Doctorandus Jonas Voorter: “Dankzij mijn onderzoek zit ik midden in het debat over onze toekomst”

“Ik krijg door mijn onderzoek de kans om midden in het – soms verhit maar erg actueel – debat te zitten over de toekomst van onze maatschappij,” vertelt Jonas Voorter van de Eenheid omgevingsrecht. “Er is geen wit of zwart, geen echt juist of fout antwoord. Het komt erop aan om de belangen van iedereen zo goed mogelijk met elkaar te verzoenen en iedereen de goede kant op te duwen.”

Jonas2 (1) Jonas2 (1)

Waarom koos je deze locatie als je favoriete plek op de campus?

Hier stond/zat ik als student altijd te babbelen met mijn vrienden voor of na een hoorcollege of examen. Ideaal ook om de weekendplannen of de verhalen van het afgelopen weekend te bespreken. Als ik de huidige studenten daar nu zie zitten, brengt dat altijd wel een beetje nostalgie met zich mee. Verder is het ook dé plaats op de faculteit waar je altijd wel iemand tegenkomt of een receptie kan meepikken.

Hoe zou je je onderzoek uitleggen aan een vijfjarige?

Als we gebouwen willen bouwen, hebben we heel veel materialen nodig (klei, zand, steen, enz.) maar onze doos met materialen (de aarde) raakt ook op. Als we de gebouwen later afbreken, hebben we ook afval dat mensen niet meer willen of kunnen gebruiken. We moeten dus gebouwen maken die we later uit elkaar kunnen halen en opnieuw kunnen gebruiken, zoals lego blokjes. Zo gaan de materialen rond en rond in een cirkel: de circulaire economie. Ik wil onderzoeken welke wetten we nodig - of net niet nodig - hebben om die circulaire economie te doen lukken in België.

Hoe ver staat het met je onderzoek?

Ik kan het haast niet geloven maar mijn laatste jaar is al ingegaan. Ik hoop in december, vlak voor de kerstkalkoen, mijn doctoraat neer te leggen.

Waarom heb je dit onderzoek gekozen?

Voor mijn doctoraatsonderzoek heb ik drie jaar als advocaat gewerkt. Mijn focus lag op het omgevingsrecht, het bouwrecht en het brede administratief recht. Ik raakte onmiddellijk gecharmeerd door de bouwwereld en de grootte van die projecten, de belangen die er op het spel staan, … Toen professor Bernard Vanheusden mij vertelde over de doctoraatspositie waarin er een link zou worden gelegd tussen circulaire economie als een weg naar meer duurzaamheid en de bouwwereld was ik onmiddellijk verkocht.

Ik krijg door mijn onderzoek nu de kans om midden in het – soms verhit maar erg actueel – debat te zitten over de toekomst van onze maatschappij. Daarnaast houd ik ook gewoon enorm van de nuance in zo een kwesties en het (juridisch) onderzoek daaromtrent. Er is geen wit of zwart, geen echt juist of fout antwoord. Het komt erop aan om de belangen van iedereen zo goed mogelijk voor ogen te houden en met elkaar te verzoenen en iedereen de goede kant op te duwen. Dat is niet altijd gemakkelijk maar wel ongelooflijk boeiend. Je moet ook soms gewoon mensen met oubollige ideeën tegen hun schenen durven stampen (niet dat ik dat al heel erg vaak heb gedaan maar toch).

Als je niet aan UHasselt zou werken, waar zou je dan zijn?

In ieder geval ergens op de planeet aarde. Even serieus: wellicht ergens waar ik mijn creativiteit kwijt kan, een plaats waar ik in contact kom met mensen, … Het hoeft zelfs niet allemaal heel juridisch te zijn voor mij. Misschien het onderwijs? Of toch gewoon terug naar de advocatuur?

Wat wilde je worden ‘later als ik groot ben’?

Muzikant. Met een groepje op Werchter of Pukkelpop spelen leek mij geweldig maar die droom heb ik inmiddels opgeborgen. Als ik wat ouder ben, zou ik mijn muzikale droom misschien toch nog kunnen verwezenlijken als charmezanger. Het Schlagerfestival trekt ook wel wat volk.

Wat wil je op professioneel vlak bereiken? Waar droom je van?

Ik wil wel eens zien hoe ver ik academisch kan springen maar het is voor mij aan de andere kant ook absoluut geen must om mijn promotor Bernard Vanheusden uiteindelijk te vervangen als rector. Voor het overige hoop ik vooral in een situatie te belanden waar ik werkplezier kan koppelen met genoeg tijd voor vrienden en familie.

Welk boek, film en/of concert raad je je collega’s aan?

De vraag van tien miljoen. Er zijn twee boeken die bij mij echt een indruk hebben nagelaten: ‘Narziss en Goldmund’ van Herman Hesse en ‘Een klein leven’ van Hanya Yanagihara. Ook het oeuvre van Ronald Giphart (met ‘Phileine zegt sorry’ op kop) kan ik erg aanbevelen. Qua films: Ik ben een enorme fan van Star Wars dus die films zijn altijd een goed idee. Tot slot kijk ik qua concert erg uit naar Merol in de AB. Niet mijn gebruikelijke muziekstijl maar echt mijn guilty pleasure op dit moment.

Meer info over het onderzoek en onderwijs van Jonas kan je terugvinden via zijn persoonlijke wie-is-wie-pagina.