Nieuw succes voor studententeam OSCAR: magnetometertechnologie gaat met ESA Space Rider opnieuw naar de ruimte

UHasselt-studententeam OSCAR-PINQ mag zich klaarmaken voor een ruimteavontuur. Het Europees ruimtevaartagentschap ESA selecteerde het team om experimenten uit te voeren tijdens de allereerste vlucht van hun Space Rider. Als alles volgens plan verloopt zal de diamantgebaseerde kwantummagnetometer van team OSCAR-PINQ eind 2025 twee maanden lang in de ruimte verblijven. “Voor de derde keer wordt onze technologie als beste kandidaat geselecteerd door ESA Academy, een ongelooflijke erkenning voor ons werk”, zeggen dr. Jaroslav Hruby en drs. Yarne Beerden, teamkapiteins van OSCAR.

OSCAR PINQ Team Space Rider OSCAR PINQ Team Space Rider

Ruimtemissie

Nadat OSCAR-QLITE in 2018 door ESA al geselecteerd werd om hun magnetometer met een weerballon naar de stratosfeer te sturen en 3 jaar later de magnetometer van OSCAR-QUBE maar liefst 10 maanden aan boord van het ruimtestation ISS mocht verblijven om er het magnetisch veld rond de aarde te meten, geeft ESA Academy het nieuwe UHasselt-studententeam OSCAR-PINQ de kans om een toestel naar de ruimte te brengen. Het team wist een expertenjury van ESA te overtuigen, eerst met een geschreven proposal en vervolgens tijdens een uitgebreide presentatie en vragenronde, om hun magnetometer een plek te gunnen aan boord van de ESA Space Rider.

OSCAR PINQ Team Space Rider

Onderzoekslab in de ruimte

“Die Space Rider is een onbemand onderzoekslaboratorium dat twee maanden in de ruimte in een baan rond de aarde zal vliegen. Het is het allereerste herbruikbare toestel van ESA, want na die twee maanden keert het terug naar de aarde”, vertelt Jaroslav Hruby. “Gedurende die twee maanden in de ruimte, zullen wij met onze diamantgebaseerde kwantummagnetometer het magnetisch veld rond de aarde in kaart brengen. Zo krijgen we de kans om de stabiliteit van onze technologie uitgebreid te testen, want terwijl de ruimtecondities aan boord van het ISS nog redelijk gecontroleerd zijn, zal onze magnetometer aan boord van de Space Rider blootgesteld worden aan veel sterkere krachten uit de ruimte.”

Vulkaanuitbarstingen

Daarnaast wil het team uit hun magnetometrie data ook geologische activiteiten detecteren. “Denk hierbij aan aardbevingen of vulkanische activiteiten. We vliegen met de Space Rider vlak boven de evenaar en hopen deze activiteiten met onze sensor dan ook sneller te kunnen opsporen en voorspellen”, zegt Yarne Beerden. “Voor deze nieuwe ruimtemissie gaan we overigens een nieuwe magnetometer bouwen, en dit toestel wordt nog kleiner en nog nauwkeuriger dan het toestel dat meevloog aan boord van het ISS. We hebben nu twee jaar om werk te maken van ons nieuwe toestel, waarbij ESA met strakke deadlines komt. Maar we zien het helemaal zitten.”

OSCAR-PINQ

Het OSCAR team, dat voor deze ruimtemissie de naam OSCAR-PINQ kreeg (Pulsed Integration and Novel Quantum Concepts), bestaat ondertussen uit 25 studenten. “Het zijn voornamelijk studenten fysica, materiomics, informatica en elektronica ingenieurs, maar daarnaast hebben we ook studenten uit biomedische wetenschappen en bouwkunde die een rol opnemen binnen ons project. Het is heel mooi om te zien dat we zo een interdisciplinair team aan UHasselt konden verzamelen. Iedereen brengt eigen expertise binnen in het team, we kijken dan ook ontzettend uit naar deze nieuwe missie”, zegt Yarne Beerden.

OSCAR PINQ Hooray

“Het is inderdaad fantastisch dat we opnieuw geselecteerd zijn door ESA om deel te nemen aan een nieuwe ruimtemissie. We staan enthousiast klaar om weer volop in de ontwikkeling van onze technologie te vliegen en bij te dragen aan de voetafdruk van onze universiteit, onderzoeksinstituut imo-imomec en de provincie Limburg in de ruimte”, zegt Boo Carmans, doctoraatsstudente fysica en lid van OSCAR. Ook voor Tom Cornille is deze ruimtemissie een ongelooflijke ervaring. “Geselecteerd worden voor het Space Rider project van ESA Academy is een heel mooie kans om als student samen te kunnen werken met experten van ESA. En dat aan een experiment dat effectief naar de ruimte zal gaan, het is een droom die voor velen uitkomt.”

De Vlaamse overheid koos het OSCAR-team ook uit als één van de projecten om te laten schitteren tijdens het Belgische voorzitterschap van de Europese Unie. Teamleden Boo Carmans, Musa Aydogan en Sam Bammens spelen de hoofdrol in een promotiecampagne die zowel online als op televisie te zien is.

Ontdek hier de 'Zie ons doen' campagne met team OSCAR!