Check deze studietips en pik uit wat jij wil uitproberen.
De onderwijsperiode is de periode waarin de lessen plaatsvinden.
In deze periode is het belangrijk dat je de leerstof verkent en (grondig) verwerkt.
Dat doe je in verschillende stappen:.
Naar de les gaan en notities nemen helpt om de leerstof beter te begrijpen, te verwerken en structuur te zien.
Haal het meeste uit je les met deze tips (website)
Verken je leerstof, vóór je echt begint te lezen:
Oriënteren en verkennen: zo doe je dat (website)
Na elk hoorcollege: ga na welke leerstof je moet verwerken (welke hoofdstukken uit het handboek, artikels, …).
Focus op inzicht: probeer de leerstof te begrijpen
Tips voor het efficiënt lezen van je leerstof (website)
Breng structuur in je cursus met deze tips (website)
Krijg diepgaand inzicht door de leerstof grondig te verwerken:
Pas deze technieken toe om diepgaand inzicht te verwerven in je leerstof (website)
Voor werkvormen in kleine groep wordt er vaak een voorbereiding gevraagd.
Zo leer je de leerstof toe te passen.
Tips & tricks over het voorbereiden op deze actieve onderwijsvormen (website)
Zorg dat je niet achterop raakt:
De onderwijsperiode in een kwartielsysteem is erg kort, daarom is het belangrijk week per week bij te blijven met de leerstof.
Zo kan een studieplanning je helpen om ‘on track’ te blijven (website)
Studenten die de lessen volgen, hebben hogere slaagcijfers.
Say no more! Hoe haal je het meeste uit je lessen?
Bekijk enkele handige tips voor online lessen (filmpje, 10’)
Lees meer over de voor- en nadelen met pen en papier noteren of bekijk deze visuele samenvatting over hoe je kan noteren
Noteren op je laptop?
Dat kan in een leeg document of onder de PowerPoint, maar er zijn ook tal van handige apps:
Naast hoorcolleges heb je werkzittingen, responsiecolleges, practica, onderwijsgroepen, labo’s, …: allemaal lesvormen waarbij er voorbereiding en/of interactie van jou verwacht wordt!
Zo haal je het meeste uit actieve lesvormen:
De leerstof uit de hoorcolleges is de basis voor de andere werkvormen.
Woon dus je hoorcolleges bij en verwerk ze.
Tips over het efficiënt volgen en verwerken van hoorcolleges (website)
Bekijk deze tips over hoe je kan zorgen voor een actieve houding in de les (infographic)
Tips over hoe je een discussiecollege/debat kan voorbereiden (infographic)
Stappenplan om aan de slag te gaan met een oefening voor je werkzitting (infographic)
Actieve lesvormen verwachten ook een actieve houding van de studenten:
Zo haal je het meest uit de werkzittingen, onderwijsgroepen, practica, responsiecolleges, …
Naast het volgen van de colleges wordt er ook heel wat zelfstudie van je verwacht.Hoe pak je dat aan?
De docent geef jouw richtlijnen bij de zelfstudie.
Deze staan gebundeld in de leidraad (studieleidraad/blokboek/blokwijzer/ ...)
Ze geven je een idee:
Op basis van de richtlijnen, kan je duidelijke doelen stellen voor jezelf.
Duidelijke doelen helpen je zelfstudie in goede banen te leiden.
Je kan doelen stellen per week, per dag of per studieblok.
Wàt te doen tijdens zelfstudie? Check dat in het onderdeel ‘hoe pak ik de onderwijsperiode aan’!
Optimaliseer je zelfstudie met de module ‘zelfstudie & zelfsturing’ (website)
Een planning helpt je om de juiste dingen op de juiste moment te doen. Het geeft grip op je tijd.
Bekijk de e-module ‘studieplanning’ om stap voor stap een goede planning te maken.
Tijdens de blok-en examenperiode is het belangrijk dat je de leerstof memoriseert en herhaalt én oefeningen maakt.
Memoriseren doe je door de leerstof te ‘blokken’: de leerstof in je geheugen te prenten.
Zo kan je je de leerstof memoriseren (website)
Herhaal de leerstof zodat ze beter in je geheugen zit.
Eén keer studeren is onvoldoende om te leerstof écht te kennen.
Herhaal actief en efficiënt met deze tips (website)
Komen er oefeningen aan bod in het opleidingsonderdeel?
! Los de oefeningen zelfstandig op.
Door oplossingen gewoon eens door te lezen, leer je weinig.
Een planning kan ervoor zorgen dat je regelmatig studeert en de leerstof tijdig en grondig verwerkt zodat je niet in tijdsnood komt.
Een studieplanning maken vraagt tijd. Dus waarom zou je er tijd in steken terwijl je kan studeren of iets leukers doen?
Stel je studietijd voor als een batterij, die je kan indelen in drie grote zones:
Hoe is de verdeling bij jou op een willekeurige studiedag? Hoeveel tijd studeer je, hoeveel tijd ontspan je en hoeveel tijd spendeer je in de tussenzone?
Als je jouw batterij inkleurt, zie je het vermogen waarop jij functioneert.
Een grote rode zone betekent dus een zeer lege batterij en bijgevolg nog minder zin om te studeren.
Dus wat levert een studieplanning je op? Grotere blauwe en groene zones, minder rode zones, dus méér energie en meer efficiëntie!
Lees de voordelen van plannen (website)
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid en dat geldt zeker voor het opstellen van een realistische studieplanning!
Heb jij voldoende grip op je tijd?
Via deze zelfkennis oefening (pdf, 79 KB) (worksheet) krijg je inzicht in je tijdsbesteding, een eerste stap naar een beter time management!
Een to-do lijst is de basis voor je planning.
Deze lijst biedt je een overzicht van je taken, die je in de volgende stap kan inplannen.
Heb je nog geen to-do lijst? Lees dan het deel 'werken met to-do lijstjes'.
Neem een weekoverzicht en je to do lijst bij de hand, en teken je weekplanning uit.
Wist je dat ...
een voltijds student* gemiddeld 45u/week bezig is met zijn studie (lessen + zelfstudie opgeteld)?
(*voltijds student = 60SP per academiejaar)
Wat heb je nodig om te plannen?
Zoveel taken … maar hoe bepaal je prioriteiten?
De Eisenhower-matrix helpt je hierbij!
Buffers zijn momenten waarop je niets plant: geen studie en geen ontspanning.
Een zondag voor- of namiddag kan bijvoorbeeld een prima buffer moment zijn.
Verwerk moeilijke leerstof op de momenten dat je concentratie het hoogst is.
Plan luchtigere taken of makkelijkere leerstof op momenten dat je concentratie lager is.
Stop multitasking, het kost je alleen maar tijd!
Focus op één taak per keer.
Heb je problemen met focussen? Check onze e-module concentratie
Een to-do lijst geeft je overzicht en is de basis voor goed timemanagement.
Voor sommige studenten is een to-do lijst al voldoende ondersteuning om hun tijd efficiënt te besteden, anderen gebruiken het als basis voor een weekplanning. Aan jou de keuze!
Welke taak doe je eerst? Wat is dringend?
Check af of streep door wat klaar is, verplaats taken waar nodig.
Neem de taken die de voorbije week niet gelukt zijn in je nieuwe lijst op!
Blok en examens: een periode waarin er veel gestudeerd moet worden in een beperkte tijd. Een goede planning per maand en per vak zijn dan een must!
In de e-module examenaanpak vind je de nodige handvaten om van je blokperiode een succes te maken!
Net als je smartphone heeft ook je brein af en toe een ‘oplaadmoment’ nodig.
Pauzeren geeft je hersenen energie zodat je efficiënt kan blijven studeren.
Goed studeren = voldoende pauzeren
Je kan méér studeren door af en toe te pauzeren!
Dan krijgen je hersenen te weinig rust en kan je niet helder denken en niet efficiënt studeren!
Een goede pauze geeft je nieuwe energie!
En … ook seks kan geen kwaad (website)
Vind je het moeilijk te ontspannen?
Onderstaande oefeningen kunnen je misschien helpen je lichaam te ontspannen:
Respecteer je grenzen, zo blijf je helder denken en dus béter studeren!
Doe gewoon zoveel mogelijk, dan zijn je resultaten vaak beter dan wanneer je alles wil doen.
Check de ‘window of tolerance’ (website)
Eerst leer je de rode draad, de structuur,
Studeren is dus geen kwestie van alles onmiddellijk kennen!
Leer alles over effectief studeren in onze e-module (website)
Met deze techniek ga je efficiënter werken en kan je de tijd die je besteedt aan een taak beperken aan de hand van een vast ritme:
Blokken van 25 minuten ononderbroken studietijd,
gevolgd door een korte pauze van een vijftal minuten.
Interesse gewekt?
→ Dit betekent dus dat als je jezelf een tijdslimiet oplegt, je meer werk gedaan krijgt in minder tijd!
Stop multitasking, het kost je alleen maar tijd!
Focus op één ding per moment.
Check je batterij.
Check snel onze tips om stress en piekergedachten onder controle te krijgen (website).
Je planning ligt klaar, het enige dat je moet doen is er effectief aan beginnen ...
… maar dat is soms moeilijker dan het lijkt!
Don’t panic, onderstaande tips geven je een duwtje in de rug!
Herinner jezelf aan je planning door:
Als je op het geplande moment gestart bent en volgehouden hebt.
Als je positief denkt, brengt dit fijne gevoelens met zich mee en deze beïnvloeden je gedrag.
Bijvoorbeeld: als je denkt ‘ik kan dit’, zal je je energiek en gemotiveerd voelen, de kans is groot dat je vervolgens ook effectief aan de slag gaat.
Starten is het moeilijkst, maar eens je bezig bent, lukt het vaak wél.
Je moet even door ‘de verschrikkelijkheid van het moment’ (= het moment waarop je begint te studeren).
Schakel hulplijnen in die je motiveren om eraan te beginnen!
Hoe zorg je ervoor dat je jouw planning blijft volgen?
Hoe houd je jouw concentratie en motivatie op peil?
Deze tips helpen je op weg!
Je hersenen hebben rust nodig om te blijven presteren.
Na een pauze is je concentratie en focus weer hersteld.
Lees meer over pauzeren.
Deze techniek helpt je om gefocust te blijven en efficiënt te blijven werken aan de hand van een vast ritme:
Blokken van 25 minuten ononderbroken studietijd,
gevolgd door een korte pauze van een vijftal minuten.
Interesse gewekt?
Informeer je huisgenoten, familie en vrienden over je studieplanning. Zo stoort niemand je tijdens het studeren en wordt je focus niet onderbroken.
Misschien kan je omgeving zelfs supporteren en je ondersteunen in je plannen?
Zo ga je verveling tegen en blijf je meer alert.
Hoeveel afwisseling je nodig hebt is afhankelijk van je concentratieniveau, het vak, het moment op de dag, …
Zoek de beste balans voor jezelf!
Voldoende afwisseling boost bovendien je geheugen en concentratie!
Plan moeilijkere taken of leerstof aan het begin van je studieblok, dan is je energieniveau het hoogst.
Als je startproblemen hebt, begin dan met een makkelijk taakje binnen het moeilijke vak, bv: slides afdrukken.
Hang bijvoorbeeld inspirerende quotes op in je studieruimte of beloon jezelf na elk studieblok.
Je kan ook samen met anderen studeren, zo voel je je minder alleen.
Zien studeren, doet studeren!
Zelfs virtueel samen studeren met iemand kan helpen, zoek ‘study with me’ op youtube!
Meer info en tips over motivatie lees je hier (website).
Lijken er belangrijke taken ‘tussen te komen’?
De Eisenhower-matrix helpt je te bepalen wat écht prioritair is.
Zet je smartphone op vliegtuigstand of leg hem weg.
Sluit je laptop of blokkeer verleidelijke websites en apps.
Zo vergroot je de kans dat je ook tijdens moeilijke momenten doorzet.
Scherm je af van afleiders en houd je concentratie op peil.
Zelfdiscipline is niet iets dat je wel of niet bezit, maar een vaardigheid die je kan trainen!
Hoe jij je zelfdiscipline kan versterken, ontdek je hier (website)
Liep het anders dan gepland?
Lukte het niet vandaag?
Achter op schema?
Leren doe je met vallen en opstaan, zo gaat dat.
Een typische leercurve (afbeelding) heeft ups en downs.
Dat doe je zo (afbeelding):
Stap 1: analyseer: wat liep er mis?
Stap 2: trek je conclusies, leer er iets uit
Stap 3: doe het de volgende keer anders,
En ... blijf vooral leren uit je fouten (afbeelding)
Leer alles over zelfsturing in onze e-module (website).
Maak een nieuwe planning en houd rekening met wat je leerde uit je mis gelopen planning.
Zorg voor bufferuren: uren waarop je niets plant, die je kan gebruiken als je planning uitloopt.
Evalueer jezelf opnieuw aan het einde van de week en stuur weer bij waar nodig.
‘Ik heb nu niet zoveel zin, dan kan ik het beter straks doen’
‘Nog éven dit filmpje uitkijken/game uitspelen, en dan begin ik eraan!’
‘Mórgen begin ik echt!’
→ Herkenbaar?
→ Ken je uitstel-eiland als je broekzak?
Als je uitstelt, kies je voor een beloning op korte termijn (vb. een serie kijken) in de plaats van beloningen op lange termijn (vb. slagen voor een examen).
Deze Ted-talk geeft inzicht in het hoe en waarom van uitstellen (filmpje, 14’).
Er zijn heel wat manieren om uitstelgedrag in te perken.
Kijk, lees en pik uit wat jij wil uitproberen in onze e-module 'uitstelgedrag'.
Maak dan een afspraak met je studiebegeleider of met een studentenpsycholoog.
… en doe het nu! ;)
Op deze website kon je heel wat ideeën opdoen om haalbare en realistische planningen te maken. Maar hoe ga je hier nu effectief mee aan de slag?
Kom alles te weten over hoe je studieplannen kan maken in onze jaarlijkse infosessies. In de aansluitende workshop kan je bovendien aan de hand van je lesrooster een persoonlijke studieplan opstellen .
→ Check het aanbod infosessies en schrijf je gratis in!
Wil je graag in een individueel gesprek jouw studieschema te bespreken?
→ Maak dan snel een afspraak met de studiebegeleider van jouw opleiding.
Examens in aantocht?
Hier vind je de nodige handvaten om van je blokperiode een succes te maken!
Een examenplanning helpt je
Stel in drie stappen jouw blok- en examenplanning op:
Stap 1: verzamel informatie
Voor je een goede blokplanning kan maken, heb je natuurlijk de juiste informatie nodig:
Bundel alle nodige informatie per examen in deze checklist (document)
Zoek uit hoeveel ‘blokdagen’ je ter beschikking hebt en hoe je deze dagen optimaal verdeelt over de verschillende examens.
Dat doe je als volgt:
Nu de dagen verdeeld zijn over je vakken, kan je jouw blok- en examenplanning verder uitwerken per vak.
Verdeel de leerstof van elk vak over de beschikbare dagen. Noteer welke hoorcolleges, hoofdstukken, practica, … je elke dag zal studeren.
Want met concrete doelen per dag presteer je beter!
Wist je dat…
50 - 55 uren per week studeren niet abnormaal is tijdens de blok- en examenperiode? MAAR ... geen reden tot paniek als jij alles gestudeerd krijgt in minder tijd. Niet iedereen studeert immers aan hetzelfde tempo!
Tip
Deel je blokplanning met je huisgenoten en vrienden.
Vertel hen wanneer je examens hebt en hoe je jouw blokdagen kan indelen. Zo word je niet gestoord als je blokt en kan je fijn samen ontspannen.
Veel examens in korte tijd?
Deze student vertelt hoe je een krappe examenplanning overleeft (website)
Dat kies je helemaal zelf!
Al zijn er wel enkele richtlijnen:
Tijdens de blok- en examenperiode ga je ‘blokken’: je verwerkt de leerstof grondig en studeert alles in.
Maar… hoe doe je dat?
Tijdens de laatste lesweken maak je jouw leerstof klaar om te blokken:
Zo kan je tijdens de ‘blok’ ook meteen beginnen ‘blokken’.
Meer weten hoe je je tijdens de lesweken goed kan voorbereiden op de examens?
Check stap 1 tot 5 van de actieve studiemethode om je optimaal voor te bereiden op de blokperiode (website)
Tip
Zorg dat je voor elk hoofdstuk of elk hoorcollege een volledige inhoudstafel hebt.
Is er geen volledige inhoudstafel voorhanden? Stel er dan zelf eentje op. Dit gaat je goed van pas komen tijdens het blokken!
Meer info over het opstellen en gebruiken van een inhoudstafel van je leerstof (document)
Zoveel leerstof, zo weinig tijd … hoe krijg je alles in je hoofd?
Leg de inhoudsopgave naast je en gebruik ze als rode draad doorheen je leerstof. Het is de kapstok waar je de rest van de leerstof aan kan ‘ophangen’.
Studeren met de inhoudstafel heeft 3 grote voordelen:
1) je krijgt meer inzicht in de opbouw van de leerstof
2) je ontdekt makkelijker verbanden
2) je onthoudt de leerstof beter
Is er geen inhoudstafel voorhanden? Stel er dan zelf eentje op.
Hoe vaker je de leerstof herhaalt, hoe beter die zich vastzet in je geheugen. Herhaal de leerstof ook eens in een andere volgorde.
Opgelet! De leerstof enkel herlezen heeft geen zin! Op die manier onthoud je nauwelijks extra informatie.
Meer tips over hoe je de leerstof kan memoriseren en herhalen, ontdek je in de e-module studiemethode, stap 6 (website)
Controleer of je de leerstof beheerst. Hoe kan je dat doen?
Merk je dat je te weinig tijd hebt om alle leerstof nog te studeren voor het examen?
Misschien kunnen deze tips je helpen:
Het is zover! Je zit in het examenlokaal, je mag beginnen aan je examen.
Maar … hoe pak je dat best aan? Volg onze tips!
Vóór je start met invullen van je examen:
Los eerst de makkelijke vragen op. Zo heb je die punten alvast verdiend.
De resterende tijd kan je dan gebruiken om grondig na te denken over de moeilijke vragen.
Deze tips helpen je een examenvraag goed te begrijpen (website)
! Schrijf niet je hele antwoord uit op je kladblad, daar heb je de tijd niet voor.
Nemen de zenuwen de overhand?
Meer info en tips over hoe je stress kan beheersen lees je in de e-module 'stress'.
Met deze 5 checks controleer je jouw antwoorden (website)
Zo vermijd je ‘domme fouten’ op een examen (filmpje, 5’)
Let op wat er precies gevraagd wordt en wat er van je verwacht wordt.
Zo analyseer je een examenvraag (filmpje, 1’)
Deze woorden verklappen je wat de docent precies van je verwacht (website)
Bedenk de grote lijnen van je antwoord voor je het opschrijft.
Een kladpapier is handig om kernwoorden te noteren en een structuur op te bouwen.
Zorg voor een logische opbouw in je antwoord:
Deze extra tips kunnen je verder op weg helpen:
Het zou jammer zijn als je punten verliest doordat de docent je handschrift niet kan ontcijferen.
Heb je dysgrafie?
Neem dan contact op met de zorgcoördinator, zij zoekt samen met jou naar oplossingen.
Bij essayvragen verwacht de docent dat je jouw antwoord omstandig uitschrijft.
Verwerk de leerstof op een actieve manier. Vermijd het passief lezen van de cursus gericht op herkenning. Meerkeuzevragen kunnen peilen naar:
Ontdek de verschillende soorten multiple choice vragen en hoe je hierop voor te bereiden (website)
Lees de instructies grondig zodat je weet welk ‘soort’ meerkeuze-examen je aflegt. Vb.
Gaat het om een online of on campus examen?
Lees de vraag zeer aandachtig. Onderstreep sleutelwoorden in de vraag (vb. kernbegrippen, woorden als ‘altijd’, ‘niet’ …).
Lees de vraag daarna nog een keer en beantwoord ze, ZONDER naar de antwoordalternatieven te kijken.
Lees dan pas de antwoordalternatieven één voor één.
Ontdek nog meer tips om meerkeuzevragen op te lossen (filmpje, 3’)
Tel hoeveel vragen je na deze tweede ronde hebt ingevuld: hoeveel punten levert dit je op?
Heb je nog ruimte om enkele vragen waarvan je niet zeker bent in te vullen? Als er correctie voor gissen wordt toegepast, is dit doorgaans niet aan te raden!
Oefen en maak kennis met de valkuilen van een meerkeuze-examen (website)
Lees de vragen en je antwoorden na.
Hier vind je de antwoorden op veelgestelde vragen over meerkeuze-examens (website)
Weet welk materiaal je op je examen mag gebruiken.
Mag je je handboek, eigen schema’s en notities gebruiken, of enkel je codex of een formularium? Mogen er markeringen in je materiaal staan?
Kan je zowel digitale bronnen als hard-copy materiaal raadplegen?
Verdeel de beschikbare tijd over de vragen. Houd je aan deze tijdsplanning.
Probeer de vragen in de eerste plaats te beantwoorden uit je geheugen. Werk de grote lijnen van je antwoord uit op je kladblad. Zoek eventueel gericht enkele dingen op in je cursusmateriaal.
Let op: er is niet voldoende tijd om alles op te zoeken en volledig te herlezen in je cursusmateriaal.
Op open boek examens wordt er vaak gevraagd naar toepassingen, verbanden … Het letterlijk overpennen van passages uit je handboek is dan niet de bedoeling.
De belangrijke aandachtspunten bij een open boek examen samengevat (infographic)
Hoe zal het examen verlopen?
Oefen vooraf op het mondeling uitleggen van de leerstof.
Bijvoorbeeld door tijdens het studeren de leerstof hardop aan jezelf of iemand anders uit te leggen, of door zelfbedachte examenvragen (én bijvragen) hardop te beantwoorden.
Meer tips over het voorbereiden van mondelinge examens (filmpje, 12’)
Meer tips bij het studeren voor een examen met oefeningen (website + filmpje, 5’)
Opgelet! Verwacht je niet aan exact dezelfde oefeningen als in de cursus. Vaak wordt er op het examen getest of je net een stapje verder kan gaan en een nieuw soort oefeningen kan oplossen.
Begin met de vraag een eerste keer te lezen. Schrijf je eerste bedenkingen, formules … op een kladblad.
Lees de vraag vervolgens nog een keer en analyseer de opdracht op een systematische manier:
Dit stappenplan kan van pas komen bij het oplossen van nieuwe oefeningen.
De methode die je kunt gebruiken, volgt vaak uit de gegevens. Beperk je niet tot wat er staat, ga na wat je weet uit het verleden (voorkennis) om de gegevens verder aan te vullen.
Blijf niet bij één oplossingsstrategie, er kunnen meerdere wegen zijn om tot een oplossing te komen.
Schrijf eventueel wat je al zeker weet op een apart blad en je berekeningen, bedenkingen en krabbels op een ander blad, zo blijft het overzichtelijk en verklein je de kans op onnauwkeurigheden.
Noteer dan enkele principes of formules die je zou gebruiken. Soms sprokkel je op die manier toch enkele punten.
Check deze tips voor wiskunde-examens (infographic)
Verzamel info over het verloop van het examen:
Deze checklist helpt je bij het verzamelen van de nodige info voor je online examen (website)
Een online examen van thuis uit afleggen, vraagt om wat voorbereiding:
Geen ideale omstandigheden voor je online examen thuis af te leggen?
In geval van elektronisch toezicht: volg de richtlijnen nauwgezet
Deze infographic geeft je een snel overzicht van de belangrijkste aandachtspunten
Meer info over de aanpak van een online examen in dit filmpje (8’)
Fijn! Laat het afgelegde examen achter je:
Leer eruit: ga na wat je goed hebt gedaan, en wat je een volgende keer anders wil aanpakken.
→ Ga je examens inkijken
Je mag je examenkopij inkijken en feedback vragen aan de docent, tot 7 kalenderdagen na de bekendmaking van de resultaten. Maak hier gebruik van, ook als je geslaagd bent en toch een hoger cijfer had verwacht.
Ga tijdens het inkijkmoment na:
Vraag feedback aan de docent: wat kan je een andere keer nog beter aanpakken?
→ Bespreek je resultaten met je studie(loopbaan)begeleider
Stress tijdens examens is normaal. Gezonde spanning doet je zelfs beter presteren. Hou het studeren gezond, dan hoeft stress geen probleem te zijn!
Zo zorg je ervoor dat je in balans blijft:
Wist je dat…
Ontspanning en pauzes je helpen om:
Lees meer over het belang van pauzes en hoe je ze kan invullen in onze e-module (website)
Ontdek de ingrediënten van een ideale study-break (website)
Gezond eten, voldoende water drinken en een goed slaapritme helpen je de blok- en examenperiode door te komen!
Wist je dat …
Heb jij soms ook last van piekergedachten?
Denk je vaak dingen als “ik ga het nooit kunnen”, “wat als ik niet ga slagen” …?
Ontdek tal van tips om piekerengedachten aan te pakken in onze e-module (website)
Je hebt goed gestudeerd, maar op het examen lijkt plots alle leerstof “weg”, je weet niets meer.
Je kan een black-out voorkomen door je goed voor te bereiden op het examen:
Probeer je stressniveau onder controle te houden, dat verminderd de kans op een blackout.
Probeer de spanning te laten zakken.Deze tips kunnen je hierbij helpen:
Lees hier meer over black-outs en hoe je ermee kan omgaan (document)
7 tips bij paniek op een examen (infographic)
Zo ga je om met een black-out op een examen (filmpje, 7’)
Is het moeilijk om in balans te blijven?
Blokkeert stress je?
Maak een afspraak met een van de studentenpsychologen of met je studiebegeleider voor een gesprek.
Tijdens examenperiodes van januari en juni kan je buiten de kantooruren ook terecht bij Teleblok voor een gesprek (telefonisch of via chat).
Deze website gaf je heel wat tips om je blok- en examenperiode aan te pakken. Maar hoe ga je hier nu effectief mee aan de slag?
Kom alles te weten over hoe je verschillende soorten examenvragen kunt oplossen en hoe je je kunt voorbereiden op de examens in onze jaarlijkse infosessies.
→ Check het aanbod infosessies en schrijf je gratis in!
Graag wat individueel advies bij het opstellen van je examenplanning? Wil je in een individueel gesprek graag bespreken hoe je bepaalde examens het best aanpakt?
→ Maak dan snel een afspraak met de studiebegeleider van jouw opleiding.
Concentreren kan je leren.
Geconcentreerd studeren, dat is kiezen om je op je studiemateriaal te focussen en andere prikkels te negeren. Dit vraagt energie. En die energie kan op geraken. Op tijd pauzeren en je energie slim gebruiken is aangewezen.
Wil jij je graag beter concentreren?
Volg dan ons vierstappenplan!
Hoe lang kan jij je aan één stuk concentreren op een bepaald vak of een bepaalde taak? Op welk moment van de dag is jouw focus het sterkst?
Meet het!
Maak je studietijd net zo lang als je concentratiespanne. Las daarna een (korte) pauze in om wat nieuwe energie te tanken.
Perfect pauzeren en studeren: je ontdekt er alles over in onze e-module
→ dan zit je niet in je ‘focus zone’ en is concentreren moeilijk.
Als je net genoeg geprikkeld bent, kom jij in je ‘focuszone’, waarin je je optimaal kan concentreren. Dit noemt men ook de Yerkes-Dodson wet.
Een goede studie-aanpak ondersteunt je concentratie.
Lees onderstaande tips en noteer wat jij wil uitproberen.
Test uit en evalueer het effect op je concentratie.
Interne en externe afleiders liggen vaak aan de basis van concentratiemoeilijkheden.
Ze leiden je aandacht (ongemerkt) af van je studie.
Studeren met muziek op de achtergrond helpt sommige studenten om zich beter te concentreren.
Let wel op dat de muziek zelf je niet afleidt! Klassieke muziek of andere instrumentale muziek zijn de beste keuzes. Vermijd gebabbel op de achtergrond (vb. radio) of songteksten, die kunnen je afleiden.
Lok je aandacht naar je studiemateriaal:
Digitale media zijn de grootste afleiders tijdens het studeren. Facebook, twitter, instagram, youtube, whatsapp, tiktok, noem maar op … allemaal vechten ze om jouw aandacht. En er is grote kans dat je studieboeken de strijd vaak verliezen.
Hoe komt dat?
Is het mogelijk aan digitale afleiding te weerstaan? Tuurlijk!
Zo zorg je dat jij de baas blijft over je tijd en focus:
Terugkerende routines en rituelen brengen je in de juiste stemming om te studeren.
Wist je dat …
… zien studeren, doet studeren?
Daarom is samen studeren, bijvoorbeeld in de bibliotheek, voor veel studenten een grote hulp. Check deze 5 voordelen van samen studeren (website).
Concentratieproblemen en gebrekkig timemanagement gaan vaak hand in hand.
Volg deze tips en verbeter je concentratie.
Je kàn geen 2 dingen tegelijkertijd goed doen.
Multitasken bestaat niet, monotasking is dus de boodschap.
Vermijd dat ontspanning en studiemomenten door elkaar heen lopen. Chat niet terwijl je studeert, probeer niet te studeren tijdens het TV-kijken.
Een planning kan je helpen om studie- en ontspanningsmomenten duidelijk af te bakenen. Ontdek alles over studieplanning in onze e-module studieplanning (website).
Mini-pauzes zijn energieleveranciers voor je concentratie. Ga na welke powerbreak op welk tijdstip voor jou werkt.
Concentreren lukt makkelijker als je een concreet doel hebt, duidelijk afgebakend in de tijd.Zet jezelf voor je begint te studeren dus een concreet, haalbaar doel. Maak de drempel niet te groot.
vb. 30 minuten studeren zonder op je smartphone te kijken
vb. voor de middag x-aantal oefeningen voorbereiden
→ Doel behaald? Pauze verdiend :)
De pomodoro-techniek ondersteunt je concentratie aan de hand van een vast ritme:
blokken van 25 minuten ononderbroken studietijd,
gevolgd door een korte pauze van een vijftal minuten.
Interesse gewekt?
Graag meer info over timemanagement? Neem een kijkje in onze e-module ‘studieplanning’ (website).
Het passief doorlezen van de leerstof, daar kan haast niemand de aandacht bij houden.
Dus DOE iets, wees actief tijdens het studeren.
Bijvoorbeeld:
Afwisseling voorkomt verveling en afdwalende gedachten.
Dus wissel af tussen:
Deze UHasselt-student wisselt haar studiemethode graag af (filmpje, 1’)
Check onze e-module studiemethode (website)
Je concentratie bouwt zich op tijdens een studieblok. Je kan jouw studie-activiteiten daarop afstemmen.
Krijg inzicht in je concentratie cyclus tijdens het studeren (document)
Concentratie en motivatie hangen sterk samen, dus motiveer jezelf.
Een gezonde geest woont in een gezond lichaam.
… kunnen een goede concentratie verhinderen.
Met deze simpele aanpassingen in je levensstijl, verbeter je jouw concentratie (e-module)
Als je niet goed in je vel zit, je zorgen maakt of piekert, kan dat je concentratie bemoeilijken. Piekergedachten en zorgen zijn een interne vorm van afleiding.
Waak dus over je mentale gezondheid!
Je concentratiespanne verlengen? Dat kan!
Je hersenen zijn immers plastisch, je kan jezelf leren je langer te concentreren.
→ Deze symptomen kunnen wijzen op een concentratiestoornis zoals:
Op onderstaande websites kan je je verdiepen in AD(H)D:
→ Neem contact op met de zorgcoördinator, Els Swijns (faciliteiten@uhasselt.be).
Op deze website kon je heel wat ideeën opdoen om je concentratie te verbeteren. Maar hoe ga je hier nu effectief mee aan de slag?
Kom alles te weten over concentratie en hoe je het kan bekomen in onze jaarlijkse infosessies. In de aansluitende workshop kan je bovendien een persoonlijk plan van aanpak uitwerken.
→ Check het aanbod infosessies en schrijf je gratis in!
Wil je graag in een individueel gesprek jouw valkuilen vinden en ontdekken en wat jij kan doen om je concentratie te verbeteren?
→ Maak dan snel een afspraak met de studiebegeleider van jouw opleiding.
Soms gaat het studeren moeilijk omdat je ‘er geen zin in hebt’. Je voelt je lusteloos, niet gemotiveerd, hebt nergens zin in. Of je wilt net allerlei andere dingen doen, zolang het maar niet studeren is. Op zo’n moment kan zelfs opruimen aantrekkelijk in de oren klinken.
Hoe sterk je op een bepaald moment gemotiveerd bent voor je studies, hangt af van een heleboel factoren. Sommige factoren zijn persoonsgebonden (vb. zelfvertrouwen, capaciteiten, …) andere omgevingsgebonden (handboek, docent, vrienden, …).
Het is niet omdat je globaal gezien een goede studiemotivatie bezit, dat je op elk moment even sterk gemotiveerd bent om te studeren. Je motivatie is onder andere afhankelijk van de tijd die je nog rest voor je examens, de andere activiteiten die je op een bepaald moment kan ondernemen, het vak dat voor je ligt, je zelfvertrouwen, enzovoort.
Men kan een onderscheid maken tussen twee soorten motivatie: intrinsieke en extrinsieke motivatie.
Bijvoorbeeld: je pokert omdat je grààg pokert, omdat je het een fijn spel vindt. Of je studeert omdat je graag studeert, omdat het je interesseert, omdat je graag meer wil weten en kunnen.
Bijvoorbeeld: je pokert omwille van het geld dat je ermee kan winnen. Of je studeert omdat je dan een auto krijgt van je ouders, of omdat je met je diploma wil opscheppen bij je vrienden. Of je maakt oefeningen om tijdens het werkcollege geen negatieve opmerking te krijgen van de docent.
Je bent natuurlijk niet énkel intrinsiek of énkel extrinsiek gemotiveerd. Je kan op een bepaald moment bijvoorbeeld gemotiveerd zijn om te studeren omdat je graag die auto krijgt én omdat je het vak interessant vindt.
Je totale motivatie op een bepaald moment voor een bepaalde activiteit is dus een som van de intrinsieke en de extrinsieke motivatie voor die activiteit.
Je kan bijgevolg je totale motivatie verhogen door één van de twee motivaties te verhogen.
Enkele manieren waarop je jouw motivatie kan verhogen:
Beloof én geef jezelf beloningen als je de geplande studieactiviteiten uitvoert of vooraf gezette doelen bereikt. Je kan jezelf op verschillende manieren belonen en je kan dit belonen heel breed opvatten, bijvoorbeeld:
Ga op zoek naar wat jou beloont, wat jou kan motiveren om op een bepaald moment te beginnen studeren of nog even door te gaan met studeren. Beloningen motiveren meestal het best als je hen ook meteen na de (studie)activiteit geeft.
Jezelf extrinsiek motiveren via beloningen werkt natuurlijk enkel als hier consequent in bent: geef jezelf de beloning ook echt nadat je de activiteit goed hebt afwerkt, en geef ze niet als je ze niet verdiend hebt!
Studenten studeren meestal grondiger en onthouden de leerstof beter als ze vooral intrinsiek gemotiveerd zijn. Verlies je intrinsieke motivatie dus niet uit het oog!
Je bent nooit slechts voor één activiteit gemotiveerd. Meestal ben je op een bepaald moment voor verschillende zaken gemotiveerd. Er zijn dan wat men noemt ‘concurrerende motivaties’. Je bent gemotiveerd voor je studies (= studiemotivatie), maar ook voor bijvoorbeeld de sportclub of de jeugdbeweging. Of om uit te gaan met je vrienden en een fijne studententijd te beleven.
De sterkte van je motivatie voor een bepaalde activiteit op een bepaald moment, wordt bepaald door drie factoren:
Probeer het studeren aantrekkelijker te maken door bijvoorbeeld:
Er is zowel een objectieve als een subjectieve kans op succes. De objectieve kans op succes is bijvoorbeeld de slaagkans of het slaagpercentage voor een bepaald vak. De subjectieve kans op succes is het de kans die jij jezelf geeft om te slagen, het geloof in jezelf en in het feit dat je kan slagen.
De objectieve kans op succes verhogen kan je als volgt doen:
De subjectieve kans op succes, het geloof in je eigen kunnen, kan je verhogen door:
Als je doel nog ver in de tijd van je verwijderd is, zal je weinig motivatie voelen om gedragingen te stellen om dit doel te bereiken. Het is een kunst om dit lange termijn doel (vb. behalen van het diploma) te vertalen naar doelstellingen die dichter bij zijn in de tijd.
Enkele suggesties:
Heb je na het lezen van deze informatie nog vragen of nood aan begeleiding? Contacteer je studiebegeleider.
Houd contact met je opleiding, je docenten en medestudenten.
Lees niet de hele dag in hetzelfde handboek, maar maak ook oefeningen, of wissel af met een ander vak.
Op de momenten dat je een (online) les hebt, doe je ook iets voor dit vak. Je stelt dit niet uit.
Opgenomen lessen beluisteren kan meer tijd en energie kosten dan een fysieke les volgen. Pas de Pomodoro-techniek toe:
Na 4 blokken neem je een lange pauze (en heb je wellicht ook je les beluisterd).
Jezelf concentreren is niet altijd makkelijk, thuis. Deze tips kunnen helpen:
Meer info op deze website, of deze infographic en dit filmpje (3’).
Op zoek naar meer concentratietips? Check onze e-module Concentratie (website)
Met deze tips ben je goed voorbereid op online examens.
Op deze website kon je heel wat ideeën opdoen om van afstandsleren een succes te maken. Maar hoe ga je hier nu effectief mee aan de slag?
Wil je graag in een individueel (video)gesprek jouw situatie bespreken en je vragen stellen?
→ Maak dan snel een afspraak met de studiebegeleider van jouw opleiding.
De verwachtingen voor een bachelorproef of masterproef verschillen van opleiding tot opleiding. Ga na wat jouw opleiding verwacht.
Check Blackboard of Toledo: daar vind je een leidraad bij je bachelorproef of masterproef.
Lees de richtlijnen en vereisten:
Ga op zoek naar afgewerkte bachelor- of masterproeven binnen je opleiding. Zo krijg je een concreet idee van wat er verwacht wordt.
Voorbeelden van bachelor- en masterproeven vind je in de online bibliotheek van UHasselt (website)
Een bachelorproef/masterproef schrijven is een langdurig proces waar je veel tijd in steekt. Kies daarom onderwerp waar je interesse in hebt. Een onderwerp dat je interesseert geeft je meer motivatie.
Voorziet je opleiding een lijst met mogelijke onderwerpen voor je bachelor- of masterproef?
Aan jou dan om aan te geven welk(e) onderwerp(en) je voorkeur hebben!
Zo selecteer je een onderwerp uit een lijst (infographic)
Wil je liever zelf een onderwerp indienen voor je bachelor- of masterproef?
Check in de leidraad of dit mogelijk is en hoe de procedure eruit ziet.
Maar hoe bedenk je zelf een onderwerp?
Zonder afbakening is je onderwerp vaak te breed en niet werkbaar. Zo kan je veel tijd en energie verliezen.
Concretiseer je onderwerp door steeds verder in te zoomen:
Grasduin in de literatuur over je onderwerp. Kom te weten wat je onderwerp zoal omvat.
Maak een overzicht van deelthema’s binnen je onderwerp.
Deelonderwerpen kan je vervolgens opdelen in nog kleinere deelonderwerpen
Een visueel schema zoals een mindmap, concept map, … kan hierbij van pas komen.
Concretiseer je onderwerp door bijvoorbeeld:
Onderwerp bepaald?
Tijd om je onderzoeksvoorstel of onderzoeksplan te schrijven!
Een onderzoeksvoorstel bevat doorgaans de volgende elementen:
Probeer op zoek te gaan naar zaken die je toch interesseren binnen je onderwerp.
Ga op zoek naar literatuur en maak kennis met alle aspecten van het onderwerp.
Misschien vind je een invalshoek die jij toch interessant vindt.
Waarom is dit onderwerp relevant voor het onderzoeksdomein?
Wat kan jouw onderwerp bijdragen aan de wetenschap of de praktijk?
Door het nut van jouw onderwerp te achterhalen, kan je interesse aangewakkerd worden.
Praat met anderen die een gelijkaardig onderwerp onderzoeken of in het verleden hebben onderzocht. Dit kan leiden tot inspiratie, nieuwe denkpistes en invalshoeken die je misschien interessant vindt.
Je promotor begeleidt je bij het schrijven van je masterproef en geeft je tussentijdse feedback.
Enkele tips over contact met je promotor (infographic)
Heb je feedback gekregen op onderdelen van je bachelorproef of masterproef?
Misschien gaf je promotor suggesties, opmerkingen of bedenkingen bij je tekst. Ga daarmee aan de slag!
Feedback is een kans is om je werk te verbeteren.
Feedback is geen persoonlijke kritiek.
5 tips om met feedback op je teksten om te gaan (website)
Zo reageer je constructief op feedback (website + infographic)
De beste manier om te reageren op feedback in 5 stappen (filmpje, 7’)
Wanneer je onderwerp goedgekeurd is, kan je op zoek gaan naar literatuur.
Als UHasselt student heb je toegang tot diverse online databanken.
In deze databanken kan je op zoek gaan naar wetenschappelijke literatuur die relevant is voor jouw onderwerp.
Vind de juiste informatie met de databanken en de universiteitsbib (website)
Let op! Google is niet voldoende om goede bronnen te vinden.
Lees hier waarom Google niet genoeg is als zoekmachine (website)
Maak een lijst met mogelijke zoektermen.
Gebruik de zoektermen in verschillende talen (Nederlands, Engels, …).
Niet alle literatuur die je vindt, is betrouwbaar.
Zo check je de kwaliteit van je bronnen (website)
Je hoeft wetenschappelijke artikels niet van A tot Z te lezen om de hoofdlijnen te vatten en in te kunnen schatten of het relevant is voor jouw bachelor- of masterproef.
Hoe lees je efficiënt een wetenschappelijk artikel?
Zorg ervoor dat je de gevonden informatie en bronnen later makkelijk kan terugvinden.
Zo kan je relevante literatuur overzichtelijk te bewaren:
Bibliografische software helpt je niet enkel met het overzichtelijk bewaren en oplijsten van je literatuur, het is ook een handig hulpmiddel bij het citeren (zie deel ‘plagiaat voorkomen’).
Ziehier een overzicht van verschillende soorten (gratis) bibliografische software (website)
Een eenvoudige tabel kan ook prima werken om je bronnen manueel te structureren.
Deze tabel helpt je overzicht te bewaren in je bronnen (document)
Liever je bronnen beheren met pen en papier?
Maak een steekkaart voor elke relevante bron. Noteer op elke steekkaart:
Plagiaat is het gebruiken van woorden, zinnen, ideeën of informatie van anderen, zonder (op de juiste manier) naar de bron of persoon te verwijzen.
Ook het laten schrijven van teksten door anderen wordt als plagiaat beschouwd.
Lees meer over wat plagiaat is (website)
Plagiaat is strafbaar.
Meer hierover lees je in de onderwijs- examen en rechtspositieregeling (website)
Houd al je literatuur op een overzichtelijke manier bij.
Zo kan je jouw literatuur handig opslaan en raadplegen (website)
Volg de regels van het citeren, parafraseren en samenvatten om correct naar gebruikte bronnen te verwijzen.
Zo verwijs je correct naar je informatiebronnen (website UHasselt)
Check hoe Microsoft Word je kan helpen met je referenties (filmpje, 3’)
Schrijven is een proces van voorbereiden, schrijven en herschrijven.
Volg dit stappenplan voor een vlotte start:
Stap 1: structuur uittekenen
Werk een gestructureerde opbouw of ‘outline’ uit voor je bachelor- of masterproef.
Schets welke hoofdstukken en topics aan bod zullen komen.
Stel je schrijfschema op met dit stappenplan + voorbeeld (filmpje, 4’)
Voorbeeld van een schrijfschema (website)
Stap 2: eerste schrijfronde: kerntekst
Stap 3: twee schrijfronde: verbetering
Stap 4: laatste schrijfronde: finalisatie
Finaliseer je tekst van de tweede schrijfronde:
Meer info over het schrijfproces (website)
Check hier in vijf stappen het schrijfproces van een bachelor- of masterproef (filmpje, 4’)
Het schrijfproces in een oogopslag (infographic)
Geraak je niet vooruit bij het schrijven? Last van een schrijfblokkade of writer’s block?
Deze tips helpen je op gang:
Wat je schrijft hoeft niet onmiddellijk perfect geformuleerd te zijn. Schrijven gebeurt in verschillende rondes van schrijven en herschrijven.
Start met het puntsgewijs neerschrijven van wat je precies wil vertellen.
Vervolgens kan je deze opsomming herformuleren tot zinnen en de verschillende punten met elkaar verbinden.
Teken de structuur van je bachelor- of masterproef duidelijk uit aan de hand van een uitgewerkte inhoudstafel of een schrijfschema (zie boven).Een schrijfschema vertelt je wat je waar wil neerschrijven en zorgt voor houvast.
Begin niet met hoofdstuk één, maar denk strategisch na over welk onderdeel of hoofdstuk je het best als eerste uitschrijft.
Hieronder meer daarover.
8 tips om je schrijfblokkade te doorbreken (website)
Stap voor stap je writer’s block aanpakken (infographic)
9 tips om je writer’s block te doorbreken (filmpje, 11’)
Schrijven hoeft niet chronologisch te verlopen. Je hoeft niet de inleiding eerst te schrijven en vervolgens hoofdstuk 1, hoofdstuk 2, enzoverder.
Start bijvoorbeeld met het schrijven van:
Zo verhoog je de motivatie maak je het jezelf makkelijker!
Een bachelor- of masterproef is een wetenschappelijk document, gebruik daarom een academische schrijfstijl.
Vermijd de woorden ‘ik’, ‘wij’ en ‘jij’.
Lange en omslachtige zinnen zijn moeilijker om te lezen.
Maak gebruik van alinea’s, tussentitels, witregels, signaalwoorden, ...
Passieve zinnen maken je tekst moeilijker leesbaar, dus probeer deze te vermijden.
Meer informatie over passief taalgebruik en hoe het te vermijden (website)
Sommige onderdelen schrijf je beter in tegenwoordige tijd, bijvoorbeeld de inleiding en conclusie.
Andere onderdelen schrijf je beter in de verleden tijd, bijvoorbeeld de methodologie.
Check deze 6 tips over hoe je je schrijfstijl kan verbeteren (website)
Bekijk deze 20 tips voor een wetenschappelijke schrijfstijl (website)
De online ‘schrijfassistent’ kan je helpen je schrijfstijl te verbeteren (hulpmiddel 1)
Of verbeter je schrijfstijl met de online ‘schrijfhulp’ (hulpmiddel 2)
Masterproef in het Engels? Deze schrijfassistenten kunnen je ondersteunen (website)
Chat GPT is een artificial intelligence chatbot die snel mooi klinkende, ‘mensachtige’ teksten kan genereren en complexe vragen te beantwoorden.
Dat doet die door - op basis van een enorme hoeveelheid teksten - te voorspellen wat het volgende woord in een zin zal zijn.
Je kan Chat GPT inzetten om:
Maar let op!
De teksten die chat GPT genereert:
Teksten uit chat GPT moet je dus altijd grondig nakijken (wat betreft juistheid van de informatie, opgebouwde redenering en bronnen) en neem je nooit zomaar op in een bachelorproef of masterproef.
Het vergt een kritische blik en veel kennis van je onderwerp om teksten van chat GPT te corrigeren.
Chat GPT blijft dus slechts een hulpmiddel en kan het proces van het schrijven van een bachelor- of masterproef (met het zoeken en verwerken van bronnen, opbouwen van redeneringen, inzichten en conclusies) niet overnemen.
Bovendien is het ook dit proces dat je moet kunnen toelichten en waarop je als student mede op beoordeeld wordt.
Jij bent als student zelf verantwoordelijk voor het werk je inlevert. Zowel voor de correctheid ervan, de opgebouwde redenering en de bronvermelding (let op voor plagiaat!).
De bachelor- of masterproef is een omvangrijke opdracht die heel wat tijdsinvestering vraagt.
Een goede planning op korte én lange termijn is cruciaal.
Soms loopt je planning niet zoals gedacht, dat is normaal. Voorzie ruimte voor onverwachte omstandigheden en plan buffers in.
Bijvoorbeeld: als er een harde deadline op 15 mei is, voorzie dan in je planning dat je klaar bent op 13 mei, zo heb je nog 2 dagen om onverwachte dingen op te vangen.
Meer info over het plannen van je bachelorproef/masterproef (website)
Een voorbeeldplanning van een bachelorproef/masterproef vind je hier (afbeelding)
Merk je dat je het werken aan je bachelor- of masterproef uitstelt?
Tijd om je uitstelgedrag aan te pakken!
Check het onderdeel ‘Mijn onderwerp is niet echt mijn ding, wat nu?’
Enkele tips om uitstelgedrag bij een masterproef te beperken (website)
Onze e-module ‘Uitstelgedrag’ (website) vertelt je alles over uitstelgedrag en hoe het aan te pakken
Wil je graag in een individueel gesprek je aan de slag gaan met je uitstelgedrag? Maak dan een afspraak met de studiebegeleider van je opleiding.
Een verdediging kan bestaan uit:
Zorg dat je je eigen onderzoek door en door kent.
Een vragenronde is een belangrijk onderdeel van de verdediging. Je kan je hierop voorbereiden door jezelf vragen te stellen bij je onderzoek.
Nog meer tips over het verdedigen van de bachelor- of masterproef (website)
Checklist voor het succesvol verdedigen van je bachelor- of masterproef (infographic)
10 vaak gemaakte fouten tijdens de verdediging van een bachelor- of masterproef (filmpje, 8’)
Schrijf je jouw bachelor- of masterproef in een duo of in een kleine groep? Dit kan een uitdaging zijn, maar het biedt ook kansen.
Mogelijke kansen:
Mogelijke uitdagingen:
Als je met meerdere studenten werkt aan een bachelor- of masterproef is een planning een must.
Maak samen een planning, bespreek welke deadlines haalbaar zijn, wanneer jullie samen kunnen overleggen, ...
Check het onderdeel ‘Planning en tijdsinvestering’ voor meer informatie over hoe je een goede planning kan maken.
Elk groepslid heeft eigen veronderstellingen en verwachtingen over de bachelorproef/masterproef.
Praat over elkaars verwachtingen en veronderstellingen, zodat er een gedeeld begrip ontstaat, dat is een belangrijke stap voor een goede samenwerking.
Gedeeld begrip visueel weergegeven (afbeelding)
Als je met meerdere personen aan één bachelor- of masterproef zal werken, maak er dan ook gebruik van: verdeel de taken.
Op deze website heb je al heel wat tips kunnen vinden over hoe je jouw bachelorproef of masterproef succesvol kan afronden.
Ga na welke tips jouw kunnen helpen en probeer ze uit.
Ervaar je moeilijkheden, zijn er onduidelijkheden?
Maak dan een afspraak met een studiebegeleider van je opleiding
Een studiekeuze maken:
Zowel universiteiten als hogescholen bieden een groot gamma aan opleidingen aan. Misschien vind je het moeilijk om te kiezen tussen twee interessante studierichtingen, heb je geen idee wat je later worden wil, of heb je al één of meerdere jaren hoger onderwijs achter de rug en weet je nu vooral heel goed wat je niét wil.
Het maken van een studiekeuze is een niet te onderschatten taak. In feite gaat het om een proces met verschillende fases. Elke fase moet goed doorlopen worden om tot een passende studiekeuze te komen, maar de volgorde waarin je dit doet, maakt niet zoveel uit.
Je kan echter steeds terugkomen op een vorige fase, het studiekeuzeproces is immers geen lineair proces (Loopbaandenken, M. Kuijpers ea). Misschien dacht je dat je studiekeuze al vast stond, maar realiseer je plots dat je de arbeidsmarkt onvoldoende hebt geëxploreerd. In zo’n geval kan je de arbeidsmarkt eens nader gaan bekijken, op basis waarvan je de studiekeuze kan bestendigen, of herbekijken.
Neem de tijd om het studiekeuzeproces te doorlopen. Het is misschien verleidelijk om snel een (nieuwe) studiekeuze te maken, zodat je van je onzekerheid verlost bent. Probeer toch even streng (en kritisch) te zijn voor jezelf en alle stappen grondig te doorlopen. Op die manier loop je minder risico om ‘vast te lopen’ in je studiekeuze, ben je zeker dat je een gegronde keuze maakt en is er meer kans dat je ook op lange termijn tevreden bent met je studiekeuze. Een overhaast genomen beslissing is zelden een goede keuze.
Het maken van (studie)keuzes is een heel persoonlijk iets. De studiekeuze van je beste vriend is niet noodzakelijk ook de perfecte keuze voor jou. Het is daarom belangrijk om goed te weten wat voor iemand jíj bent: wat je kunt, weet, interesseert, je persoonlijkheid en de waarden en normen die je nastreeft.
Om je later goed te voelen in een job is het belangrijk dat deze job aansluit bij jou als persoon. Als je bijvoorbeeld niet graag in de belangstelling staat, is het misschien niet zo’n goed idee om politicus te worden; als je niet graag met getallen werkt, is boekhouder worden geen optimale beroepskeuze.
Ook de instelling waar je studeert, moet passen bij je persoonlijkheid.
Universiteiten verwachten van studenten een grote mate van zelfstandigheid, een kritische geest en een regelmatige studie-inzet waar een flinke dosis zelfdiscipline en doorzettingsvermogen aan te pas komen. Universiteiten laten studenten immers erg vrij in het indelen van hun tijd (er zijn weinig of geen tussentijdse toetsen en weinig of geen verplichte colleges), maar er wordt anderzijds/tegelijk wel een grote studie-inzet verwacht!
Hogescholen bieden doorgaans meer structuur en begeleiding, studenten worden er van dichterbij opgevolgd. Studenten worden er verwacht regelmatig aanwezig te zijn in de lessen (waar niet zelden aanwezigheden worden opgenomen) en er worden soms ook tussentijdse toetsen afgenomen (zodat je verplicht bent je leerstof op regelmatige basis te verwerken). Er wordt bovendien meer les gegeven en minder zelfstudie verwacht.
De antwoorden op deze vragen kunnen je een breder beeld geven op je interesses.
Je kan ook via onder meer de IPrefer-vragenlijst (www.onderwijskiezer.be/iprefer) een overzicht bekomen van je belangstellingsdomeinen.
Het is belangrijk deze zaken in rekening te brengen bij het maken van een studiekeuze, je voelt je pas echt goed in een job als ze aansluit bij jouw waarden en normen.
Als je het moeilijk vindt om je normen en waarden op het spoor te komen, kan de waardentest op www.opstapnaar.be/waardentest je misschien een stapje verder helpen.
Zoek eens uit hoe het hoger onderwijs gestructureerd is (de Bachelor-Master, kortweg BaMa-structuur), welke studierichtingen er op de verschillende niveaus aangeboden worden, op welke beroepen deze studierichtingen je voorbereiden en hoe de arbeidsmarkt eruit ziet. Exploreer, met andere woorden, het studieaanbod en werkveld in de breedte.
Het hoger onderwijs in Vlaanderen is opgesplitst in enerzijds het hoger professioneel onderwijs en anderzijds het hoger academisch onderwijs. Het hoger professioneel onderwijs bestaat uit professionele bacheloropleidingen, het hoger academisch onderwijs uit academische bachelor- en masteropleidingen. Daarnaast zijn er schakel- en voorbereidingsprogramma’s die je de kans te bieden in bepaalde niet-aansluitende masteropleidingen verder te studeren. BaNaBa’s en MaNaMa’s (Bachelor-na-bachelors en master-na-masters) geven je de mogelijkheid om je verder te specialiseren in een bepaald domein.
Het is belangrijk dat je de verschillen tussen bovenstaande opleidingstypes goed kent: wat is bijvoorbeeld het grote verschil tussen professionele en academische bacheloropleidingen; wat is de duur van een bacheloropleiding; welk diploma heb je nodig om een masteropleiding aan te vangen?, …
Naar welk type opleiding ben je op zoek?
Meer informatie over de structuur van het hoger onderwijs in Vlaanderen en de kenmerken van bovenbeschreven opleidingstypes vind je onder andere op de websites
Als je éénmaal weet welk type opleiding je zoekt (professionele of academische bachelor, initiële master of MaNaMa, …), kan je eens kijken naar de concrete opleidingen die worden aangeboden in de verschillende instellingen.
Beperk je hierbij niet tot één hogeschool of universiteit, maar ga in eerste instantie eens breed exploreren: wat bestaat er zoal?
Ook als je al een idee hebt, als je al een bepaalde richting in je hoofd hebt die je interesseert, is het goed om toch eerst eens te kijken naar welke studierichtingen er verder nog worden aangeboden. Goed kiezen is niet enkel weten wat je kiest, maar ook weten wat je niét kiest (en waarom je daar niet voor kiest).
Deze websites geven een volledig overzicht van alle bachelor- en masteropleidingen in Vlaanderen.
Voor opleidingen in Nederland kan je terecht op
Kiezen voor een studierichting is indirect ook kiezen voor een beroep. Toegegeven, met een bepaald diploma op zak kan je vaak nog veel verschillende richtingen uit. Maar tegelijkertijd sluit je met het maken van een studiekeuze ook een aantal beroepen uit. Als je bijvoorbeeld beslist om informatica te gaan studeren, is de kans erg klein dat je ooit mensen zal opereren.
Het is dus belangrijk om te weten hoe de arbeidsmarkt eruit ziet: welke sectoren zijn er, welk soort beroepen bestaan hierin, …?
Op deze websites vind je informatie over de arbeidsmarkt:
Je kan er beschrijvingen van beroepen(sectoren) raadplegen, of je kan al eens rondneuzen in de vacatures die online staan: welke jobs spreken je aan, welke diplomavereisten zijn er voor deze jobs, …
Studierichtingen die je interesse wekken, moet je grondig - in de diepte - gaan verkennen.
Op de website van de Vlaamse overheid kan je een checklist downloaden die hierbij als leidraad dienen kunnen.
Ga voor de verschillende studierichtingen die je interesseren eens na:
De antwoorden op bovenstaande vragen kan je terugvinden op internet (oa via http://www.onderwijskiezer.be/ en de websites van de hogescholen en universiteiten), maar laat dit je er niet van weerhouden ook eens ‘het veld’ in te trekken. Bezoek een SID-in en infodagen, vraag brochures aan, ga praten met (oud)studenten, spreek mensen aan die reeds in het werkveld staan, snuffel eens door de studieboeken, neem deel aan een open-les-week, …
Op deze manier krijg je een duidelijker beeld van de studierichtingen en de instellingen waar je ze kan studeren en ontdek je misschien dingen die je helemaal niet (of net helemaal wel) aanspreken.
Tip
Maak per studierichting op een A4-tje een overzicht van de informatie die je verzamelde, zodat je alles netjes op een rijtje hebt, dit maakt het vergelijken van verschillende interessante studierichtingen makkelijker.
Durf op een bepaald moment knopen door te hakken. Zoals men wel eens zegt: ‘kiezen is verliezen’: elke keuze heeft zijn voor- en nadelen en je kan deze eeuwig naast elkaar blijven zetten en afwegen. Op een bepaald moment heb je echter genoeg informatie verzameld en moet je een keuze durven maken.
Tip
Het beslisrooster (zie www.onderwijskiezer.be/) kan je helpen om een aantal zaken op een rijtje te zetten en verschillende studierichtingen grondig met elkaar te vergelijken.
! Beslissen is uiteindelijk een moment waarop je even je buikgevoel moet volgen. Op basis van alle rationele informatie, neem je een intuïtieve keuze voor de ene of de andere studierichting en gá je er ook voor.
Kiezen is iets dat je moet dúrven.
Zorg ervoor dat je studiekeuze jouw eigen keuze is. Luister naar de mening van anderen (deze kunnen je soms interessante nieuwe perspectieven bieden), maar laat je geen studierichting ‘aanpraten’. Kies geen richting omdat je graag bij je vrienden in de klas zit of omdat je ouders je zo graag als advocaat zouden zien. Luister vooral naar jezelf en naar wat jij écht wil, waarvoor jij gemotiveerd bent.
Een studiekeuze is uiteraard een belangrijke keuze. Ze geeft een bepaalde richting aan je leven en je toekomst. Weet echter ook dat deze keuze niet onherroepelijk en definitief is. Als de keuze die je nu maakt op een later tijdstip blijkt tegen te vallen, kan je steeds bijsturen. Er is altijd een weg terug.
Als je éénmaal een studiekeuze gemaakt hebt, rest je nog deze keuze effectief voor te bereiden, zodat je binnenkort een goede start kan nemen in de gekozen richting.
Informeer je over praktische zaken zoals de inschrijfprocedure, de start van het academiejaar, de aan te schaffen boeken, een eventuele studiebeurs, het vervoer naar de instelling en/of het zoeken van een kot, …
Ga ook eens na of je eventueel je voorkennis moet bijschaven voor je aan de studierichting van je keuze begint. Misschien worden er voorbereidingscursussen georganiseerd waarin je jouw voorkennis kan bijschaven of opfrissen?
Breng alles in gereedheid en… ga ervoor!
Iedereen stelt wel eens uit, zeker wanneer er iets op het programma staat dat we vervelend of moeilijk vinden. Dat is menselijk. Echter kan uitstellen ook een (hardnekkige) gewoonte worden die je in moeilijkheden brengt, op die manier dat het je studie en eventueel je leven gaat beheersen. Tim Urban, zelf een uitsteller, vertelt in deze video over zijn ervaringen en bevindingen (14').
Het is iets wat je om bepaalde redenen aangeleerd hebt en zo bent blijven doen. Op die manier is het een gewoonte geworden. Het heeft dus niets te maken met je karakter of je intelligentieniveau. Dit is ook wat Mel Robbins vertelt in deze video (32').
De voordelen spelen zich voornamelijk op korte termijn af. Door uit te stellen kan je hier en nu iets lastig vermijden, daarbovenop kan je zelfs iets leuker doen. Dit maakt dat uitstellen een moeilijk doorbreekbare gewoonte kan worden.
Op lange termijn komen voornamelijk de nadelen tevoorschijn. Zo kan het uitstellen ervoor zorgen dat je onderpresteert, schuldgevoel, negatief effect op je zelfbeeld, stress,...
Om meer grip te krijgen op je uitstelgedrag kan het helpend zijn om voor jezelf te exploreren waar je uitstelgedrag vandaan komt. Dit kan voor iedereen anders zijn. Vaak gaat het niet alleen over een taak of het studeren dat je uitstelt, maar probeer je daarnaast onaangename gevoelens te vermijden. Het kan bijvoorbeeld gaan over:
Op deze pagina kan je heel wat ideeën opdoen om je uitstelgedrag aan te pakken. Maar hoe ga je hier nu effectief mee aan de slag?
Leer je uitstelgedrag aan te pakken in onze jaarlijkse infosessies.
→ Check het aanbod infosessies en schrijf je gratis in!
Wil je graag in een individueel gesprek jouw valkuilen vinden en ontdekken en wat jij kan doen om komaf te maken met je uitstelgedrag?
→ Maak dan snel een afspraak:
- met een studentenpsycholoog
- of met je studiebegeleider
Zelfsturing: bewust je eigen leren sturen, is een must in het universitair onderwijs, waar zelfstudie belangrijk is.
Een goede zelfsturing leidt tot meer motivatie en betere studieresultaten. Het komt je bovendien ook goed van pas in je latere job.
Wist je dat …
… zelfsturing niet betekent dat je alles in je eentje moet doen?
Schakel medestudenten in om samen te leren, vraag feedback aan docenten of contacteer een studiebegeleider om samen je aanpak te bekijken.
En er is nog meer goed nieuws: zelfsturing kan je leren.
Ziehier een crash-course in 3 stappen.
→ Groot gelijk!
Maar … hoe wil je dat doen?
Er is niet één perfecte studiemethode of studie-aanpak, maar er zijn wel richtlijnen en strategieën die voor de meeste studenten werken.
Grasduin door onze studietips-pagina, vraag advies aan medestudenten of anderen en schrijf de tips op die jij wil uitproberen.
Met andere woorden: noteer jouw plan.
→ Klaar voor de volgende stap!
Als je goed weet wàt je wil doen is het tijd om het ook effectief te DOEN. Ga aan de slag. Experimenteer, voer je plan uit en houd vol.
Pas deze technieken toe om je zelfdiscipline te versterken:
Ga aan de slag met onze e-module ‘uitstelgedrag’ (website)
Heb je bereikt wat je hoopte bereiken?
✅ Zo ja: doe er meer van! Neem dit op in een nieuw plan.
❌ Zo nee: ga op zoek naar een andere methode, maak een nieuw plan.
→ En zo kom je weer bij stap 1: maak een plan (wat wil je veranderen?). Een nieuwe cyclus start op.
Zelfsturing is een zichzelf herhalende cyclus waarin je steeds beter wordt.
Zorg goed voor jezelf. Want een gezonde geest woont in een gezond lichaam.
Aandacht hebben voor je fysieke gezondheid biedt voordelen op vlak van:
Voldoende slaap is een noodzakelijke voorwaarde voor een goed functionerend brein. Gemiddeld heeft een 18- tot 25- jarige 7 tot 9 uur slaap per nacht nodig.
Als je te weinig slaapt:
→ Lees meer over de effecten van te weinig slaap op je brein (website)
→ Het is aangetoond dat studenten die meer slapen, betere punten halen (website)
→ Bekijk de voordelen van slaap op je studies (filmpje, 6’)
Slaapproblemen?
Wist je dat …
slaapmedicatie een negatieve invloed heeft op je concentratie (website)?
Slaapmedicatie is geen lange termijn oplossing.
→ Gebruik geen slaapmedicatie zonder eerst een dokter te raadplegen.
→ Weet dat je steeds terecht kan bij de studentenpsychologen om jouw slaappatroon aan te pakken en te stoppen met het nemen van slaapmedicatie.
Een evenwichtige voeding is een basisvoorwaarde voor gezonde hersenen. Je brein heeft voldoende energie nodig om optimaal te functioneren.
Ongezonde voeding heeft effecten op je stemming en leervermogen.
Drink 1,5 tot 2 liter water per dag om je cognitieve prestaties te boosten en hoofdpijn te vermijden.
Tip: zet tijdens het studeren een fles water binnen handbereik.
Cola, koffie, energiedrankjes: ze kunnen je concentratie een boost geven.
Maar bij overmatig gebruik treden er neveneffecten op zoals slapeloosheid, zenuwachtigheid, bevingen, angst, hoofdpijn, maag- en darmklachten en een verstoorde hartslag. Bovendien heeft cafeïne een verslavend effect. Gebruik cafeïne dus met mate.
Breng voldoende frisse lucht in je studieomgeving. Je hersenen hebben veel zuurstof nodig om goed te functioneren.
Open regelmatig het raam en rook niet op de plaats waar je studeert. Ook planten kunnen de lucht in je kamer zuiveren.
Sporten helpt je:
Dus pauzeer niet voor je pc of tv, maar ga wandelen, sporten, boodschappen doen of zelfs poetsen. Ook trappen lopen of touwtje springen werken prima.
Als je niet goed in je vel zit, kan dat je studies in de weg staan.
Wat helpt je mentaal fit en gezond te blijven?
Dat vind je in deze samenvatting:
Deze concrete tips helpen je op weg:
Wat je eet, drinkt, hoeveel je beweegt en slaapt: het heeft allemaal een invloed op hoe je denkt en hoe je je voelt.
Overloop de tips voor een goede fysieke gezondheid, ga ermee aan de slag en merk het effect!
Je hebt contact met anderen nodig om je goed te voelen.
Omring je met mensen bij wie jij je goed voelt en hou contact met geliefden en dierbaren.
Voel je je eenzaam? Je bent niet alleen.
Maak elke dag tijd voor iets dat je leuk vindt, waar je naar kan uitkijken en waarvan jouw batterijen opladen.
Zo heb je energie om dagelijkse taken aan te pakken en veerkrachtig om te gaan met tegenslagen.
Wist je dat...
Oefenen in dankbaarheid (website + filmpje, 2’) je gelukkiger maakt en meer energie geeft?
Positief denken gaat over je aandacht richten op wat wél goed gaat. Je kiest om te focussen op wat mooi is, goed is, waar je dankbaar voor bent. En alle andere dingen? Die mogen er ook zijn, maar daar geef je niet zoveel aandacht aan.
Last van …
Piekergedachten kunnen je slaap en studie bemoeilijken.
Gelukkig zijn er goede technieken om met deze gedachten om te gaan. Je leest er alles over in onze e-module Piekeren.
Faalangst kan het studeren bemoeilijken en soms zelfs leiden tot een black-out op examens.
Heeft faalangst een negatieve invloed op je studies?
Dan is het tijd om die aan te pakken, ontdek alles over faalangst en wat je eraan kan doen in onze e-module (website)
Maak komaf met black-outs via deze tips
Stress maakt je moe en heeft een negatieve invloed op je concentratie en geheugen.
Ga op zoek naar manieren om met stress om te gaan.
Lees alles over stress en hoe je dit kan aanpakken in onze e-module (website)
Zoek hulp!
✔ Zelf aan de slag gaan
Op deze website kan je heel wat ideeën opdoen. Maar hoe ga je hier nu effectief mee aan de slag?
Optie 1: volg ons stappenplan
1. Schrijf de ideeën en tips op die jij wil uitproberen.
2. Kies één idee of tip uit om mee te beginnen.
3. Check onze e-module ‘zelfstudie en zelfsturing’ en volg het stappenplan. Je krijgt er een heleboel concrete tips om jouw voornemens te doen slagen.
Optie 2: doorloop een zelfhulpmodule
De zelfhulpmodule ‘Gezonde levensstijl’ helpt je stap voor stap op weg met informatie, opdrachten en tips.
✔ Afspraak maken
Wil je graag in een individueel gesprek en ondersteuning bij het ontwikkelen van een gezondere levensstijl?
→ Maak dan snel een afspraak met de studiebegeleider van jouw opleiding of met één van de studentenpsychologen.
Strikt genomen ben je hoogbegaafd als je een IQ hebt van meer dan 130.
Als hoogbegaafde heb je een verhoogd inzicht of bewustzijn, waardoor je anders denkt.
Misschien herken je je in één of meerdere van deze kenmerken:
Meer weten?
Hoogbegaafd zijn en aan de universiteit studeren lijkt de perfecte combinatie. Een aantal hoogbegaafde studenten halen zonder veel moeilijkheden een universitair diploma, voor anderen loopt het anders dan verwacht ...
Dat kan.
Hoogbegaafden kunnen ‘onderpresteren’.
Hoe komt dat?
Sommige hoogbegaafde studenten kregen tijdens hun schoolcarrière te weinig uitdaging. Alles ging bijna ‘vanzelf’.
Handig, denk je? Ja, maar zo leer je niet te falen en met tegenslag om te gaan, niet door te zetten, niet te studeren… en dat kan moeilijkheden opleveren in het hoger onderwijs.
Als hoogbegaafde voel je je vaak anders dan de anderen. Je vindt niet altijd aansluiting bij leeftijdsgenoten. Contact met lotgenoten kan dan een meerwaarde zijn.
Wil jij ook kennismaken met andere hoogbegaafden?
Dat kan via diverse kanalen:
Hoogbegaafd zijn betekent niet dat alles vanzelf gaat. Integendeel. Ook hoogbegaafde studenten kunnen baat hebben bij persoonlijke ondersteuning.
Deze centra specialiseren zich in de begeleiding van hoogbegaafden in Vlaanderen:
Stress is niets meer dan spanning of druk. Dit wilt ook zeggen dat stress niet vanzelfsprekend slecht is. Je hebt bepaalde mate van stress nodig om goed te functioneren, het is een natuurlijke respons van ons lichaam. Een bepaalde mate van stress zorgt er ook net voor dat je beter zal presteren. Het zorgt ervoor dat je je beter kan focussen, je alerter en efficiënter bent.
Stress kan echter wel ook in die mate oplopen dat het een negatieve invloed heeft op je welzijn en de kwaliteit van je prestaties. Je lichaam komt eerder in een toestand van overleving terecht en is hier ook voornamelijk mee bezig. Het laatste waar je lichaam dan mee bezig is, is nieuwe leerstof onthouden, rationeel nadenken of dingen uit je geheugen ophalen.
Je kan stress als een soort emmer zien en iedereen heeft een andere soort emmer (filmpje, 1'). Je zal dus anders omgaan met stress dan bijvoorbeeld een studiegenoot, of één van je broers of zussen.
Stress heeft invloed op verschillende domeinen, zo bijvoorbeeld op je fysieke gezondheid, maar ook op je gedrag, gedachten en gevoelens.
De situaties die stress oproepen zijn voor iedereen verschillend. Sommige studenten zullen erg veel stress ervaren wanneer ze een presentatie moeten geven, terwijl dit voor anderen rustig verloopt.
In deze video kom je meer te weten over de invloed die stress heeft op je brein (4'15). Daarnaast geeft deze video meer uitleg over de impact van stress op je lichaam (4'42).
Hieronder vind je nog enkele extra links met meer uitleg over stress en hoe je hiermee kan omgaan:
Je hebt heel wat ideeën gelezen om je stress aan te pakken. Maar hoe ga je hier nu effectief mee aan de slag?
Kom alles te weten over stresshantering in onze jaarlijkse infosessies.
→ Check het aanbod infosessies en schrijf je gratis in!
Wil je graag in een individueel gesprek jouw valkuilen vinden en ontdekken wat jij kan doen om je stress onder controle te houden?
→ Maak dan snel een afspraak met een van onze studentenpsychologen.
Perfectionisme wordt gekenmerkt door het steeds hoger leggen van je eigen lat, en zelfs wanneer zaken goed zijn, toch verder blijven streven naar beter. Het kan nooit goed genoeg zijn, het is nooit klaar. Er kan altijd wel iets beter.
1. Gericht op inhoud en kwaliteit: je wilt het zo goed mogelijk doen.
Dit kan zich tonen op verschillende manieren:
2. Sociaal perfectionisme: je wilt voor iedereen goed doen.
Ook dit uit zich op verschillende manieren:
3. Op vlak van hoe mensen je zouden zien.
Perfectionisme is eigenlijk een soort zelfbescherming. Wanneer je alles perfect doet, is de kans dat mensen kritiek hebben kleiner, zal je ook minder falen, je minder moeten schamen, ...
Het is dus een strategie die we gebruiken om onaangename gebeurtenissen en gevoelens te vermijden. Dit kan zich op zijn beurt ook uiten in faalangst of uitstelgedrag.
Nog enkele handige links:
Je hebt nu misschien al een aantal ideeën over hoe je kan omgaan met perfectionisme. Maar hoe ga je hier nu effectief mee aan de slag?
Kom alles te weten over perfectionisme en hoe het in toom te houden in onze jaarlijkse infosessies.
→ Check het aanbod infosessies en schrijf je gratis in!
Wil je graag in een individueel gesprek jouw valkuilen vinden en ontdekken en wat jij kan doen om je perfectionisme aan banden te leggen?
→ Maak dan snel een afspraak met één van de studentenpsychologen
Het woord zegt het eigenlijk zelf al, het is de angst om te falen in situaties waar je blootgesteld wordt aan evaluatie of beoordeling. Bij faalangst is de angst om te mislukken zodanig groot dat je gaat overcompenseren, blokkeert of zaken gaat uitstellen. Het komt voor bij alle leeftijdsgroepen en in verschillende situaties waar er prestaties verwacht kunnen worden. Denk maar aan een sportwedstrijd, een groepswerk of tijdens een examenmoment.
Het is niet zo dat je maar van één type faalangst last kan hebben. Afhankelijk van de taak en de situatie is het zeker mogelijk dat er soms eerder sprake is van actieve faalangst, en op andere momenten eerder passieve. Verder is faalangst ook niet statisch. Het kan veranderen naargelang de omstandigheden of doorheen de tijd, dit wilt dus ook zeggen dat je ermee kan leren omgaan.
In onderstaande links vind je nog meer uitleg en tips over faalangst:
Je las al wat ideeën over het omgaan met faalangst. Maar hoe ga je hier nu verder mee aan de slag?
Kom alles te weten over faalangst en hoe het aan te pakken in onze jaarlijkse infosessies.
→ Check het aanbod infosessies en schrijf je gratis in!
Wil je graag in een individueel gesprek verder exploreren wat jij kan doen om je faalangst aan te pakken?
→ Maak dan snel een afspraak met een van onze studentenpsychologen.
Piekeren is het repetitief blijven nadenken en malen over problemen en de negatieve gevoelens die hierbij komen kijken. Het gebeurt vaak bijna automatisch en het is erg moeilijk om deze molen stop te zetten.
Piekeren heeft als doel om, wanneer je te maken krijgt met vervelende situaties, naar een oplossing te zoeken. Een beetje piekeren maar bewust blijven kan dus geen kwaad, maar wanneer dit langere tijd aanhoudt kan je je vastrijden in je hoofd en wacht je te lang om actie te ondernemen.
Verder is er ook een verschil tussen piekeren en ergens hard over nadenken. Wanneer je ergens harder over nadenkt kom je meestal na enkele minuten wel tot een oplossing. Bij piekeren heb je vaak meer vage gedachten die door elkaar lopen, deze brengen je uiteindelijk ook niet dichter bij een concrete oplossing.
Let op! Ook als dingen goed gaan, is het normaal dat je soms eens piekert.
Zo kan piekeren gaan over reële problemen of zorgen. Dit gaat dan over actuele problemen die je nu beïnvloeden.
Enkele voorbeelden:
Daarnaast zijn er ook hypothetische zorgen of hypothetisch piekeren. Dit gaat over zaken die nu niet bestaan, maar mogelijk in de toekomst wel zouden kunnen plaatsvinden.
Enkele voorbeelden:
Piekeren kan werkbaar zijn wanneer het gaat over reële problemen of moeilijkheden. Het is niet werkbaar om te piekeren of ‘wat als/als dan’ problemen.
Het is erg normaal dat je soms eens piekert. Soms kan vooruit denken ons helpen om dingen te plannen of om ons voor te bereiden.
Er is geen ‘juiste’ hoeveelheid piekeren, maar het wordt wel een probleem wanneer je je hierdoor ontmoedigd, machteloos of uitgeput voelt.
Let wel! Niet alles werkt voor iedereen. Zoek een methode die voor jou werkt en waar jij je in kan vinden. Lijk je er niet uit te geraken of heb je nog vragen? Dan kan je steeds terecht bij de studentenpsychologen.
Hier vind je ook nog enkele links met handige tips, video’s en boeken die je kunnen helpen:
In de universiteitsbibliotheek kan je ook verschillende boeken vinden rond het thema.
Op deze website kan je heel wat ideeën opdoen om je piekergedachten aan te pakken. Maar hoe ga je hier nu effectief mee aan de slag?
Kom alles te weten over piekeren en hoe je het kan aanpakken in onze jaarlijkse infosessies.
→ Check het aanbod infosessies en schrijf je gratis in!
Wil je graag in een individueel gesprek verder onderzoeken hoe je jouw piekergedachten onder controle krijgt?
→ Maak dan snel een afspraak met één van de studentenpsychologen
Slaap is een dagelijkse toestand waarbij je lichaam en geest tot rust komen. Tijdens het slapen herstelt je lichaam, ontspannen je spieren en slaat je geheugen verschillende dingen op. Je maakt je klaar voor een nieuwe dag. De kwaliteit van je slaap hangt dan ook samen met hoe je overdag functioneert. Zo heeft slaap bijvoorbeeld invloed op je concentratievermogen, reactiesnelheid, en geheugen. Verder kan het ook een invloed hebben op je emoties en fysieke gezondheid.
In deze links vind je nog meer uitleg over slaap, de invloed ervan en tips om je slaap te verbeteren:
Neem ook een kijkje op onze e-module Gezonde geest in een gezond lichaam.
Heb je nog vragen? Graag een gesprek?
Maak een afspraak met je studiebegeleider of een van de studentenpsychologen