3.300 bezoekers voor XL-editie Dag van de Wetenschap aan UHasselt

Maar liefst 3.300 bezoekers kwamen vandaag naar Universiteit Hasselt voor de speciale XL-editie van Dag van de Wetenschap in het teken van 50 jaar UHasselt. “In ons jubileumjaar wilden we de bezoeker zoveel mogelijk laten kennismaken met al het onderzoek aan onze universiteit. Meer dan 200 UHasselt-onderzoekers en 80 studenten ontvingen de bezoekers voor heel wat leuke workshops, proefjes, rondleidingen en lezingen en maakten er zo een echte topeditie van”, zegt rector Bernard Vanheusden.

23 11 26 Dag Van De Wetenschap 015 23 11 26 Dag Van De Wetenschap 015

Dag van de Wetenschap

23 11 26 Dag Van De Wetenschap 044

Hoeveel druk moet je zetten op betonnen balken om ze in duizenden stukken te verpulveren? Waar kijk je nu eigenlijk precies naar tijdens het shoppen? En hoe gevaarlijk zijn minuscule deeltjes microplastic voor de natuur en voor het menselijk lichaam? Het zijn maar enkele van de vele vragen waar bezoekers tijdens deze Dag van de Wetenschap een antwoord op kregen aan Universiteit Hasselt. Verschillende onderzoeksinstituten deden vandaag hun deuren wagenwijd open op campus Diepenbeek en zorgden zo voor een echte XL-editie. “Met meer dan 50 gratis activiteiten in hoofdzakelijk gebouwen die normaal niet toegankelijk zijn voor het brede publiek, viel er dit jaar heel wat te beleven. En een shuttledienst met elektrische bussen van De Lijn bracht de bezoekers over een parcours van 4 kilometer vlot naar alle activiteiten”, zegt Els Smeyers, coördinator wetenschapscommunicatie UHasselt.

Orgaanmuseum & virtual reality

Op het programma tijdens deze Dag van de Wetenschap onder andere een bezoek aan het Orgaanmuseum en aan de anatomiezaal, die voor het eerst open was voor het brede publiek. In een ballenbad met 15.000 ballen konden kinderen dan weer op zoek naar fijnstofdeeltjes. In de klimaatkamers van het Centrum voor Milieukunde toonden onderzoekers hoe je planten in de optimale omstandigheden laat groeien voor wetenschappelijk onderzoek en in het Expertisecentrum voor Digitale Media werden bezoekers ondergedompeld in virtual & augmented reality toepassingen.

“Dag van de Wetenschap mocht dit jaar echt wel XL zijn”, zegt rector Bernard Vanheusden. “We vieren dit jaar als UHasselt ons 50-jarig bestaan, en dat wilden we niet ongemerkt voorbij laten gaan. We zijn trots op de rol die we als UHasselt spelen op vlak van onderwijs en onderzoek in de regio en ver daarbuiten en we willen dit graag tonen. We zijn dan ook erg blij dat we in dit feestjaar de Dag van de Wetenschap hebben kunnen vieren met zo’n 3.300 liefhebbers van wetenschap.”

23 11 26 Dag Van De Wetenschap 145
Minister Jo Brouns Te Gast Aan Uhasselt

Bezoek minister Jo Brouns

Het was Vlaams minister Jo Brouns die deze Dag van de Wetenschap aan UHasselt kwam openen. “Ik ben vereerd dat ik bij de UHasselt de Dag van de Wetenschap mocht aftrappen. Vandaag hebben honderden wetenschappers in gans Vlaanderen aan het brede publiek hun onderzoek getoond. Wetenschap tot bij de burgers brengen is een belangrijke taak van de wetenschapper. Zo vergroten ze het draagvlak voor het onderzoek dat ze voeren én zet het kinderen en jongeren aan om een wetenschappelijke opleiding te volgen”, zegt minister Jo Brouns.

Meer cases over
Onderzoek50jaar