Welke impact hebben digitale technologieën op de werkomstandigheden in logistieke bedrijven?

Om zo snel en efficiënt mogelijk producten aan klanten te kunnen bezorgen, gebruikt de logistieke sector heel wat digitale technologieën, onder andere in hun magazijnen. Maar welke impact hebben al die technologieën op de werknemers en op de kwaliteit van de jobs en de tewerkstelling? Dat zal Universiteit Hasselt samen met academische partners en logistieke bedrijven uit België, Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Polen onderzoeken binnen het Humans in Digital Logistics project dat steun krijgt van het Europese CHANSE ERA-NET en het Fonds Wetenschappelijk Onderzoek.

Patrizia Zanoni Patrizia Zanoni

Werkervaringen evalueren

De logistieke sector zet al jaren in op technologische vooruitgang. Zo tonen handheld-scanners werknemers welk product ze van welke locatie moeten ophalen. Deze scanners worden door computeralgoritmes aangestuurd die de meest efficiënte route berekenen op basis van alle beschikbare gegevens. “We zien dat IT-toepassingen voor grote efficiëntieverbeteringen kunnen zorgen in logistieke bedrijven. Alles gaat sneller en de kosten worden zo verlaagd. Maar hoe worden al die technologieën ervaren door de werknemers in deze magazijnen? En welke impact hebben ze op de kwaliteit van de jobs en de tewerkstelling? Daarover is nog te weinig geweten”, zegt Patrizia Zanoni, professor in de Sociale Wetenschappen aan UHasselt die het project internationaal coördineert.

Jannes Zwaenepoel
Menselijke blik
Binnen het Europese onderzoeksproject Humans in Digital Logistics (HuLog) gaan de onderzoekers via interviews, focusgroepen en observaties in 12 digitale magazijnen van 4 logistieke centra in België, het Verenigd Koninkrijk, Polen en Duitsland op zoek naar antwoorden hierop. “Met HuLog willen we met een meer menselijke blik naar de digitaal gedreven logistieke sector kijken”, zegt Jannes Zwaenepoel, post-doctoraal onderzoeker aan UHasselt.
“We starten vanuit de idee dat technologieën niet alleen de efficiëntie kunnen verhogen maar ook kunnen worden ingezet om de werkomstandigheden te verbeteren,” zegt An Caris, UHasselt professor in de onderzoeksgroep Logistiek en ook betrokken bij het project. “Zo kunnen technologieën gebruikt worden om bijvoorbeeld meer variatie in jobs te brengen en taken beter af te stemmen op individuele voorkeuren. Onderzoek heeft eerder al aangetoond dat inzetten op het welzijn van orderpickers hand in hand kan gaan met efficiënt werken.”
Betere jobs in de logistiek
Verwacht wordt dat de logistieke sector in Europa zal blijven groeien en nieuwe banen opleveren. Bedrijven vergroten alsmaar meer hun lokale voorraden om zich beter tegen de leveringsproblemen te bewapenen die ze in de laatste jaren ervaren hebben vanwege de Covid-pandemie, de oorlog in Oekraïne en handelsconflicten zoals Brexit. “Binnen HuLog leggen we de focus op de mens en we betrekken binnen het onderzoek werkgevers, vakbonden, de VDAB en BEWEL. Hierdoor willen we met HuLog de logistieke sector helpen om op de kwaliteit van werk en tewerkstelling te verhogen, zodat het aantrekkelijker wordt om er te werken en aan de slag te blijven”, besluiten de onderzoekers.
Over HuLog
Humans in Digital Logistics (HuLog) wordt getrokken door een internationaal onderzoeksconsortium van Universiteit Hasselt (België, lead partner), Leeds University (VK), Kozminski University (Polen) en de Hertie School (Duitsland). Het project is gesteund door FWO België, NSO Polen, UKRI Verenigd Koninkrijk, en het Bundesministerium für Bildung und Forschung Duitsland. HuLog valt onder het CHANSE ERA-NET Co-fund programma, dat steun kreeg van het Europese Unie Horizon 2020 Onderzoeks- en Innovatieprogramma, onder subsidieovereenkomst nr. 101004509
Meer cases over
TechnologieOnderzoek