UHasselt en imec starten ambitieuze samenwerking rond groene waterstof met Australische University of New South Wales (UNSW)

Tijdens de Belgische economische missie in Australië ondertekent Bart Vermang, professor in zonneceltechnologie aan UHasselt en imec, partners binnen EnergyVille, een samenwerkingsovereenkomst met de Australische universiteit UNSW. De instellingen zullen de volgende jaren intensief samenwerken rond de productie van groene waterstof aan de hand van zonne-energie en rond het opvangen en hergebruiken van CO2-uitstoot in de industrie.

Ondertekening Mou Uhasselt Imec & UNSW Ondertekening Mou Uhasselt Imec & UNSW

Groene waterstof

“Groene waterstof is cruciaal als we de energietransitie naar duurzame hernieuwbare energie willen doen slagen”, zegt prof. dr. Bart Vermang, onderzoeker aan imo-imomec en EnergyVille. “Het huidige elektriciteitsaanbod volstaat namelijk niet in industrietakken waar heel veel energie nodig is, zoals de chemische sector.” Al jarenlang wordt er daarom door de onderzoekssamenwerking EnergyVille ingezet op de productie van groene waterstof door gebruik te maken van zonne-energie. Hierbij gebruiken ze zonnecellen om water te splitsen tot waterstof als energiedrager. Met die energie kan de industrie aan de slag en veel meer processen uitvoeren dan er met elektriciteit mogelijk is. “Er is al heel wat vooruitgang geboekt in de productie en opslag van groene waterstof, maar er is nog ontzettend veel werk om groene waterstof op een grootschalige manier te kunnen gaan gebruiken”, zegt prof. Bart Vermang.

Ondertekening Mou Uhasselt Imec & UNSW (2)

Intense samenwerking

De onderzoeksgroep van professor Vermang ondertekent hiervoor nu tijdens de Belgische economische missie in Australië een samenwerkingsovereenkomst met de Australische universiteit UNSW. Deze universiteit in New South Wales is wereldwijd gekend voor onderzoek naar hernieuwbare energie en vooral op vlak van zonne-energie. Dit jaar kregen ze voor meer dan 29 miljoen euro onderzoeksbudget van de Australische Overheid voor projecten rond hernieuwbare energie en zeer recent ontvingen ze ook de prestigieuze Queen Elizabeth Prize for Engineering ter waarde van 500.000£. “We werken met deze onderzoeksgroep al samen in verschillende projecten, maar met deze samenwerkingsovereenkomst gaan we nog een stap verder en zullen we samen nog intensiever onderzoek voeren om stappen vooruit te zetten binnen het veld van hernieuwbare energie”, zegt Bart Vermang.

CO2-uitstoot verminderen

Naast groene waterstof zullen de Belgische en Australische onderzoeksgroepen ook inzetten op het opvangen van CO2-uitstoot in de industrie, om deze via waterstof om te zetten naar andere brandstoffen zoals methanol of ammoniak, die dan weer ter plekke kan hergebruikt worden in de industrie. “Toepassingen hierrond zullen een grote rol kunnen spelen in het verminderen van CO2-uitstoot. Zeker als je ziet dat de energie-transitie voor de industrie minder vanzelfsprekend is, in tegenstelling tot bijvoorbeeld in de bouwsector of de transportsector. Binnen de industrie is er een grote nood aan innovaties om de ommekeer te maken, hiervoor zijn er in Vlaanderen al proefprojecten aan het opstarten, maar we zitten nog maar aan het begin van dat proces”, zegt Bart Vermang.

Tegelijkertijd is er binnen de samenwerkingsovereenkomst ook een rol weggelegd voor onderwijs, waarbij er uitwisselingen zullen zijn van studenten, PhD-onderzoekers en docenten tussen UHasselt en UNSW. “De samenwerking is dan ook een grote meerwaarde binnen de nog op te richten Engelstalige master in Science Engineering Technology die UHasselt vanaf volgend academiejaar wil opstarten”, besluit Bart Vermang.

Prof. Dr. Bart Vermang
Meer cases over