Doctoranda Elisa Cavallin: “Mijn onderzoek gaat over duurzaamheid, maar ook over juridische duidelijkheid en juridische dekking van nieuwe technieken en materialen”

Als kind wilde doctoranda Elisa Cavallin van de eenheid Omgevingsrecht dokter of dierenarts worden. “Ik wilde anderen helpen en een positieve impact achterlaten. En mijn moeder was verpleegster dus... Mijn leven ging een heel andere kant op, maar ik denk graag dat ik een andere – en ja ook misschien wat non-conventionele – manier heb gevonden om anderen te helpen.” De webredactie sprak met Elisa over bodembescherming, circulaire economie en klimaatverandering. En ja, uiteraard ook over de regelgeving hierover.

Elisa Elisa

Waarom koos je deze locatie als je favoriete plek op de campus?

Mijn kantoor is de plek op de campus die ik als "van mij" beschouw, al is het maar voor de duur van mijn contract. Ik heb hier dit enorme raam waar ik van hou, en ik heb wat persoonlijke spullen. Het voelt als een safe space.

Hoe zou je je onderzoek uitleggen aan een vijfjarige?

Biochar is materiaal dat lijkt op houtskool en dat op de bodem kan worden gebruikt om planten te laten groeien en de bodem rijker te maken. Het kan ook voor andere interessante dingen worden gebruikt.

Het wordt geproduceerd in grote fabrieken met speciale technieken die hitte gebruiken om biologisch afbreekbaar materiaal (óók afval!) om te zetten in iets dat we nadien nog kunnen gebruiken voor verschillende doeleinden. Het interessante is dat biochar kan helpen de klimaatverandering te bestrijden, een groot probleem waarvoor we nog steeds nieuwe oplossingen zoeken. Biochar kan er zo eentje zijn omdat dit materiaal jarenlang koolstof kan vastleggen en opslaan.

Je vraagt je misschien af wat de wet hiermee te maken heeft? Aangezien biochar een vrij nieuw materiaal is, is er niet veel bekend over juridische kwesties met betrekking de productie en het gebruik ervan, dus het is belangrijk te weten welke regels van toepassing zijn op deze grote installaties en op biochar zelf en het gebruik ervan. Ik onderzoek dus of er iets zou moeten veranderen in de wet.

Het is ook cruciaal om biochar in het grotere geheel te plaatsen, vooral wat betreft bodembescherming, circulaire economie en klimaatverandering.

Kortom, mijn onderzoek betreft kwesties van duurzaamheid, maar ook juridische duidelijkheid en juridische dekking van deze nieuwe technieken en materialen.

Als je hier meer over wilt weten, bekijk dan een animatievideo die ik heb gemaakt en waarin ik mijn onderzoek uitleg:

Hoe ver staat het met je onderzoek?

Ik zit in mijn vierde jaar, dus het is de bedoeling dat ik – als alles volgens plan verloopt – eind 2023 mijn doctoraat zal afronden.

Waarom heb je dit onderzoek gekozen?

Het simpele antwoord is dat ik altijd geïnteresseerd ben geweest in milieurecht en dat er op een goed moment een vacature was. Het diepere antwoord is dat het me een uitdagend onderwerp leek, dat bovendien ook nog eens binnen mijn expertise en interesses viel. Mijn doctoraatsonderzoek heeft ook een belangrijke exact wetenschappelijke component. Echt, het is alles wat ik ooit heb gewild en tegelijkertijd een crux, die me bezig houdt en ongelooflijk boeiend is.

Mijn doctoraat maakt ook deel uit van een groter project, het ‘BASTA-project’ dat een team van onderzoekers van UHasselt en ILVO samenbrengt met verschillende achtergronden en specialiteiten: biologen, chemici, economen en juristen. Die juristen zijn mijn promotor professor Bernard Vanheusden en ikzelf. Ook hebben we regelmatig contact met stakeholders, wat ervoor zorgt dat ons onderzoek een praktische relevantie heeft.

Als je niet aan UHasselt zou werken, waar zou je dan zijn?

Ik heb twee mogelijkheden in mijn hoofd. Voordat ik hier begon, heb ik voor een anderhalf jaar bij het Europees Parlement gewerkt en het was een snelle en opwindende omgeving om in te werken. Ik had daar kunnen blijven. Als alternatief zou ik voor een NGO kunnen werken. Ik heb tijdens mijn tijd in het EP veel contact gehad met NGO’s en ik heb first hand gezien hoe belangrijk zij zijn voor de (juiste) ontwikkeling van wetgeving en beleid.

Wat wilde je worden ‘later als ik groot ben’?

Ha! Iets totaal anders: dokter of dierenarts. Onvoorstelbaar, niet?! Ik wilde anderen helpen en een positieve impact achterlaten. En mijn moeder was verpleegster dus... Mijn leven ging een heel andere kant op, maar ik denk graag dat ik een andere – en ja ook misschien wat non-conventionele – manier heb gevonden om anderen te helpen.

Wat wil je op professioneel vlak bereiken? Waar droom je van?

Ik heb mijn twenties besteed aan het proberen bereiken van hogere hoogten, constant hongerig naar meer. Dat is geen duurzame manier van leven. Op dit moment wil ik gewoon mijn steentje bijdragen om van deze wereld – de planeet, de omgeving – een betere plek te maken om te leven voor alles en iedereen. Er zijn verschillende manieren om dit te doen, we zullen zien wat de toekomst brengt.

Welk boek, film en/of concert raad je je collega’s aan?

Ik heb een soft spot voor Jane Austen, en het boek van haar waar ik het meest van hou is "Persuasion". Aan de oppervlakte heeft de roman te maken met een tweede kans op liefde. Op een dieper niveau gaat het over de positie van de vrouw en de druk en overreding waaraan vrouwen werden onderworpen. Op een nog dieper niveau spreekt het boek over karaktervastheid in tegenstelling tot openheid voor andermans mening, suggesties en overreding, maar ook over eigen wil en wensen in tegenstelling tot plichtsbesef en verantwoordelijkheidsgevoel.

Meer info over het onderzoek en onderwijs van Elisa kan je terugvinden via haar persoonlijke wie-is-wie-pagina.