Doctorandus Tom Bonne: "Mijn onderzoek is maatschappelijk relevant"

In dit webartikel spreken we met Tom Bonne over zijn onderzoek, dromen en ambities. Hij wilde archeoloog worden, maar ook rechten vond hij altijd al boeiend: “Maatschappelijke relevantie: dat intrigeert me echt enorm!”

Tom Kopie (1) Tom Kopie (1)

Waarom koos je deze locatie als je favoriete plek op de campus?

Mijn favoriete plaats op de faculteit is het secretariaat. Bij gelegenheid spring ik graag eens even binnen om een praatje te slaan met de medewerkers van het secretariaat. Dat levert altijd aangename en grappige gesprekken op en het geeft mij dan weer de nodige zuurstof om opnieuw aan mijn doctoraatsonderzoek te beginnen.

Hoe zou je je onderzoek uitleggen aan een twaalfjarige?

Om het bijzonder simplistisch uit te drukken gaat mijn onderzoek over de benadering van rechtspersonen in de inkomstenbelastingen. Het innen van belastingen is een manier van de overheid om haar activiteiten te kunnen financieren. Een van die belastingvormen is de belasting op inkomsten, de zogenaamde inkomstenbelastingen (er zijn er vier in België). Rechtspersonen zijn dan weer te omschrijven als fictieve personen gecreëerd door het recht. Denk aan de sportclub. Die is veelal georganiseerd als vzw. De vzw is geen persoon van vlees en bloed maar kan wel bijvoorbeeld overeenkomsten sluiten. In de inkomstenbelastingen zijn er voor in België gesitueerde rechtspersonen twee mogelijke inkomstenbelastingen van toepassing: de vennootschapsbelasting of de rechtspersonenbelasting. Welnu, de manier waarop wordt bepaald of de rechtspersoon aan de vennootschapsbelasting of de rechtspersonenbelasting wordt onderworpen, is om verschillende redenen problematisch. In mijn onderzoek probeer ik al die problemen in kaart te brengen en een alternatief voor te stellen.

Hoe ver staat het eigenlijk met je onderzoek?

Ik zit momenteel in mijn laatste jaar als assistent dus het einde is in zicht.

Waarom heb je dit onderzoek gekozen?

Ik heb voor dit onderzoek gekozen omdat het bijzonder maatschappelijk relevant is. Vooral vzw’s ondervinden heel wat problemen door de gebrekkige afbakening tussen beide inkomstenbelastingen. Het gevoel dat de problematiek leeft in de samenleving stimuleert mij om verder te gaan.

Als je niet aan UHasselt zou werken, waar zou je dan zijn?

In mijn master na master fiscaal recht had ik twee opties in gedachten, doctoreren of advocatuur. Dus vermoedelijk was ik dan in de advocatuur beland.

Wat wilde je worden ‘later als ik groot ben’?

Ik ben altijd geboeid geweest door geschiedenis. Als kind wou ik graag archeoloog worden en opgravingen doen in Egypte.

Wat wil je op professioneel vlak bereiken? Waar droom je van?

Ik wil vooral een job vinden waar ik veel voldoening uit haal. Dat zal het geval zijn als ik het gevoel heb dat die job maatschappelijk relevant is, ik voortdurend bijleer en omringd word door fijne collega’s.

Welk boek, film en/of concert raad je je collega’s aan?

Als boek raad ik ‘De rivier van Herakleitos’ aan. Dit boek werd gebruikt als inleiding tot de filosofie aan de UGent. Dit boek heeft toch voor een stuk nieuwe inzichten gegeven en mij getriggerd om meer over filosofie te lezen.

Meer info over het onderzoek en onderwijs van Tom kan je terugvinden via zijn persoonlijke wie-is-wie-pagina.