De kwetsbaarheid van democratie en mensenrechten - Rudi Vranckx

Herdenking Verzetsdaad Juni 1944 - Oude Gevangenis Hasselt

07 juni 2022
18:30 - 20:00
Aula Louis Verhaegen - Oude Gevangenis - Campus Hasselt: Martelarenlaan 42, 3500 Hasselt

Dit event is reeds afgelopen

Op 10 juni 1944 drongen vijf leden van het Belgisch verzet de Hasseltse gevangenis binnen om gevangen medestanders te bevrijden. Bij deze heldhaftige actie werden 17 medestanders bevrijd, maar de 5 initiatiefnemende verzetslieden lieten hierbij helaas het leven. Een gedenkplaat in de gevel van de Oude Gevangenis herinnert ons dagelijks aan dit gebeuren.

Onze faculteit wil haar steentje bijdragen om de herinnering levend te houden, door de studenten en de ruimere universitaire gemeenschap aan te zetten tot reflectie over de kwetsbaarheid van democratie en mensenrechten. VRT-oorlogsjournalist Rudi Vranckx zal op dinsdag 7 juni 2022 om 18.30 uur verslag uitbrengen over de hedendaagse wereldconflicten en duiden hoe deze de democratie en de mensenrechten bedreigen.

Deelname is gratis, maar wel graag inschrijven via deze link.

Terug naar het Agenda overzicht