Mobiliteitsbrief April Interview Tom Brijs
10 apr

Technologie kan veel, maar een menselijke bril blijft nodig

Het Vlaams Congres Verkeersveiligheid op 21 maart stond helemaal in het teken van innovatie en technologie. Hoe kan technologie ons verkeer veiliger maken? En kunnen lokale besturen er nu al mee aan de slag?

Fietssimulator
27 mrt

IMOB start met fietssimulator onderzoek

Het Instituut voor Mobiliteit heeft recent een fietssimulator in gebruik genomen. Deze simulator laat toe om in een virtuele omgeving tal van scenario's op een veilige manier uit te testen en het fietsgedrag van deelnemers nauwgezet te observeren.

Uhasselt At School 2
09 mrt

UHasselt scoort hoog bij EduRank

IMOB-UHasselt realiseert hoge plaatsen in de zopas verschenen EduRank rankings voor de onderzoeksdiscipline 'Transportation Engineering'. In België doet geen enkele universiteit het beter, in Europa staat UHasselt op een mooie 21e plaats.

14 dec

Technologische interventies moeten arbeidsomstandigheden professionele chauffeurs verbeteren

Om de werkomstandigheden van professionele chauffeurs te verbeteren en het beroep opnieuw aantrekkelijker te maken, gaan onderzoekers van UHasselt, KU Leuven en UAntwerpen samen met VIL op verschillende momenten tijdens de volgende drie jaar chauffeurs opvolgen. Via tal van interventies zoals het monitoren van stress en vermoeidheid bij chauffeurs pakt het project MILESTONE pijnpunten aan.

Foto Debat2

Studenten & XIU trappen fluodag af met verkeersdebat

Het XIU-verkeersdebat op de Universiteit Hasselt campus in Diepenbeek vormde dit jaar de kick-off van de fluodag! Dat is een dag waarop zichtbaarheid van zwakke weggebruikers en schoolgaande kinderen in het verkeer centraal staat. Onze studenten mobiliteitswetenschappen en leerlingen van verschillende middelbare en basisscholen in Hasselt en omstreken gingen in debat over diverse actuele verkeersveiligheidstopics.

AXA Masterproefprijzen 2022
28 jul

Vijf mobiliteitswetenschappers winnen ‘AXA Award 2022’

Stijgende energieprijzen, veranderende geopolitieke relaties, een wereldwijde pandemie, een toenemend aantal verkeersslachtoffers…  Bijzondere tijden vragen om bijzondere studenten. Mét een bijzondere masterproef.  Studenten Jeroen Beuls, Brent Peeters, Hans Trines en internationale studenten Dimitrios Zavantis en Syahputri Jeanly van de unieke bachelor/master mobiliteitswetenschappen aan UHasselt hebben met hun masterproef de ‘AXA Award 2022’ gewonnen, een bekroning van de beste masterproeven rond verkeersveiligheid, mobiliteit en duurzaamheid met maatschappelijke relevantie.

Dronevlucht Dilsen Stokkem
30 mrt

Mobiliteitsproject MIA brengt met drones proactief gevaarlijke verkeerssituaties in beeld

MIA of Mobiliteit Innovatief Aanpakken, het mobiliteitsproject van Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters, wil met innovatieve technieken de verkeersveiligheid in Vlaanderen verbeteren. Drones en speciaal hiervoor ontwikkelde software kunnen een duidelijk beeld geven over gevaarlijke verkeerssituaties en hoe deze het best verholpen worden. Dat toont het UHasselt Instituut voor Mobiliteit (IMOB) binnen MIA.

XIU Prijsuitreiking BB

Verkeersveiligheidsprijs voor studenten mobiliteitswetenschappen

Vlaams minister Lydia Peeters reikte de XIU-graag prijs uit aan de studenten Mobiliteitswetenschappen van UHasselt. Een erkenning voor hun inzet rond verkeersveiligheid.

MIA Logo Horizontaal
22 jun

Vlaams minister Peeters lanceert MIA - Mobiliteit Innovatief Aanpakken

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters lanceerde op 21 juni 2021 MIA of ‘Mobiliteit Innovatief Aanpakken’. Via die nieuwe bestuurlijke aanpak wil minister Peeters snelheid maken bij de uitvoering van infrastructurele ingrepen in het belang van de verkeersveiligheid. “We moeten komaf maken met de overvloed aan regels, dienstorders en ingewikkelde en tijdrovende procedures als het op infrastructuurwerken aankomt”, aldus minister Peeters.