelmatig) complex probleem op vlak van zorgontwikkeling en/of -organisatie en dit vanuit het perspectief van de zorgvrager, de zorgverlener(s) en het zorgbeleid.
Crossculturele competenties en diversiteit | 3 SP
In onze diverse samenleving zijn er aanzienlijke verschillen in visie en beleving op vlak van ziekte en gezondheid. Dit opleidingsonderdeel focust op kennis, definiëring en bewustwording van cross-culturele competenties en diversiteit, waardoor zorgverleners anders leren kijken naar de gezondheidszorg, rekening houdend met culturele waarden en opvattingen.
Bouwstenen van ondernemerschap | 3 SP
In bouwstenen van ondernemerschap leer je een business idee te ontwikkelen en dit idee verder uit te werken. Een belangrijk onderdeel van dit proces is het beheersen en gebruiken van het Business Model Canvas. Daarnaast worden de elementen van een ondernemingsplan toegelicht en leer je een aangereikt ondernemingsplan te beoordelen.
Dit opleidingsonderdeel wordt georganiseerd door een andere faculteit en volgt niet het specifieke onderwijsconcept van het schakelprogramma. De hoorcolleges worden georganiseerd in het 2e semester (kwartiel 3 & 4), op donderdagavond van 18.00-20.00u.
Diversity, equality and inclusion in organizations | 6 SP
Dit opleidingsonderdeel geeft inzicht in de dynamiek van diversiteit (gender, etniciteit, handicap, klasse, religie, seksuele oriëntatie, leeftijd, taal ...) in werkcontexten. Speciale aandacht gaat naar verbanden tussen ongelijkheid op macro-, meso-, en microniveau. Daarnaast komen ook beleid en praktijken aan bod die kunnen worden toegepast om deze dynamiek te beïnvloeden met als doel inclusie en gelijkheid te bevorderen.
Dit opleidingsonderdeel wordt georganiseerd door een andere faculteit en volgt niet het specifieke onderwijsconcept van het schakelprogramma. Het wordt in het Engels gedoceerd. De online hoorcolleges worden georganiseerd in het 2e semester (kwartiel 3 & 4), op maandagochtend van 10.00-12.00u.
Het programma is definitief bij de start van het nieuwe academiejaar.
Als we complexe uitdagingen in de gezondheidszorg willen verbeteren, is het belangrijk om de verschillende actoren en stakeholders te kennen. We vertrekken vanuit het perspectief van de patiënt aangevuld met de visie van zorgprofessionals. De thematische clusters die behandeld worden zijn: (1) organisatie van de gezondheidszorg, (2) gezondheidseconomie en (3) gezondheidsrecht en regelgeving.
In het opleidingsonderdeel basis (5 SP) krijg je de nodige theoretische en filosofische kaders aangereikt met betrekking tot deze thematische clusters. In het verdiepende opleidingsonderdeel (10 SP) wordt dieper ingegaan op de betekenisgeving en het operationaliseren door gebruik te maken van voorbeeldcases uit verschillende toepassingsgebieden.
Als healthcare engineering professional heb je een zekere 'toolbox' nodig om als bruggenbouwer systeeminnovatie te faciliteren. In een basis (3 SP) en een verdiepend (7 SP) opleidingsonderdeel, komen twee thematische clusters aan bod: (1) evidence-based decision making en (2) systeeminnovatie. Bij evidence-based decision making, de eerste thematische cluster, ligt de klemtoon op het nemen van wetenschappelijk onderbouwde beslissingen in een systeem dat gekenmerkt wordt door volatiliteit, onzekerheid, complexiteit en ambiguïteit. Systeeminnovatie, de tweede thematische cluster, verwijst naar een beleid waarbij technologische, sociale, wetgevende en andere vormen van innovatie worden gecombineerd om maatschappelijke problemen en uitdagingen aan te pakken die systemisch van aard zijn.
In deze competentiecluster vergaar je de nodige kennis en vaardigheden om, in samenwerking met zorgprofessionals, processen binnen de gezondheidszorg te conceptualiseringen en innoveren. De thematische clusters die behandeld worden zijn: (1) meten en monitoren en (2) procesinnovatie. Bij meten en monitoren, de eerste thematische cluster, ligt de klemtoon op het meten en opvolgen van kwaliteit en veiligheid in de gezondheidszorg. De tweede thematische cluster, procesinnovatie, focust zich op het doordacht vormgeven van nieuwe of sterk verbeterde wijzen om zorgprocessen en ondersteunende processen binnen gezondheidszorginstellingen te organiseren. Er is een basis (3 SP) en een verdiepend (7 SP) opleidingsonderdeel. In het basisopleidingsonderdeel worden de relevante concepten en frameworks geïntroduceerd, terwijl je in het opleidingsonderdeel verdieping data leert analyseren.
Je kan dan wel de juiste innovatie in handen hebben, maar als niemand deze gebruikt zal er niet veel veranderen of verbeteren. In deze module, bestaande uit een basis (3 SP) en een verdiepend (7 SP) opleidingsonderdeel, ligt de focus op de thematische clusters (1) implementation science en (2) leiderschap in een veranderende wereld. Je leert organisaties en individuen motiveren en coachen in hun verdere ontwikkeling. Je leert hoe concrete operationele doelstellingen te bepalen, die opgevolgd worden in een permanente verbetercyclus. Deze opleidingsonderdelen behandelen ook het belang van leiderschap in zijn diverse vormen, waarbij zowel het team, de multidisciplinaire context en
de transmurale aanpak aan bod komen. Het potentieel van je leiderschap wordt ontwikkeld, in interactie met de veranderende context en met de vele verander- en transitienoden.
Een kwart van je opleiding mag je volledig spenderen aan je masterproef. Regelmatig zal je tijdens coaching en reflectiemomenten je proces bijsturen en ervaringen delen met anderen. Het leren van fouten en borgen van successen staat hierbij centraal.
De masterproef bestaat uit 15 studiepunten (450 uren) die je niet alleen achter je laptop spendeert. De masterproef zal grotendeels vorm krijgen in en samen met het werkveld. We bieden drie mogelijkheden aan.
Vrijdag 12 september '25 organiseren we een introductiemiddag van 14.00-18.00u. Informatie over het programma kan je hier terugvinden. Via deze link kan je je inschrijven voor de introductiemiddag.
Het academiejaar start 15 september 2025. Als student in het schakelprogramma zal je les hebben op donderdag. Als masterstudent heb je les op vrijdag.
Bij de start van elk academiejaar organiseren we een Summer School 'Introductie tot R en RStudio'. Deze zomercursus richt zich op studenten van het schakel- en/of masterprogramma in de verpleegkunde en in de vroedkunde. Warm aanbevolen voor ingeschreven studenten die in het schakelprogramma het opleidingsonderdeel 'Data science in de gezondheidszorg' opnemen en zich graag extra voorbereiden op de leerinhouden die in dit opleidingsonderdeel aan bod zullen komen. Noteer alvast deze datums: 9 september '25; 10 september '25 en 11 september '25 telkens van 18.30-21.30u. Optioneel vrijdag 12 september '25 van 10.00-12.00u.
Inschrijven voor de Summer School 'Introduction tot R en RStudio' kan via deze link.
We kiezen in de opleiding bewust voor blended onderwijs om werkstudenten te faciliteren. Een derde van de
studiebelasting gaat naar het verwerken van de online leerpaden, één dag per week word je op de campus
verwacht en de overige tijd is voorbehouden voor zelfstudie.
Voor wie deze opleiding wil combineren met werk en/of gezin bieden we een deeltijds traject aan om de haalbaarheid te maximaliseren. Je kan zelf bepalen hoeveel studiepunten je jaarlijks opneemt. Ter inspiratie vind je hier het voorbeeldprogramma voor het deeltijds mastertraject (pdf, 26 KB).
Als werkstudent in de masteropleiding word je enkel op vrijdag op de campus verwacht en kan je de gastlezingen die op donderdagavond worden georganiseerd online (a)synchroon bekijken.
Werkstudenten die het schakelprogramma volgen, zullen enkel op donderdag op de campus worden verwacht. Potentiële avondlezingen en -debatten zullen steeds op woensdagavond worden georganiseerd en zijn ook online te (her)bekijken. Het aantal lesuren op donderdag is afhankelijk van het aantal opgenomen studiepunten. Bekijk hier het voorbeeldprogramma voor het deeltijds schakeltraject (pdf, 38 KB).
Deze opleiding heeft een erkend traject voor werkstudenten. Meer informatie over de voorwaarden en het aanvragen van Vlaams opleidingsverlof vind je via vlaanderen.be/vlaams-opleidingsverlof.
Medepionier of medewerker in zorggerelateerde start-ups • Projectmedewerker of kaderlid in zorggerelateerde bedrijven en zorginstellingen • Coördinator, leidinggevende of beleidsondersteunende stafmedewerker • Medewerker bij regionale, federale en internationale overheden • Lector en/of onderzoeker aan onderwijs- en opleidingsinstellingen in de gezondheidszorg
Wij leggen verantwoording af over de kwaliteit van ons onderwijs, zodat jij zeker weet dat wát je leert je écht van pas zal komen. Alle informatie hierover kan je terugvinden op deze pagina.