Minister Meryame Kitir opent Fair Trade Week

In aanwezigheid van minister van Ontwikkelingssamenwerking Meryame Kitir ondertekende rector Bernard Vanheusden vanmorgen het Fair Trade Charter. Meteen het startschot van de Fair Trade Week aan UHasselt, met tal van activiteiten rond eerlijke handel. “Al 15 jaar werkt UHasselt samen met Oxfam Wereldwinkel om het belang van fair trade te belichten. Met dit charter verankeren we deze ambities structureel binnen onze universiteit”, zegt rector Bernard Vanheusden.

Engagement

Met het Fair Trade Charter wil de Wereldwijde Fair Trade Beweging internationale handel veranderen met het oog op rechtvaardigheid, eerlijkheid en duurzaamheid voor mens en planeet. Principes die ook UHasselt ondersteunt. “Al 15 jaar zetten we ons als universiteit in voor de waarden van Fair Trade. We organiseren jaarlijks verschillende activiteiten rond eerlijke handel in samenwerking met Oxfam Wereldwinkel. Eén van de voorbeelden hiervan is deze Fair Trade Week, verder bieden we Fair Trade producten aan in onze automaten”, zegt rector Bernard Vanheusden.

Dat engagement voor eerlijke handel en een waardig inkomen voor iedereen versterkt UHasselt nu door het Fair Trade Charter te ondertekenen. “We verankeren hiermee ons engagement structureel binnen de universiteit en dragen in de toekomst de basisprincipes van Fair Trade nog meer uit via tal van activiteiten. Zo wordt het aankoopbeleid verder onder de loep genomen om nog meer te komen tot duurzaamheid. Hierbij wordt fair trade één van de standaardvereisten voor bijvoorbeeld de koffie of andere producten aangeboden in de universiteit en zullen er fair trade relatiegeschenken aangeboden kunnen worden”, zegt Bernard Vanheusden.

Waardig werk centraal

Minister voor Ontwikkelingssamenwerking Meryame Kitir opende de Fair Trade Week aan UHasselt.

“Vandaag werken nog te veel mensen wereldwijd in erbarmelijke omstandigheden. Mensenrechten, klimaat, én waardig werk moeten centraal staan als we het over eerlijke handel hebben. Daar hebben we iedereen voor nodig. Dat ook de universiteit Hasselt mee stapt in het verhaal, is alvast een sterk signaal!”

Overzicht activiteiten

Personeel en studenten van UHasselt konden vandaag een gratis fair trade ontbijt en lunch krijgen, dat door de universiteit aan een eerlijke prijs aangekocht werd. Op 11 oktober is er een filmvertoning van Food.Film, een documentaire over mensen uit de hele wereld die een ander voedselmodel uitvinden dat gunstig is voor de planeet, de natuur en onze gezondheid. Donderdag 14 oktober zullen enkele bedrijven hun ideeën delen over hoe zij duurzaamheid en fair trade in hun organisatie integreren.

Ook de UHasselt-leden van Enactus, een wereldwijde beweging die studenten wil ondersteunen in sociaal ondernemerschap en het zoeken naar oplossingen voor sociale uitdagingen,  engageren zich voor de Fair Trade Week. Op deze manier willen zij via tal van initiatieven duurzaamheid versterken. Dit jaar werken de studenten rond voedselverspilling.

Het volledige Fair Trade Charter kan je hier terugvinden.