UHasselt opent Science Tower

Op 17 september is de Science Tower van Universiteit Hasselt officieel geopend door Vlaams minister Wouter Beke en Limburgs gedeputeerde Tom Vandeput, voorzitter LSM. “In deze toren van vijf verdiepingen kunnen onze studenten en onderzoekers van de opleidingen fysica, chemie en het toekomstige materiomics terecht in state-of-the art didactische labo’s en onderzoekslabo’s”, zegt rector Bernard Vanheusden. De Science Tower werd mogelijk gemaakt door financiële steun van Limburg Sterk Merk (LSM).

Science Tower Science Tower

Paradepaardje

De Science Tower is het nieuwe paradepaardje voor de faculteit Wetenschappen van UHasselt. In de toren van vijf verdiepingen boordevol lichtinval, werken UHasselt-onderzoekers hun onderzoek rond onder meer bio-elektronica, printbare elektronica, fotovoltaïsche zonnecellen, circulaire chemie en nieuwe materialen voor het duurzaam opwekken en opslaan van energie verder uit. “Hier werken onze onderzoekers aan het bouwen van een duurzame toekomst en tegelijk verkleinen wij onze eigen ecologische footprint met deze wetenschapstoren. Want alles is gebouwd volgens de nieuwste technieken rond pv-installaties, isolatie en ventilatie. De warmte die het gebouw uitstoot, wordt gebruikt om de ruimtes te verwarmen”, zegt Bernard Vanheusden.

Officiele Opening

Steun van Limburg Sterk Merk

De Science Tower kon gerealiseerd worden dankzij de financiële steun van Limburg Sterk Merk (LSM).  “Deze Wetenschapstoren past volledig in de doelstelling om Limburg te laten evolueren van een braindrain- naar een braingainprovincie. Hiervoor bouwen we ook twee nieuwe campussen voor de bouw- en healthsector. In deze campussen komen kennis, onderzoek en bedrijfsleven samen zodat innovatie sneller en nog meer wordt opgepikt door onze bedrijven. Innovatie is ook een speerpunt van het Limburgse toekomstplan SALKturbo. Innovatie is immers de basis voor onze toekomstige welvaart, voor de kracht van onze economie én voor de banen van de toekomst. Nieuw technologieën, nieuwe manieren van denken en nieuwe oplossingen hebben we nodig voor alles wat er op ons af komt: de energietransitie, klimaatverandering, onze toekomstige mobiliteit, de gezondheidszorg en de vergrijzing,” aldus gedeputeerde en LSM voorzitter Tom Vandeput.

Groene waterstof

Ook bedrijven kunnen in de Science Tower terecht voor dienstverlening. Daarnaast wordt de Science Tower de plek om het  'Green Hydrogen Lab' van UHasselt, dat uitgevoerd wordt in het kader van EnergyVille, uit te bouwen. Imo-imomec, het geïntegreerd onderzoeksinstituut van UHasselt en imec, kreeg hiervoor recent 1,5 miljoen euro steun toegekend vanuit de Vlaamse regering. Vlaams minister van Wetenschap en Innovatie Hilde Crevits: “UHasselt rust zich met de Science Tower verder uit met belangrijke faciliteiten voor onderzoek en onderwijs. Zo zal onze recente investering in het nieuw onderzoekslabo ‘Green HydrogenLab’ zich hier huisvesten, om innovatieve doorbraken te realiseren rond duurzame waterstofproductie. Hiermee versterken we de samenwerking en de maatschappelijke impact van de universiteit.”

Officiële opening

De officiële opening van de Science Tower gebeurde in aanwezigheid van Vlaams minister Wouter Beke, Limburgs gedeputeerde Tom Vandeput, gouverneur Jos Lantmeeters en Rik Kriekels, burgemeester van Diepenbeek.

Vlaams minister Wouter Beke: “Een nieuwe state-of-the-art faciliteit voor studenten en onderzoekers zoals deze Science Tower is dan een prachtige aantrekkingspool om onderzoekers en studenten uit de wijde omgeving aan te trekken en te motiveren om excellent wetenschappelijk onderzoek af te leveren. Het feit dat het gaat over STEM is een garantie op de toekomst: onze arbeidsmarkt smeekt om STEM-profielen.”

Kennis rond nieuwe materialen

Naast de studenten fysica en chemie zullen ook de toekomstige studenten materiomics in de Science Tower een plek krijgen. “Deze in Vlaanderen unieke masteropleiding is een mix van fysica en chemie. Hier leiden we studenten op tot professionals met uitgebreide kennis rond nieuwe materialen. Op die manier kunnen zij een rol spelen in de toekomstige uitdagingen zoals energietransitie, elektronica en dataverkeer”, zegt Jan Colpaert, decaan Wetenschappen aan UHasselt.

Science Tower in cijfers

Totaal aantal vloeroppervlakte: 7500 m²

44 laboratoria waarvan 36 onderzoekslabo’s, 5 didactische labo’s chemie en 3 didactische labo’s fysica

5 geavanceerde meetlokalen fysica