Prof. Bart Vermang wint KVAB prijs Technische wetenschappen

Professor Bart Vermang (UHasselt/imec/EnergyVille) ontvangt de prestigieuze prijs ‘Laureaat in de Klasse van de Technische Wetenschappen’ van de Koninklijke Vlaamse Academie van België voor Wetenschappen en Kunst (KVAB). Prof. Vermang krijgt de prijs ter waarde van 10.000 euro, voor zijn onderzoek naar nieuwe materialen voor hernieuwbare energie-applicaties. “Deze prijs is een heel mooie erkenning voor het werk van mijn hele team”, zegt prof. dr. Bart Vermang.

Bart Vermang 16 Bart Vermang 16

Prestigieuze prijs

De KVAB reikt jaarlijks deze prijs uit aan een jonge, beloftevolle onderzoeker in Vlaanderen (-40 jaar) die excelleert in het domein van de technische wetenschappen. Internationale projecten en samenwerkingen, publicatie-aantallen, en de uitbouw van een eigen onderzoeksteam zijn enkele criteria waarmee de jury rekening houdt. Voor UHasselt is het de eerste keer dat deze prijs te beurt valt aan één van hun professoren. Op 5 februari mag Bart Vermang de prijs in ontvangst nemen.

“Deze prijs is een echte teamprestatie. Als hoofd van een onderzoeksgroep van een 25-tal onderzoekers aan UHasselt en imec binnen de samenwerking van EnergyVille en Solliance, ben ik ontzettend trots om het laureaat in de Klasse van de Technische Wetenschappen in ontvangst te mogen nemen. De coronapandemie maakte het uitvoeren van wetenschappelijk onderzoek op internationaal topniveau in groepsverband niet eenvoudig, dit is een heel mooie opsteker voor alle werk.”

Dunnefilmmaterialen

In zijn onderzoek focust Bart Vermang op zonne-energie. Via zogenaamde dunnefilmmaterialen, onderzoekt Bart Vermang samen met zijn team tal van hernieuwbare energietoepassingen. Dunnefilmmaterialen zijn flinterdunne materialen van slechts enkele micrometers dikte die evenveel licht kunnen absorberen als de traditionele zonnepanelen uit silicium, die honderden keren dikker zijn. “Dunnefilmmaterialen hebben ontzettend veel potentieel. Niet alleen zijn ze goedkoper, omdat je minder materiaal nodig hebt om ze te maken. Ook zijn ze erg flexibel, waardoor ze eenvoudig geïntegreerd kunnen worden op verschillende ondergronden zoals bijvoorbeeld glas of metaal folies waardoor er mooiere integratie mogelijkheden zijn voor gebouwen, wagens en wegen”, zegt Bart Vermang.

Bart Vermang 22

CO2 naar brandstof

In 2016 kreeg Bart Vermang al een Europese ERC onderzoeksbeurs van 2 miljoen euro voor zijn onderzoek. In 2020 slaagde hij er als coördinator binnen het Europese consortium PERCISTAND in om met een dunnefilmzonnecel evenveel energie op te wekken als een traditionele silicium zonnecel, waardoor dit materiaal competitief is met de traditionele zonnepanelensector. Binnen een ander onderzoeksproject focust Bart Vermang op het ontwikkelen van fotovoltaïsche toepassingen die transparant zijn voor zichtbaar licht en dus geïntegreerd kunnen worden in glasramen van gebouwen. Daarnaast verwerkt hij ook dezelfde materialen in foto-elektrochemische toepassingen, waarbij zonlicht wordt gebruikt om CO2 uit de lucht te halen en om te zetten naar synthetische, groene brandstof.

Vergroenen energievoorraad

“Als we onze energievoorraad willen verduurzamen en de CO2 uitstoot willen verlagen, dan moeten we inzetten op dit soort van innovatieve technologieën. Het ontwikkelen van performantere applicaties, het gebruiken van goedkopere materialen en ervoor zorgen dat het eindproduct nog eenvoudiger en esthetischer kan geïntegreerd worden, zijn hierbij steeds  de drijfveren. Enkel zo slagen we erin om de noodzakelijke energietransitie waar we voor staan door de klimaatopwarming, te verwezenlijken”, besluit Bart Vermang.

Meer cases over
Technologie