Unieke kwantummagnetometer van UHasselt-studenten klaar voor ruimtevlucht naar ISS

Het UHasselt-studententeam OSCAR-QUBE legt de laatste hand aan hun diamantgebaseerde kwantummagnetometer. In augustus zal het toestel een plaats krijgen in het ISS. Op de kubus rondom het toestel prijken alle logo’s van de UHasselt-studentenverenigingen én een kunstwerk van UHasselt-studente Daphne Box. Zij won de ontwerpwedstrijd en mag haar kunst mee de ruimte insturen.

OSCAR QUBE Uhasselt (1) OSCAR QUBE Uhasselt (1)

SpaceX CRS23

De vlucht van het SpaceX CRS-23 naar het internationaal ruimtestation ISS staat voorlopig gepland op 18 augustus 2021. Aan boord van deze ruimtemissie ook de diamantgebaseerde kwantummagnetometer van het UHasselt-studentenproject OSCAR-QUBE. Zij wonnen de ‘Orbit your thesis’ wedstrijd van ESA en werden geselecteerd om een experiment uit te voeren in de ruimte. “Vier maanden lang gaan wij met onze magnetometer onderzoek doen naar de magnetische velden die onze aarde omringen. Aan het einde van ons experiment zullen we in staat zijn om de magnetische velden van onze planeet te mappen in 3D”, zegt Jaroslav Hruby, teamleider van OSCAR-QUBE.

Unieke diamanttechnologie

Het is de allereerste diamantgebaseerde magnetometer die ooit de ruimte zal ingaan. “Onze sensor bestaat uit een synthetische diamant waarin we kleine atomaire imperfecties hebben verwerkt, zodat we ze kunnen gebruiken als ultragevoelige sensoren”, zegt  prof. dr. Milos Nesladek, hoofd van de Quantum Photonics onderzoeksgroep, UHasselt. In 2015 ontwikkelde deze onderzoeksgroep aan onderzoeksinstituut imo-imomec (Universiteit Hasselt - imec) de PDMR techniek (Photoelectric Detection of Magnetic Resonance),  om het signaal dat de diamant opvangt uit te lezen. Deze techniek, in combinatie met de kwantummechanische aard van de sensor, zorgt ervoor dat de magnetometer ontzettend klein van formaat kan zijn. Het gevoelige element van de sensor is slechts een paar millimeter groot en de hele set-up past in een kubus met zijden van 10 cm.

Kunst en eerbetoon aan studenten

Het OSCAR-team bestaat volledig uit UHasselt-studenten die zich in hun vrije tijd willen inzetten voor dit experiment, dat kwantumfysica en ruimtevaart combineert. Studenten uit allerlei wetenschappelijke opleidingen van UHasselt doen mee aan dit onderzoeksproject. “Daarom hebben we besloten om op de kubus rondom de magnetometer alle logo’s van de studentenvereniging van de universiteit te plaatsen. Zo gaan zij mee met ons toestel de ruimte in”, zegt Jaroslav Hruby.

Ook voor UHasselt-studente Daphne Box wordt de lancering van de magnetometer naar de ruimte heel speciaal Zij won de ontwerpwedstrijd om één zijde van de kubus te vullen met een kunstwerk en ziet zo haar kunst meevliegen naar het ISS. In haar ontwerp vloeiden verschillende onderdelen van het ruimteproject OSCAR-QUBE samen. Een diamanten kompas wordt omringd door een zonnevlam en radiatiegloed, symbolen voor het ruimteweer en het lichtsignaal dat opgevangen wordt door de diamanten sensor. Ook een magneetveld van het noorden naar het zuiden kreeg een plaats in het ontwerp. “Ik ben ontzettend blij dat mijn ontwerp mee de ruimte in mag. Alles vloeide samen in deze wedstrijd want tekenen is mijn hobby en al van kinds af aan ben ik gefascineerd door de ruimte. Na wat opzoekwerk over het OSCAR-QUBE project ben ik aan mijn ontwerp begonnen, met dit als resultaat. Heel mooi dat de jury het werk kon overtuigen. Een unieke kans”, zegt Daphne Box, studente Biomedische wetenschappen aan UHasselt.

OSCAR QUBE4

Een jury vond het ontwerp en achterliggend verhaal van Daphné het sterkst en koos haar als winnaar van de ontwerpwedstrijd. Bij de juryleden ook astronaut Frank De Winne.  Hij is eredoctor van UHasselt en wilde graag tijd vrijmaken om de studenten te steunen in dit unieke project. “Een heel mooie eer en een unieke kans voor ons als studenten om in gesprek te kunnen gaan met een echte astronaut”, besluit Jaroslav Hruby.

Meer cases over
Technologieimo-imomec