Hét Europees aanspreekpunt voor duurzaamheid: UHasselt treedt toe tot EURECA-PRO

Universiteit Hasselt maakt vanaf nu deel uit van EURECA-PRO. Een Europese alliantie van 8 universiteiten in 7 Europese landen die samenwerken rond verantwoorde consumptie en productie. Het netwerk wil het aanspreekpunt binnen Europa worden rond duurzaamheid. “Zowel op vlak van Onderzoek als Onderwijs gaan we intensief samenwerken met onze partners. Zo moet het in de toekomst voor studenten bijvoorbeeld mogelijk worden om bij alle partneruniversiteiten afwisselend lessen te volgen”, zegt rector Bernard Vanheusden.

EURECA PRO Ondertekening Samenwerking EURECA PRO Ondertekening Samenwerking

Europees netwerk

EURECA-PRO valt onder het European Universities Initiative van de Europese Commissie. Met een totaal budget van 1,1 miljard euro vragen zij Europese universiteiten om allianties aan te gaan en samen te werken rond de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde Naties. UHasselt sluit nu aan bij EURECA-PRO, de Europese alliantie van universiteiten rond strategische doelstelling 12: het verzekeren van duurzame consumptie- en productiegoederen. UHasselt wordt de achtste partner binnen de EURECA-PRO alliantie.

“De doelstelling van EURECA-PRO past perfect binnen de beleidsthema’s waar UHasselt op inzet: Duurzaamheid, Inclusiviteit, Levenslang Leren en Internationalisering. En duurzaamheid is ook de rode draad in veel van onze onderzoeken waar circulaire economie, energietransitie en duurzame materialen centraal staan. We voelden ons als UHasselt dan ook meteen thuis binnen deze alliantie en zijn zeer tevreden dat wij hier nu deel van kunnen uitmaken”, zegt rector Bernard Vanheusden.

EURECA PRO Groepsfoto

Hét Europese aanspreekpunt

Voor onderzoekers zal EURECA-PRO heel wat kansen bieden om sterke onderzoekssamenwerkingen op te zetten met de partneruniversiteiten. “Door samen met alle partners kennis te delen, wil EURECA-PRO dé Europese kennishub worden rond duurzaamheid. Europa verwacht dat ook van de universiteiten en het hoofddoel is dat wanneer de Europese Commissie vragen heeft rond duurzame consumptie en productie, wij met onze alliantie de eerste gesprekspartner zullen zijn”, zegt Ken Haenen, vicerector onderzoek en internationalisering. Ook Vlaanderen maakt geld vrij om universiteiten te stimuleren om aansluiting te vinden binnen Europese allianties. UHasselt krijgt van de Vlaamse regering ook 904.000 euro vanuit het Departement Economie, Wetenschap en Innovatie op initiatief van Vlaams minister Hilde Crevits.

Eén grote Europese universiteit

Voor studenten biedt EURECA-PRO de mogelijkheid om tijdens hun studie maximaal buitenlandse leerervaringen op te doen. Met iedere partner worden er nu Erasmus-overeenkomsten afgesproken,  maar EURECA-PRO kijkt verder dan dat. “We willen dat studenten in de toekomst zonder beperkingen lessen kunnen volgen bij alle onderwijsinstellingen binnen de alliantie. Op die manier kunnen  ze waardevolle internationale ervaringen opdoen en kennismaken met de specifieke expertises van de verschillende universiteiten”, zegt Bernard Vanheusden. “Iedere universiteit behoudt natuurlijk haar eigen studieprogramma’s en autonomie, maar in de toekomst, want zoiets kost tijd, willen we samen ook extra opleidingen rond duurzaamheid aanbieden. En we zetten in op zomerscholen en losse modules die je als student, doctoraatsonderzoeker of professional kan volgen. Samen bouwen we dus aan één grote Europese universiteit.”

Peter Moser, vicerector Montanuniversität Leoben: "Hasselt University ideally complements the EURECA-PRO consortium with its innovative approaches in education, top research and its international orientation. Having Hasselt in the group means a huge leap forward for the future of EURECA-PRO".

EURECA-PRO maakt deel uit van het European University Initiative van de Europese Commissie en krijgt financiering vanuit het Erasmus+ programma.

Naast UHasselt bestaat het netwerk uit:

- Montanuniversität Leoben (Oostenrijk)

- Technische Universität Bergakademie Freiberg (Duitsland)

- Technical University of Crete (Griekenland)

- University of León (Spanje)

- Silesian University of Technology (Polen)

- University of Petrosani (Roemenië)

- University of Applied Sciences Mittweida (Duitsland)

www.eurecapro.eu

Meer cases over