TEW-studenten UHasselt begeleiden bedrijven in hun groeiambities

Masterstudenten Toegepaste Economische Wetenschappen aan Universiteit Hasselt hebben het afgelopen academiejaar Limburgse bedrijven begeleid om groeiambities van het bedrijf te realiseren. “Onze studenten gingen onder meer aan de slag bij cosmeticabedrijf Cent Pur Cent en houtskeletbouwer MBS en hielpen de CEO om met een frisse blik en helikoptervisie naar de toekomst van hun bedrijf te kijken”, zeggen prof. dr. Jelle Schepers en Seppe Croonen die het project begeleiden.

Jelle Schepers En Seppe Croonen 01 (2) Jelle Schepers En Seppe Croonen 01 (2)

Innovatie in Ondernemerschap

Waar wil u naartoe met het bedrijf, en hoe wil u dit bereiken? Met deze vragen trokken TEW-studenten binnen de masteropleiding Innovatie in Ondernemerschap naar tal van Limburgse bedrijven. Op een methodologische manier zochten de studenten hierna maandenlang met de CEO van het bedrijf naar manieren om die groeiambitie te bereiken. In een eerste fase brachten de studenten de strategische keuzes die het bedrijf vandaag maakt in kaart. Daarna keken ze waar er groeipotentieel zat voor het bedrijf, bijvoorbeeld het aanboren van een nieuwe afzetmarkt of de lancering van nieuwe producten. Via klantenbevragingen en marktonderzoek hielpen de studenten het bedrijf de beste groeiopties te kiezen,  om tot slot een concreet actieplan uit te werken waarmee het bedrijf aan de slag kan gaan.

“Die externe blik van de studenten op het bedrijf, liet veel bedrijfsleiders toe om het operationele aspect even los te laten en strategisch na te denken over de toekomst. Op die manier werden ze echt een meerwaarde voor het bedrijf”, zegt prof. dr. Jelle Schepers.

Machiels Building Solutions

Enkele studenten gingen zo aan de slag om een actieplan op te zetten voor Machiels Building Solutions. “Een mooie kans om de abstracte en theoretische modellen die we tijdens onze opleiding zagen, om te zetten in de praktijk. Het was een uitdagend traject waarbij we zowel vanuit UHasselt als Group Machiels ondersteund werden. Zo konden we echt onze inzichten verruimen.” zeggen Hendrik Jacobs en Dylan Renders studenten TEW aan UHasselt. “De samenwerking met Machiels Building Solutions heeft mij nog meer het belang doen inzien van groeiende KMO’s op de Limburgse economie. Hierdoor is mijn interesse in duurzame regionale ontwikkeling toegenomen”, sluit Petar Timotic aan.

“De samenwerking met de studenten en docenten van UHasselt verliep zeer goed”, zegt Hendrik Schoebrechts van Corporate PMO Group Machiels. “Het project heeft geleid tot een gestructureerd strategisch rapport, en vormt een goede basis voor verdere verfijning van de strategie. De studenten hebben intellectuele progressie getoond tijdens het project. Dit zorgt ervoor dat er een bruikbaar denkkader ligt voor ons bedrijf.”

Rigorgeous
Ook bij cosmeticabedrijf Rigorgeous gingen masterstudenten Innovatie in Ondernemerschap aan de slag.

“Als drie vrouwelijke studentes zijn CEO Caroline Rigo en haar ondernemersvisie een inspiratiebron voor ons. Het is echt geweldig dat wij de kans hebben gekregen om samen te werken met deze topondernemer en haar bedrijf Rigorgeous. Dankzij dit ondernemerschapsproject hebben wij het cosmeticabedrijf hopelijk inspiratie kunnen bieden om nog sterker te kunnen groeien naar de toekomst toe. We kunnen alvast niet wachten om de verkregen inzichten uit deze ervaring toe te passen in onze toekomstige carrières als consultants”, zeggen Febe Karmaoui, Alexia Morato en Anke Wijnen.

Ook Caroline Rigo, zaakvoerder van Cent Pur Cent en Rigorgeous is tevreden over het werk van de studenten. “Ik vond de samenwerking een grote meerwaarde voor ons bedrijf. Een andere kijk op de zaken vanuit een fris en jong oogpunt door mensen die de toekomst zijn van onze economie. Het geeft andere inzichten. En dat daagt dan weer jezelf als ondernemer uit om te omdenken.”

“We zijn erg trots op onze studenten, die nog voor hun afstuderen al aantonen dat ze een grote meerwaarde zullen zijn op de arbeidsmarkt. Enkele bedrijven hebben al contact opgenomen met ons om ook volgend jaar kandidaat te zijn in dit project. We kijken nu al uit naar al deze samenwerkingen met de bedrijfswereld”, zegt Seppe Croonen.

Meer cases over
Familiebedrijven