Stap 4: de knoop doorhakken

de knoop doorhakken

• Je gaat op zoek naar de op dit ogenblik best mogelijke match tussen jezelf en het studieaanbod
  • Je kiest voor een richting die een schakel vormt in je levenslang leerproces en bijdraagt aan je je persoonlijke en professionele ontwikkeling. Bekijk je keuze ruim genoeg
  • Je kan ook je familie, vrienden, leerkrachten, …) betrekken bij je keuzeproces: welke studierichting(en) vinden zij bij jou passen? Wat raadt de klassenraad je aan? Waarom? Ben je hiermee akkoord?
  • Je overweegt mogelijk ook een aantal praktische elementen (op kot of niet, bereikbaarheid openbaar vervoer, …)
  • Je durft een keuze te maken en beseft dat je die keuze kan bijsturen

Durf op een bepaald moment knopen door te hakken. Zoals men wel eens zegt: ‘kiezen is verliezen’: elke keuze heeft zijn voor- en nadelen en je kan deze eeuwig naast elkaar blijven zetten en afwegen. Op een bepaald moment heb je echter genoeg informatie verzameld en moet je een keuze durven maken.

Tip
Het beslisrooster (zie www.onderwijskiezer.be/) kan je helpen om een aantal zaken op een rijtje te zetten en verschillende studierichtingen grondig met elkaar te vergelijken.

! Beslissen is uiteindelijk een moment waarop je even je buikgevoel moet volgen. Op basis van alle rationele informatie, neem je een intuïtieve keuze voor de ene of de andere studierichting en gá je er ook voor.

Kiezen is iets dat je moet dúrven.

Zorg ervoor dat je studiekeuze jouw eigen keuze is. Luister naar de mening van anderen (deze kunnen je soms interessante nieuwe perspectieven bieden), maar laat je geen studierichting ‘aanpraten’. Kies geen richting omdat je graag bij je vrienden in de klas zit of omdat je ouders je zo graag als advocaat zouden zien. Luister vooral naar jezelf en naar wat jij écht wil, waarvoor jij gemotiveerd bent.

Een studiekeuze is uiteraard een belangrijke keuze. Ze geeft een bepaalde richting aan je leven en je toekomst. Weet echter ook dat deze keuze niet onherroepelijk en definitief is. Als de keuze die je nu maakt op een later tijdstip blijkt tegen te vallen, kan je steeds bijsturen. Er is altijd een weg terug.

Stap 5: je voorbereiden