1,33 miljoen euro voor geavanceerde lichtmicroscoop UHasselt

Met de steun van Vlaams minister Jo Brouns en het Fonds Wetenschappelijk Onderzoek kan het microscopielab van BIOMED UHasselt een geavanceerde lichtmicroscoop in gebruik nemen. Het toestel van in totaal 1,33 miljoen euro zal een boost zijn voor het biomedisch onderzoek aan UHasselt en voor de zorgsector in de regio. “In ons microscopielab analyseerden we tot nu stalen van maximaal 50 op 50 micrometer grootte, met dit nieuwe toestel gaan we stalen tot meer dan een centimeter groot kunnen onderzoeken en dat met nog steeds de grootste gevoeligheid”, zegt prof. dr. Jelle Hendrix.

Jo Brouns FWO Jelle Hendrix Jo Brouns FWO Jelle Hendrix

Lichtmicroscoop

De gloednieuwe geavanceerde lichtmicroscoop zal ingezet worden binnen het Advanced Optical Microscopy Centre van het Biomedisch Onderzoeksinstituut (BIOMED) aan de UHasselt. Sinds 2017 worden hier tal van stalen zoals weefsels en levende cellen geanalyseerd met behulp van lichtmicroscopie. Dankzij de nieuwe lichtmicroscoop is het nu mogelijk om grotere stalen dan ooit tevoren te onderzoeken. Zo kan men nu in BIOMED de moleculaire details van zenuwcelconnectiviteit bestuderen in een volledig muisbrein, een stukje darm, of in een hele platworm. “Hoe functioneren bepaalde biomoleculen in de context van een functionerend lichaam? Hoe worden bepaalde signalen getransporteerd doorheen een compleet orgaan? Dat kunnen we nu bestuderen met deze lichtmicroscoop”, zegt prof. dr. Jelle Hendrix. “Een schat aan informatie wordt dankzij dit toestel nu voor ons zichtbaar. Zowel de anatomische structuur als de kleinste details van de biologische werking van al deze grotere stalen kunnen we nu bestuderen.”

Jelle Hendrix Jo Brouns FWO

Minister van Wetenschapsbeleid Jo Brouns: “Vlaanderen is een Europese topregio wat betreft onderzoek en innovatie. Dat is geen doelstelling op zich, maar een middel om bepaalde doelstellingen te halen zoals een meer duurzame economie of betere zorg en gezondheidszorg. Maar voor excellent onderzoek is voldoende onderzoeksinfrastructuur noodzakelijk, dat we dan ook via het FWO voldoende willen ondersteunen.”

BIOMED UHasselt zal het toestel gebruiken voor haar speerpunt onderzoeksonderwerpen. Bijvoorbeeld, om te onderzoeken wat er in de hersenen misloopt in ziektes zoals Multiple Sclerose en Alzheimer. Of in het onderzoek naar nieuwe therapieën voor tandherstel en om inzichten te verwerven in darmziekten en in de werking van het buikbrein. Daarnaast zullen de onderzoekers nieuwe analyse-methoden ontwikkelen om met de lichtmicroscoop nog meer inzichtelijke details te verkrijgen. Door op die manier zowel in te zetten op biomedische toepassing als op technologie ontwikkeling zal BIOMED de competitieve positie van de UHasselt in het Vlaamse academische onderzoekslandschap verder versterken. Bovendien wordt met het toestel de samenwerking tussen UHasselt en Universiteit Maastricht verder gestimuleerd.

Health Campus

Daarnaast wil BIOMED UHasselt het toestel op termijn ook gebruiken om de brede zorgsector te versterken. Zo wordt er bekeken of pathologen in ziekenhuizen deze technologie kunnen gebruiken om nog betere diagnoses van patiëntenstalen te maken. Mede hierdoor past dit toestel dan ook binnen de visie van de toekomstige Health Campus in Diepenbeek om de gezondheidszorg in de regio te versterken.

De geavanceerde lichtmicroscoop heeft een totaalbedrag van 1,33 miljoen euro. Financiering komt vanuit het Fonds Wetenschappelijk Onderzoek (FWO), eigen middelen vanuit UHasselt en Maastricht University en vanwege het bedrijf Carl Zeiss GmbH.

Jo Brouns Jelle Hendrix FWO (2)