Strasbourg Observers blog wordt gezamenlijk project UHasselt-UGent

Stijneva Stijneva

De faculteit Rechten van de UHasselt is verheugd te kunnen aankondigen dat de blog Strasbourg Observers sinds september 2021 een gezamenlijk project is geworden van het Human Rights Centre (UGent) en het Centrum voor Overheid en Recht (UHasselt).

Strasbourg Observers is een toonaangevende internationale blog over de rechtspraak van het Europees Hof voor de Rechten van de Mens (EHRM). De blog wordt wereldwijd gevolgd en behaalt jaarlijks meer dan 300,000 paginaviews.

De focus en ambities van de blog blijven ongewijzigd, maar ter gelegenheid van het gezamenlijke project werd de blog wel in een nieuw jasje gestoken.

Nieuw blogteam

Professoren Eva Brems (UGent) en Stijn Smet (UHasselt) treden voortaan op als hoofdredacteurs van de blog. Stijn maakte deel uit van het UGent-team dat oorspronkelijk onder leiding van Eva Brems de blog opstartte in 2010. Hij is dan ook trots op het gezamenlijke project: “De Strasbourg Observers blog is zeer belangrijk geweest in mijn vorming als academicus. Het afgelopen decennium is de blog ook uitgegroeid tot een vaste waarde – misschien wel dé vaste waarde – in internationale debatten over de rechtspraak van het EHRM. Om nu terug te keren naar de Strasbourg Observers, en samen met een eigen team van onderzoekers de toekomst van de blog mee vorm te kunnen geven, is fantastisch.”

Vanuit de UHasselt vervoegen ook Juncal Montero Regules, Yordan Nugraha, Liesbeth Todts en Merel Vrancken het redactioneel team van de blog. Juncal is de eerste co-Managing Editor van de blog, samen met Sarah Schoentjes (UGent). Juncal kijkt erg uit naar de opportuniteit: “It is very exciting to be part of the Strasbourg Observers blog. It is inspiring to join the UGent team in managing one of the most relevant venues for ECtHR case-law discussion. We are all passionate about human rights and look forward to shaping the future of the blog!”