Stap 2: jezelf onder de loep nemen

Het maken van (studie)keuzes is een heel persoonlijk iets. De studiekeuze van je beste vriend is niet noodzakelijk ook de perfecte keuze voor jou. Het is daarom belangrijk om goed te weten wat voor iemand jíj bent: wat je kunt, weet, interesseert, je persoonlijkheid en de waarden en normen die je nastreeft.

Om je later goed te voelen in een job is het belangrijk dat deze job aansluit bij jou als persoon. Als je bijvoorbeeld niet graag in de belangstelling staat, is het misschien niet zo’n goed idee om politicus te worden; als je niet graag met getallen werkt, is boekhouder worden geen optimale beroepskeuze.

Ook de instelling waar je studeert, moet passen bij je persoonlijkheid.

Universiteiten verwachten van studenten een grote mate van zelfstandigheid, een kritische geest en een regelmatige studie-inzet waar een flinke dosis zelfdiscipline en doorzettingsvermogen aan te pas komen. Universiteiten laten studenten immers erg vrij in het indelen van hun tijd (er zijn weinig of geen tussentijdse toetsen en weinig of geen verplichte colleges), maar er wordt anderzijds/tegelijk wel een grote studie-inzet verwacht!

Hogescholen bieden doorgaans meer structuur en begeleiding, studenten worden er van dichterbij opgevolgd. Studenten worden er verwacht regelmatig aanwezig te zijn in de lessen (waar niet zelden aanwezigheden worden opgenomen) en er worden soms ook tussentijdse toetsen afgenomen (zodat je verplicht bent je leerstof op regelmatige basis te verwerken). Er wordt bovendien meer les gegeven en minder zelfstudie verwacht.

Wie BEN je?

• Wat zijn je talenten?
  • Ben je een doener of denk je vooral graag na?
  • Hoe kies je? Denk je lang na voor je een beslissing neemt of kies je heel impulsief?
  • Ben je een doorzetter of geef je nogal snel op?

Wat KAN je?

• Waarin blink je uit?
  • In welke vakken ben je goed?
  • Heb je een talenknobbel?
  • Ben je vooral een logisch denker?

De antwoorden op deze vragen kunnen je een breder beeld geven op je interesses.

Je kan ook via onder meer de IPrefer-vragenlijst (www.onderwijskiezer.be/iprefer) een overzicht bekomen van je belangstellingsdomeinen.

Wat WIL je?

• Wat boeit je?
  • Veel interesse in bepaalde vakken?
  • Welke hobby’s heb je?
  • Wat vind je belangrijk? Veel geld verdienen? Je inzetten voor de maatschappij?

Het is belangrijk deze zaken in rekening te brengen bij het maken van een studiekeuze,  je voelt je pas echt goed in een job als ze aansluit bij jouw waarden en normen.

Als je het moeilijk vindt om je normen en waarden op het spoor te komen, kan de waardentest op www.opstapnaar.be/waardentest je misschien een stapje verder helpen.

Stap 3: exploreren