De sociale dienst kan jou verder helpen met financiële ondersteuning. Let op: Jij als student moet zelf contact opnemen. Wij kunnen en mogen geen informatie geven aan ouders/partners/... zonder dat jij zelf aanwezig bent.
De sociale dienst van UHasselt is bereikbaar via:
Wil jij jezelf verder ontwikkelen, maar heb je niet de nodige financiële middelen? Dan is het Hubertus Fonds misschien wel iets voor jou!
Vanaf 2 juni 2023 tot 1 juni 2024 kan je een éénmalig profiel aanmaken bij de dienst studietoelage Vlaamse Overheid om vanaf academiejaar 2023-2024:
Wens je ondersteuning bij het aanmaken van je profiel studietoelage, kan je vanaf heden hiervoor terecht bij de sociale dienst van UHasselt.
Voor academiejaar 2023-2024 kan je vanaf 16 augustus 2023 een aanvraag indienen bij de sociale dienst van UHasselt voor:
Voor academiejaar 2023-2024 kan je vanaf 1 oktober 2023 tot 1 juli 2024 een aanvraag indienen bij de sociale dienst van UHasselt voor:
Wil je een inschatting van de studietoelage laten berekenen?
Op basis van een inschatting studietoelage van de Vlaamse Overheid kan er bekeken worden of je aanspraak kan maken op een Tussenkomst in Studiekosten van UHasselt. Let op, er kan geen inschatting van de tussenkomst in studiekosten berekend worden.
Je kan navragen of je voldoet aan de voorwaarden en een inschatting van je studietoelage laten berekenen door de sociale dienst van UHasselt.
Een inschatting van je studietoelage kan je aanvragen:
Neem gerust contact op met de sociale dienst van UHasselt.
Belangrijk: omwille van persoonsgebonden informatie zal de sociale dienst van UHasselt enkel aan UHasselt student zelf deze informatie meedelen.
Voor academiejaar 2023-2024 kan je vanaf 16 augustus 2023 een aanvraag voor een voorschot op je studietoelage van de Vlaamse Overheid aanvragen.
Hoe vraag je een voorschot op je studietoelage van de Vlaamse Overheid aan bij UHasselt?
Je kan als UHasselt-student een laptop bij UHasselt aankopen, éénmalig met behulp van een gespreide betaling.
Voor academiejaar 2023-2024 kan je vanaf 16 augustus 2023 deze aanvraag indienen. Dit aanbod is geldig zolang de voorraad laptops strekt.
De sociale dienst stelt een afbetalingsplan op. Na ondertekening van dit afbetalingsplan EN betaling van de 1ste aflossing kan je de laptop afhalen (vanaf september) bij de Campusshop XOD op de campus in Diepenbeek.
Gespreide betaling MACBOOK kan ENKEL aangevraagd worden door studenten van de FACULTEIT ARCHITECTUUR & KUNST EN dit voor een aankoop Macbook (geen accessoires) tot maximum € 2000 (inclusief BTW en garantiepakket)
De sociale dienst stelt een afbetalingsplan op. Na ondertekening van dit afbetalingsplan en storting van 1ste aflossing wordt de bestelling van de Macbook geplaatst. De sociale dienst laat via je studentenmail weten wanneer je de Macbook kan komen afhalen.
* Wanneer je zelf een bestelling bij de webshop (externe leverancier) plaatst, kan er geen afbetalingsplan opgesteld worden door de sociale dienst van UHasselt
Wanneer je als student in een zeer uitzonderlijke en tijdelijke situatie bevindt waardoor je niet de mogelijkheid hebt om een laptop aan te kopen, kan er eventueel aanspraak gemaakt worden op een uitleenlaptop van UHasselt en dit voor een bepaalde duur.
Vraag een uitleenlaptop aan via mijn studentendossier > Studentenvoorzieningen > Formulieren.
Je kan elk academiejaar één aanvraag voor een tussenkomst in studiekosten indienen bij UHasselt.
Deze en andere voorwaarden staan beschreven in het aanvraagformulier.
BELANGRIJK: ook wanneer je NIET in aanmerking komt voor een studietoelage van de Vlaamse Overheid, is het wel mogelijk dat je in aanmerking komt voor deze tussenkomst in studiekosten van UHasselt.
Voor academiejaar 2023-2024 kan je vanaf 1 oktober 2023 tot 1 juli 2024 deze tussenkomst in studiekosten aanvragen.
Stap 1
Je maakt een profiel aan bij de dienst studietoelage van de Vlaamse Overheid.
Stap 2
Nadat je profiel studietoelage is aangemaakt, wacht je op de beslissing van de studietoelage van het huidige academiejaar. Je ontvangt deze beslissing via email (op het mailadres zoals vermeld in je profiel), rechtstreeks van de dienst studietoelage van de Vlaamse Overheid.
Stap 3
Je hebt de beslissing studietoelage van de Vlaamse overheid ontvangen. Je downloadt het aanvraagformulier tussenkomst in studiekosten van je studentendossier (studentenvoorzieningen -> formulieren) en je ondertekent het.
Stap 4
Je bezorgt volgende documenten aan socialedienst@uhasselt.be:
Het is NIET nodig om de kost van aangekochte boeken, laptop, … aan te tonen aan de hand van een aankoopbewijs. ENKEL de kost van een kot dien je aan te tonen door een volledig ingevuld en ondertekend huurcontract bij je aanvraag tussenkomst in studiekost te voegen.
Het bedrag van je studietoelage (kan 0 bedragen) is je studie-inkomst.
Er wordt een raming van je verplichte studiekosten opgesteld.
Wanneer je studiekosten hoger zijn dan je studie-inkomst EN het referentie-inkomen zoals vermeld in je beslissing studietoelage valt onder de maximum inkomensgrens die UHasselt toepast, heb je recht op een tussenkomst in studiekosten van UHasselt.
Indien het referentie-inkomen* tot 25% hoger ligt dan de maximum inkomensgrens zoals gehanteerd door de dienst studietoelage van de Vlaamse Overheid, kan je in aanmerking komen voor een tussenkomst in studiekosten van UHasselt.
*dit referentie-inkomen vind je terug in je beslissing studietoelage.
Klik hier (pdf, 46 KB) om de tabel met de maximum inkomensgrenzen die UHasselt toepast, te raadplegen.
Je ontvangt een percentage van het tekort (studie-inkomsten MIN studiekost) als tussenkomst in studiekosten. Het percentage is afhankelijk van in welke categorie je valt.
Deze categorie wordt bepaald door gegevens die je kan terugvinden in je beslissing studietoelage van de Vlaamse Overheid:
Volgende categorieën worden door UHasselt gehanteerd om het percentage van je tussenkomst in studiekosten te berekenen:
Klik hier (pdf, 46 KB) om de tabel met de categorieën die UHasselt toepast, te raadplegen.
Er wordt rekening gehouden met volgende verplichte studiekosten naargelang de opgenomen studiepunten bij verwerking van je aanvraag:
*Ben je op zoek naar tweedehands boeken en/of wil jij je boeken verkopen, neem een kijkje op de website van Re-Book IT!
Het Fonds voor Limburgse studieleningen geeft renteloze studieleningen aan studenten die in Limburg studeren of die in Limburg wonen en buiten Limburg studeren. Misschien is deze renteloze lening voor jou en je gezin een extra financiële kans tijdens je studies. De lening terugbetalen, doe je pas na je studies!
De goedgekeurde lening bedraagt per academiejaar minimum € 500 en maximum € 3.000. Voor alle academiejaren samen kan je maximum € 12.000 lenen.
Een aanvraag indienen kan tussen 1 september en 31 augustus (dus doorlopend gedurende het academiejaar).
Bij twijfel en voor meer informatie kan je terecht bij: