UHasselt zoekt diabetespatiënten voor groot onderzoek rond hartfalen en dementie

Personen met diabetes type 2 hebben 50 procent meer kans op het ontwikkelen van dementie en 30 procent meer kans op hartfalen. Om te weten te komen welke oefentherapie hier het beste tegen kan helpen, is de faculteit Revalidatiewetenschappen van UHasselt op zoek naar diabetespatiënten tussen de 35 en 75 jaar oud die een half jaar lang gratis onder begeleiding willen sporten binnen een nieuw grootschalig onderzoek.

Kine Diabetespatiënten Kine Diabetespatiënten

Diabetes type 2

Diabetes type 2 doet het hart stilaan minder goed functioneren, waardoor het meer moeite krijgt om zich te vullen met bloed en de uiteindelijke kans op hartfalen met 30% stijgt. Tegelijkertijd maken personen met diabetes ook 50% meer kans op het ontwikkelen van dementie, doordat bepaalde stoffen in de hersenen, neurometabolieten, uit evenwicht raken en de hersenen niet meer goed kunnen functioneren.

Faculteit Revalidatiewetenschappen Uhasselt
“We weten dat voldoende bewegen belangrijk is om deze ziekteprocessen tegen te gaan, maar welke factor hierin het belangrijkste is, weten we nog niet. Zorgt het aantal keer dat iemand sport, het volume van trainingen, voor de meeste verbetering van de hartfuncties en cognitieve functies? Of is het de intensiteit van de training waarmee je het meeste resultaat boekt? Dat weten we nog niet”, zegt Dominique Hansen, coördinator van het onderzoeksproject binnen de faculteit Revalidatiewetenschappen aan UHasselt.
Deelnemers gezocht
Om hierop een antwoord te krijgen, zijn de UHasselt-onderzoekers op zoek naar een honderdtal diabetespatiënten tussen de 35 en 75 jaar, die nog geen insuline nodig hebben (orale medicatie wel toegelaten). Zij kunnen een half jaar lang 3 keer per week onder begeleiding komen sporten op de campus in Diepenbeek, op tijdstippen die hen het beste uitkomen. “Bij de start en op het einde van het onderzoek wordt er bij de deelnemers een MRI-scan van de hersenen afgenomen, en meten we de hartfunctie, fitheid, lichaamssamenstelling en suikercontrole. Daarnaast nemen we op verschillende momenten tijdens het onderzoek ook bloedstalen. Zo krijgen we een goed beeld van het effect van de verschillende types trainingen bij de verschillende deelnemers”, zegt Tin Gojevic, doctoraatsonderzoeker binnen dit project.
Gratis screening en begeleiding
De zeer grondige screenings die de deelnemers krijgen zijn volledig gratis. “Personen met diabetes moeten sowieso vaker onderzoeken laten uitvoeren zoals bijvoorbeeld hun bloedwaardes laten controleren, dat kan nu dus gratis binnen deze studie gebeuren, waarna ze de resultaten kunnen bespreken met hun huisarts”, zegt Jitske Vandersmissen, doctoraatsonderzoeker. Verder krijgen de deelnemers natuurlijk ook heel wat tips van de onderzoekers over onder andere gezond bewegen.
Personen met diabetes type 2 die interesse hebben om deel te nemen aan de studie kunnen zich aanmelden via diabetes.uhasselt.be
Inschrijven kan ook in de volgende jaren, en dat nog tot 2026.
Diabetes Fac. Revalidatiewetenschappen

Dit onderzoek wordt geleid door de faculteit Revalidatiewetenschappen aan UHasselt in samenwerking met Hartcentrum Hasselt, Jessa Ziekenhuis, KU Leuven en UZleuven. Het onderzoek kan rekenen op financiering vanuit FWO Vlaanderen.